سايت طرح اصلاح پول ملي آغاز به كار کرد

دوشنبه ، 27 تیر 1390 ، 10:32

به گزارش بانکی دات آی آر به نقل از  ايسنا اين وب‌سايت به عنوان يكي از ساب‌پورتال‌هاي سايت بانك مركزي با نشاني http://reform.cbi.ir راه‌اندازي شده و از بخش‌هاي مختلفي مثل تالار گفت‌وگو، پيشنهاد نماد براي پول ملي، تاريخچه اسكناس و مسكوك و اخبار تشكيل شده است.

محمود بهمني ـ رييس‌كل بانك مركزي ـ در پيامي درباره راه اندازي اين پايگاه اطلاع‌رساني آورده است:

 

 

"گنجاندن برنامه اصلاح واحد پول کشور در مجموعه طرح تحول اقتصادي دولت موجب شد که از سال ‌١٣٨٦ تاکنون بحث‌هاي زيادي دراين خصوص مطرح شود. اين مباحث اکثرا در محيط هاي دانشگاهي و تخصصي صورت مي‌گرفت و گاهي به مطبوعات نيز کشانده مي‌شد. اگرچه حوزه اصلاح واحد پول شامل جنبه‌هاي مختلف مي‌شود، ليکن توجه عامه بر برنامه حذف صفر از پول ملي تمرکز داشت.

بدين ترتيب براي آحاد جامعه که در جريان بخشي از مسائل مربوط به برداشتن صفر از پول قرار گرفته بودند،سوالات متعددي ايجاد شد. متعاقب آن و باتوجه به نقش و جايگاه بانک مرکزي در اين برنامه، انبوهي از نامه، فاکس و ايميل به سوي بانک مرکزي سرازير شد که حاوي پرسش‌هاي متعدد در مورد برنامه مذکور بودند. در کنار آن تمايل اصحاب رسانه براي دريافت اطلاعات بيشتر دراين زمينه نيز وجود داشت که در مجموع بيان‌گر نياز جامعه به آگاهي از کم و کيف موضوع بود.

بانك مرکزي به منظور پاسخگويي به سوالات و حل ابهامات ايجادشده، قصد دارد اطلاع‌رساني عمومي را نه تنها از طريق روش‌ها و ابزارهاي متداول،که با استفاده از امکانات محيط اينترنتي نيز پي‌گيري نمايد. در اين راستا، پايگاه اطلاع‌رساني مخصوص برنامه اصلاح واحد پول طراحي شده که براي عموم قابل دسترسي است.

لازم به ذکر است که راه‌اندازي اين پايگاه لزوما به مفهوم اجراي قريب‌الوقوع برنامه حذف صفر از پول ملي نيست،بلکه هدف اصلي ايجاد يک رابطه دوسويه است. از يک سو بانک مرکزي آحاد جامعه را درجريان آخرين تحولات مربوط به اصلاح واحد پول کشور قرار خواهد داد و از سوي ديگر با نظرات، نگراني‌ها ، پيشنهادها و سوالات مطرح در جامعه از نزديک آشنا خواهد شد. لذا انتظار مي‌رود کاربران پايگاه اطلاع‌رساني مورد اشاره با مشارکت در نظرسنجي‌ها و ارسال نظرات و پيشنهادات خود به تقويت اين رابطه کمک كنند. بدين ترتيب هر زمان که اجراي برنامه مورداشاره قطعي شد، با همراهي مردم و مسئولان مي‌توان جنبه‌هاي حاشيه‌اي آن را به حداقل رساند و نسبت به نتايج موفقيت‌آميز آن اطمينان حاصل كرد."


در بخش "اهداف اصلاح پول ملي" اين سايت در تبيين دلايل حذف چهار صفر از پول ملي آمده است:

طبق بند (ب) ماده ‌١٠ قانون پولي وبانکي کشور، يکي از اهداف بانک مرکزي تسهيل مبادلات بازرگاني است. روان‌سازي جريان مبادلات بازرگاني مستلزم برخورداري از يک نظام پرداخت جامع وکارآمداست که بخش عمده ابزارهاي اين نظام را درايران اسکناس و مسکوک تشکيل مي‌دهد.

تورم انباشته چهار دهه اخير اقتصاد کشور موجب کاهش قدرت خريد واحد پول کشورشده است. اين واقعيت در کنار محدوديت هايي که براي چاپ اسکناس درشت وجود داشت،منجر به گسترش قابل توجه حجم اسکناس درجريان گرديده که تبعات آن در زير آمده است.

الف ـ استفاده از ارقام بزرگ در مبادلات ساده روزمره

ب- مشکلات مترتب در زمينه‌هاي محاسباتي و حسابداري دفاتر

ج- ناامني در حمل مقادير زياد پول حتي براي مبادلات روزمره

د ـ معطل شدن درصف بانک‌ها و معضلات شمارش حجم بالاي اسکناس و سکه

ه ـ تغيير واحد پول کشور از ريال به تومان به دليل بزرگ شدن ارقام پولي

و- اجبار در استفاده از ايران‌چک با توجه به مشکلات حقوقي ناظر بر آن

ز- هزينه بالاي چاپ و امحاي اسکناس‌هاي درجريان با توجه به حجم انبوه اسکناس

ح- بالا بودن استهلاک اسکناس به دليل نگهداري آن در حجم زياد

لذا براي حل مشکلات موجود تغيير واحد پول کشور به عنوان راهکار نهايي مطرح است.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

► سرگذشت اختراع پول
دعوت به همكاري يك شركت دانش بنيان در تهران ◄

مطالب مرتبط
بنر