چرا نام پول ملی مهم است؟+لینک انتخاب نام پول ملی

دوشنبه ، 27 تیر 1390 ، 09:21

پول در زندگی بشر امروز اهمیت بسیاری دارد و از اختراع پول به عنوان یکی از مهمترین اختراعات بشر می توان نام برد. این روزها با آنکه چرک کف دست می خوانیمش، اما همگی به دلایل مختلف اقتصادی و شخصی  به دنبال کسب پول بیشتر هستیم.

به گزارش بانکی دات آی آر، روند شکل‌گيري و تکامل پول نشان مي‌دهد که پول پديده اي اجتماعي است که در درون یک نظام اجتماعی و اقتصادی شکل می گیرد و با وجودی که کارکرد های اقتصادی آن برجسته تر است و مباحث پولی از مهمترین مباحث اقتصادی است این پدیده در زندگی اجتماعی هریک از ما نیز تاثیرات ویژه ای دارد.

 

از آنجا که پول به عنوان واحدی برای سنجش ارزش ,واسطه مبادلات ,وسیله ای برای پرداخت های تاخیری و انباشت ارزش بکارمی رود، بخش عمده ای از بحث ها، گفتگو ها و حتی درگیریهای شخصی ,بین فردی و اجتماعی ما را تشکیل می دهد. به همین دلیل انتخاب نام مناسب برای پول ملی اهمیت ویژه ای دارد.

اکثر کشور ها کوشیده اند در انتخاب نام پول ملی نکاتی مثل سادگی,هم خوانی با فرهنگ ملی و بومی گزینی را رعایت کنند از این رو برای انتخاب نام پول ملی هر کشوری داستان خاصی وجود دارد.

ریال واحد پولی فعلی کشورمان در اصل واژه ای اسپانیولی است (به اسپانیولی: real) این واژه از کلمه لاتینی «رگالیس» (regalis) به معنی شاهنشاهی می‌آید که صفتی است از اسم «رکس» (rex) به معنی شاه.از آنجا که ریال واحد پولی بسیار کم ارزشی است تقسیمات آن در حسابداری اصلا به کار نمی آید.

از این رو از سال ۱۳۱۱ هجری شمسی واحد غیر رسمی تومان (۱۰ ریال) مکرراً برای شمارش پول ایران بکار می‌رود و واحد ریال به دلیل عدم سابقهٔ تاریخی در میان مردم ایران رواج نیافته است و آنان از واحد پولی تومان که پیشینهٔ هشتصد ساله دارد استفاده می‌کنند.

اما متاسفانه تومان هم واژه ای غیر پارسی(ترکی یا مغولی) به معنای ده هزار است که هیچ تناسبی با واژه های پارسی ندارد با این وجود از آنجا که سالهاست به کار برده می شود از سوی مردم به رسمیت شناخته می شود.

جدول زیر نام واحدهای قدیمی پول کشور را به ترتیب زمانی نشان می دهد.

واحد قدیمی پول به دینار زمان رواج یافتن
شاهی ۵۰ دینار سامانیان
محمودی (صَنّار) ۱۰۰ دینار سلطان محمود غزنوی
عباسی ۲۰۰ دینار شاه عباس اول
نادری (ده شاهی) ۵۰۰ دینار نادر شاه
قران ۱٬۰۰۰ دینار فتحعلی شاه (۱۸۲۵)
ریال ۱٬۲۵۰ دینار فتحعلی شاه (۱۷۹۸)
دوهزاری ۲٬۰۰۰ دینار قاجاریان
پنج هزاری ۵٬۰۰۰ دینار قاجاریان
تومان ۱۰٬۰۰۰ دینار سلسله ایلخانی

 

طبق بند (ب) ماده 10 قانون پولي وبانکي کشور، يکي از اهداف بانک مرکزي  تسهيل مبادلات بازرگاني است.  روان سازي جريان مبادلات بازرگاني مستلزم برخورداري از يک نظام پرداخت جامع وکارآمداست که بخش عمده ابزارهاي اين نظام را درايران اسکناس و مسکوک تشکيل مي دهد.


تورم انباشته 4 دهه اخير اقتصاد کشور موجب کاهش قدرت خريد واحد پول کشورشده است. اين واقعيت در کنار محدوديت هايي که جهت چاپ اسکناس درشت وجودداشت، منجر به گسترش قابل توجه حجم اسکناس درجريان گرديده است.

از این رو هیات دولت طی روزهای اخیر رای به حذف چهار صفر از پول ملی و تغییر نام این واحد پولی داده است که بنابه دلایل پیشتر ذکر شده انتخاب نام این واحد اهمیت ویژ ه ای دارد.

به دلیل این اهمیت بانک مرکزی تصمیم گرفته که در انتخاب نام جدید پول ملی کشور از مردم نظر سنجی کند. تا پس از انتخاب نام جدید، طرح دولت برای تبدیل شدن به قانون تقدیم مجلس گردد.

در حال حاضر نام هایی مثل داریک(که در دوره هخامنشي براي سكه هاي طلا استفاده می شده است و با نامهای دَری، دَریک و زَریک نیز خوانده می شود),تومان(که واژه ای غیر پارسی(ترکی یا مغولی) به معنای ده هزار است و سالهاست بین مردم مرسوم است) و دینار (نام واحد پول و سکه طلای ایران در عصر ساسانیان و احتمالاً در عصر اشکانیان که برخی از مردم عقیده بر عربی بودن این واژه دارند) مطرح است .

شماهم می توانید در انتخاب نام جدید پول ملی کشور مشارکت کنید.

:: برای ثبت نظر خود اینجا کلیک کنید

کاریکاتور از فارس

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

► استخدام مدير فروش جهت شركت مهندسي بازرگاني در يزد
استخدام يك نفر آقا در يك سازمان معتبر و بزرگ در تهران ◄

مطالب مرتبط
بنر