تاریخچه بزرگترین کافی شاپ زنجیره ای جهان،نماد کارآفرینی!

يكشنبه ، 2 مرداد 1390 ، 15:13

استارباکس بزرگ‌ترین کافی‌شاپ زنجیره‌ای در جهان است. دفتر اصلی این شرکت در شهر سیاتل در آمریکا واقع شده است.
تعداد شعبات استارباکس در جهان بالغ بر ۱۶۱۲۰ شعبه است که حدود ۱۱۰۰۰ شعبهٔ آن در آمریکا، ۱۰۰۰ شعبه در کانادا و ۸۰۰ شعبه در ژاپن و بقیهٔ شعب در کشورهای مختلف از جمله مکزیک، چین، بریتانیا، استرالیا، فرانسه، آلمان، عربستان سعودی، ترکیه، اسپانیا، اتریش، اندونزی، یونان، شیلی، پرو، نیوزلند، مالزی، لبنان، امارات متحده عربی قرار دارند.

نام این شرکت از شخصیت استارباکس، یکی از شخصیت های «موبی دیک»، رمان معروف هرمان ملویل، گرفته شده و نشان استارباکس یک پری دریایی دارای دو دم را نشان می‌دهد.

علاوه بر انواع قهوه دم‌کردنی و اسپرسو، در فروشگاه‌های استارباکس چای، انواع نوشیدنی‌ها،شیرینی، ساندویچ های آماده و نوعی میلک‌شیک قهوه اختصاصی استارباکس با نام «فراپوچینو» نیز سرو می‌شود. در فروشگاه‌های واقع در سیاتل، شیکاگو و چند شهر دیگر صبحانه شامل تخم مرغ، همبرگر، پنیر، شیرینی کره‌ای (مافین) و ساندویچ اسفناج و پنیر نیز به مشتریان پیشنهاد می‌شود. ثابت بودن قیمت‌ها در فروشگاه‌های استارباکس یکی از قوانین این شرکت است.


تاریخچه
اولین کافی شاپ با نام استارباکس در سال 1971 در شهر سیاتل با همکاری یک معلم زبان انگلیسی به نام جری بالدوین(Jerry Baldwin)، یک معلم تاریخ به نام زو سیگل (Zev Siegel) و نویسنده ای به نام گوردون بوکر (Gordon Bowker) کار خود را آغاز نمود. مشوق این سه نفر در راه اندازی مکان فوق که در آن قهوه خام و تجهیزات مختلف مرتبط با آن به فروش می رسید، شخصی به نام Alfred Peet بود. این فروشگاه واقع در Pike Place کماکان به فعالیت مشغول است.

در سال 1982 موسس اصلی این شرکت هاوارد شولتز (Howard Schultz) با پیشنهاد فروش قهوه و اسپرسو نوشیدنی، در کنار قهوه خام، به جمع شرکا پیوست . در آن زمان عقیده عمومی بر این امر استوار بود که قهوه باید تنها در منازل افراد تهیه شود، بنابراین پیشنهاد شولنز از جانب سه شریک دیگر پذیرفته نشد، آنها معتقد بودند که ورود به عرصه فروش نوشیدنی، باعث انحراف مسیر و مانع از رسیدن به هدف مورد نظر خواهد شد.

پس از آن در سال 1985، شوالتز به تنهایی یک سری کافی شاپ زنجیره ای تحت نام Il Giornale را تاسیس نمود. در سال 1987 مالکان استارباکس حق امتیاز فروشگاههای خود را به Il Giornale شولتز واگذار نمودند. شولتز به سرعت آن دو را با هم ادغام نمود و به گسترش کافی شاپ استارباکس در کشورهای مختلف همت گماشت.

اولین کافی شاپ های زنجیره ای استارباکس در همان سال، در شیکاگو و نیز شهر ونکوور (Vancouver) کانادا تاسیس شدند، در سال 1996 اولین کافی شاپ استارباکس خارج از آمریکای شمالی در شهر توکیو راه اندازی شد. در سال 1998 فروشگاههای این شرکت در کشور انگلستان نیز با استقبال فراوان روبرو شد. در ماه آوریل سال 2003، قهوه های استارباکس به عنوان بهترین قهوه در سیاتل انتخاب شد و تعداد شعباتش در سراسر جهان به 6400 عدد رسید.

 


استارباکس و محبوبیت جهانی
موفقیت استارباکس تنها به کشور آمریکا محدود نبوده و نیست، این نام محبوبیت و موفقیت جهانی دارد. امروزه در خیابان های مختلف بسیاری از شهرهای بزرگ جهان، کافی شاپ های استارباکس به چشم می خورد.

عمده شهرت کافی شاپ های زنجیره ای استارباکس، منوی اختصاصی آنهاست که در آن تنوع قهوه ها بسیار زیاد است؛ در نتیجه به منظور آسانتر شدن انتخاب نوع و طعم قهوه برای مشتریان و همچنین امکان تست ترکیبات مختلف، منوها به صورت هفتگی تغییر می کنند.

علاوه بر قهوه، نوشیدنی های گرم دیگر همچون کاپوچینو و لاته ها که مایه اصلی همگی آنها از اسپرسو تشکیل شده است و شکلات گرم، کرم ها و شربت هایی با طعم های مختلف که فاقد اسپرسو می باشند، نیز در شعبات مختلف استارباکس سرو می شوند. در فصل زمستان نوشیدنی های گرم محبوب ترین پیشنهاد کافی شاپ های زنجیره ای استارباکس است، برخلاف گرمای تابستان که ترکیبات مختلفی از قهوه و طعم های دیگر به همراه شیر، شکر و یخ خرد شده اصلی ترین انتخاب مشتریان را تشکیل می دهد.

منبع:ویکیپدیا

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=====================

► گرانقیمت ترین مربیان فوتبال دنیا + عکس
اوباما در بدهی های خود غرق می شود یا در بحران اقتصادی اروپا؟ ◄

مطالب مرتبط
بنر