ب ام و خودروهای هنری‌اش را به نمایش گذاشت + عکسهای جالب

سه شنبه ، 28 تیر 1390 ، 12:09

شرکت ب ام و برای اولین بار امکان دیدن کلکسیون ماشین‌های هنری خود را در اینترنت فراهم کرده است. این ماشین‌ها مجموعه‌ای از هفده مدل ب ام و است که از سال ۱۹۷۵ تا سال ۲۰۱۰ نقاشان مشهور آنها را نقاشی‌ کرده‌اند.

از جمله این نقاشان می توان به اندی وارهال، دیوید هاکنی و روی لیختن‌اشتاین از مشهورترین هنرمندان پاپ آرت اشاره کرد.

 

اولین بار ایده درخواست از یک هنرمند برای نقاشی ماشین به ذهن هروه پولان فرانسوی رسید که کارش حراج آثار هنری بود. او همچنین علاقه زیادی به ماشین‌های مسابقه‌ای داشت و این ایده در اوج بحران نفت به ذهنش رسید و تصمیم گرفت هر دو علاقه‌اش در زندگی را با هم ترکیب کند.

 

او از الکساندر کالدر، نقاش آمریکایی و دوستش خواست تا ماشین مسابقه‌ای او که یک ب ام و 3.0 CSL بود را نقاشی کند و نتیجه کار اولین ماشین هنری شد. پولان با این ماشین در مسابقه بیست و چهارساعته لمان شرکت کرد و این اثر هنری متحرک آنقدر توجه برانگیز شد که ب ام و را بر آن داشت تا کلکسیونی از این ماشین‌ها جمع کند.

بعد از چند سال که خلق این آثار به ماشین‌های مسابقه‌ای محدود بود، ب ام و تصمیم گرفت تا از مدل‌های سواری هم در این مجموعه استفاده کند.


در مجموع هجده هنرمند از ۹ کشور از چهارگوشه جهان تا کنون در ساخت این کلکسیون با ب ام و همکاری کرده‌اند.

 




این کلکسیون از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰ در سراسر جهان و در بیش از ده کشور به نمایش درآمد و اکنون تا ۲۵ ماه سپتامبر در موزه ب ام و مونیخ در معرض دید عموم قرار داده شده است.


آخرین ماشین در این مجموعه در سال ۲۰۱۰ به مناسبت سی و پنجمین سال آغاز جمع‌آوری این کلکسیون نقاشی شد. برای این کار، ب ام و از جف کونز، نقاش مشهور آمریکایی خواست تا مدل E92 M3 این کارخانه که قرار بود در مسابقات ۲۴ ساعته لمان شرکت کند را نقاشی کند.

 

 

یک سال پیش از این، رابین رود، هنرمند اهل آفریقای جنوبی به جای نقاشی کردن یک ب ام و از لاستیک‌های این ماشین مانند یک قلم استفاده کرد و با آن یک نقاشی بزرگ خلق کرد.


این جنجالی‌ترین ایده این کلکسیون نبود. بدون شک اولافور الیاسون، هنرمند سوئدی عجیب‌ترین اثر این کلکسیون را خلق کرده است. از او در سال  ۲۰۰۷ خواسته شد تا برمبنای کانسپت H2R ب ام و، اثری به این مجموعه اضافه کند.

 

الیاسون به جای قلم و رنگ به دست گرفتن از تیم خود خواست تا بدنه ماشین را جدا کنند و در عوض از نوارهای فلزی درخشان استفاده کنند  و سپس روی این ساختار را با آب منجمد پوشاند. نتیجه، ساختاری فلزی و یخ زده بود که از داخل می‌درخشید.

 

 

همه این ماشین‌ها اما با روشی به این پیچیدگی به یک اثر هنری تبدیل نشده‌اند. جنی هولزر، تنها زن هنرمندی که در ساخت آثار این کلکسیون حاضر است، ب ام و V12 LMR را تنها با جملاتی مزین کرد که بزرگترین آن می‌گفت: «از آنچه می‌خواهم مرا محافظت کن‌»

 

در وبسایتی که برای نمایش این ماشین‌ها ساخته شده است، بینندگان می‌توانند علاوه بر اطلاعات مربوط به هر ماشین ویدیوهایی را هم از ساخت آن‌ها یا نظر هنرمندان درباره این آثار تماشا کنند.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

==================

► استخدام يك شركت كامپيوتري در تهران
با 5 راهکار،مفید کار کنیم نه زیاد! ◄

مطالب مرتبط
بنر