گزارش/ یارانه نقدی خانوارها کجا خرج می شود؟

سه شنبه ، 4 مرداد 1390 ، 07:52

چند ماهی است که قانون هدفمندی یارانه ها اجرایی شده و یارانه های نقدی خانوار ها به حساب سرپرستان هر خانوار واریز می شود .اما از آن تاریخ تا امروز کار کارشناسی و تحقیقات دقیقی در این خصوص که خانوار ها این مبلغ را صرف چه اموری می کنند، انجام نگرفته است.

استفاده صحیح از یارانه نقدی و صرف آن در مسیر جبران افزایش قیمت حامل های انرژی و سایر اقلامی که یارانه های آنها به اصطلاح هدفمند گردیده است، اهمیت ویژه ای دارد.

اگرچه مبالغ واریزی به حساب خانوار ها چندان زیاد به نظر نمی رسد، اما مجموع آنها مبلغ قابل توجهی را تشکیل می دهد که اگر به درستی مصرف نشود خود می تواند بر افزایش سیر صعودی نرخ تورم دامن بزند.

از این رو خبرنگار اقتصادی بانکی دات آی آر در پی آن برآمد محل مصرف یارانه های نقدی خانوار های ایرانی را جستجو کند.اگرچه جامعه آماری این گزارش(10 نفر) به گستردگی یک پژوهش علمی نیست اما می تواند در روشن تر شدن ابهامات موجود راهگشا باشد.

آقای کیوان_بازنشسته_معتقداست مبلغ یارانه ها بسیار کمتر از افزایش هزینه ها در چند ماه اخیر است بنابر این نمی تواند محاسبه کند که دقیقا این مبلغ صرف چه اموری می شود اما هزینه بنزین یکی از  عمده ترین این مخارج است.

یکی دیگر از افرادی که در این پژوهش مورد پرسش قرار گرفت اظهار داشت: یارانه فروردین ماه به شدت مفید فایده بود و با استفاده از پول آن یک ویترین چوبی برای منزل خریداری کردم که عید آبرو داری کرد.

 

از موارد جالب مطرح شده از سوی جامعه آماری مورد پژوهش می توان به خرید چای ساز, میز تلویزیون و همین طور پرداخت هزینه های سرویس مدرسه یکی از فرزندان اشاره کرد.

جدول زیر بیشترین مورد استفاده خانوار های مورد بررسی در این نظرسنجی از یارانه نقدی  را نشان می دهد:

بر اساس این پژوهش بیشترین مورد مصرفی یارانه نقدی، حامل های انرژی و پرداخت قبوض است که به نظر می رسد درنظر افراد مورد بررسی در این نظرسنجی بیشترین افزایش قیمت را داشته است.

با این وجود بخشی از جامعه آماری هم برنامه ریزی مشخصی برای استفاده از یارانه های نقدی واریزی به حسابشان نداشته اند و یا بخشی از این مبالغ را صرف خرید لوازم منزل و اموری نموده اند که چندان هم ضرورتی نداشته اند.

به نظر می رسد ارائه آموزش های لازم برای برنامه ریزی مصرف یارانه ها امری ضروری است که تا این لحظه از سوی مدیران و نهاد های فرهنگی جامعه مورد بی توجهی قرار گرفته است.

 

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

► استخدام گروه شركتهاي شاتل(تا 14 مرداد 90)
دعوت به همكاري يك شركت بازرگاني در زمينه تجهيزات پزشكي در تهران(تا 14 مرداد 90) ◄

مطالب مرتبط
بنر