۱۰ کاربرد لینوکس برای زندگی بهتر؛ زندگی به سبک پنگوئنی

شنبه ، 8 مرداد 1390 ، 13:45

سیستم‌عامل لینوکس سابقه طولانی و درخشانی در دنیای سرورها دارد و این محبوبیت از پایداری، امنیت و البته هزینه کمتر این سیستم‌عامل نشات می‌گیرد. اما در بسیاری از مواقع افراد فراموش می‌کنند که لینوکس تا چه اندازه در دیگر بخش‌ها گسترش یافته است.

به نظر شما لینوکس در حال حاضر در چه بخش‌هایی از زندگی ما وجود دارد و ما بی‌توجه از کنار آن عبور می‌کنیم؟ در این مقاله به ۱۰ کاربرد لینوکس در راحت‌تر شدن زندگی اشاره خواهیم کرد تا بیشتر با تاثیر انکار ناپذیر لینوکس بر زندگی خود آشنا شوید.


اندروید

سیستم‌عامل محبوب و مبتنی بر لینوکس اندروید از گوگل، بهترین نمونه برای اثبات تاثیر لینوکس بر زندگی امروز و به خصوص رشد قابل توجه دستگاه‌های همراه است. با قرار دادن لینوکس در دست عده بی‌شماری از کاربران تلفن‌همراه در سرتاسر دنیا، اندروید از موفق‌ترین مشتقات لینوکس تا به امروز محسوب می‌شود.

موفقیت سیستم‌عامل اندروید به اندازه‌ای است که بازار برنامه‌های این سیستم‌عامل همراه در مدت کوتاهی توانست به بازار برنامه‌های آیفون برسد و حتی در بخش‌هایی بر آن برتری پیدا کند. علاوه بر اندروید، سیستم‌عامل Chrome OS نیز توسط گوگل و برپایه لینوکس برای استفاده در نوت‌بوک‌های ارزان‌قیمت طراحی شده و قرار است شرکت‌هایی همچون ایسوس نخستین محصولات مبتنی بر Chrome OS خود را از تابستان روانه بازار کنند.


WebOS

یکی دیگر از سیستم‌‌عامل‌های مبتنی بر لینوکس که با اعلام شرکت HP برای استفاده از آن در طیف گسترده‌ای از لپ‌تاپ‌ها، دسکتاپ‌ها، تبلت‌ها و گوشی‌های هوشمند خود از اهمیت ویژه‌ای برخوردار شده سیستم‌عامل WebOS است. البته شرکت Palm طراح اصلی و پایه‌گذار WebOS محسوب می‌شود. همانطور که گفته شد با تصمیم جدید HP، این سیستم‌عامل بسیار گسترده‌تر از قبل در دسترس عموم قرار خواهد گرفت و به فراگیری بیشتر لینوکس در سطح دنیا کمک خواهد کرد.

کامپیوترهای کوچک

در کنار کامپیوترهای دسکتاپ معمولی، لینوکس امروزه به دنیای کامپیوترهای کوچک نیز راه پیدا کرده است. جدیدترین نمونه این نوع کاربرد کامپیوتر KiWi است که به منظور استفاده راحت افراد سالمند از کامپیوتر طراحی شده است. در این کامپیوتر از سیستم‌عامل اوبونتو استفاده شده و سازندگان آن ادعا می‌کنند که افراد سالمند با استفاده از آن به راحتی می‌توانند به ایمیل و اینترنت دسترسی داشته باشند و تمامی محاسبات کامپیوتری مورد نیاز خود را بدون کمک دیگران انجام دهند.


Set-top box

شاید تا به حال توجه نکرده باشید اما دستگاه‌های Set-top box که برای اتصال تلویزیون به اینترنت و استفاده از ویدیوهای اینترنتی استفاده می‌شوند هم از مشتقات لینوکس بهره می‌برند.

دستگاه‌های ATM

همانطور که بسیاری از کارشناسان تا به حال بارها تاکید کرده‌اند ویندوز سیستم‌عامل چندان امنی برای استفاده در بانکداری محسوب نمی‌شود پس جای تعجب نیست که لینوکس در بسیاری از دستگاه‌های ATM (automated teller machines) به جای ویندوز به کار گرفته شود، دستگاه‌هایی که از حساس‌ترین و پرکاربردترین اجزاء بانکداری نوین محسوب می‌شوند. یکی از نمونه‌های بارز این کاربرد پروژه موفق و پرسروصدای بانک برزیلی Banrisul است.

لینوکس در ماشین‌ها

از ایده‌های جدید و جالب برای استفاده از لینوکس بکارگیری این سیستم‌عامل در کامپیوترهایی است که به‌طور خاص جهت تعبیه در ماشین‌های کشاورزی و ساختمانی طراحی شده‌اند. دستگاه‌هایی مانند دستگاه‌های Grayhill که برای شرایط سخت و استفاده در محیط‌های باز طراحی شده‌اند با دو گزینه لینوکس و Windows CE ارایه می‌شوند. این نخستین استفاده لینوکس در وسایل نقلیه و ماشین‌های کشاورزی و ساختمانی نیست و قبل از این از لینوکس در موتور سیکلت الکتریکی TTX02 هم استفاده شده بود. همچنین در حال حاضر شرکت‌های مشهور سازنده اتومبیل در سطح دنیا نظیر تویوتا و پژو از لینوکس در تولیدات خود استفاده می‌کنند.


ویکی‌پدیا، گوگل و بیشتر از آن

اگر شما هم مانند میلیون‌ها کاربر دیگر از ویکی‌پدیا استفاده می‌کنید بد نیست بدانید که به‌طور غیر مستقیم از لینوکس استفاده کرده‌اید. ویکی‌پدیا پس از سال‌ها تکیه روی سیستم‌عامل Red Hat و Fedora در حال حاضر از سیستم‌عامل اوبونتو استفاده می‌کند. اگر از پایداری و قابلیت اعتماد لینوکس می‌پرسید بد نیست بدانید در حال حاضر آمار بازدید ویکی‌پدیا ۱۰ میلیارد صفحه در ماه است. از سوی دیگر شرکت‌های مشهوری همچون گوگل، آمازون، سیسکو، IBM، New York Stock Exchange و Virgin America همگی از مشهورترین کاربران لینوکس هستند.

یک لپ‌تاپ برای هر کودک

هدف از پروژه خیرخواهانه “یک لپ‌تاپ برای هر کودک” اهدای یک لپ‌تاپ به کودکان بی‌بضاعت در سرتاسر دنیا است اما برای رسیدن به این هدف به ساخت دستگا‌ه‌هایی کم هزینه و در عین حال مفید و کارآمد نیاز است. لپ‌تاپ‌های XO، لپ تاپ‌هایی هستند که به این منظور و با کمترین هزینه ممکن طراحی شده‌اند و در آنها از تمامی امکانات رایگان لینوکس به بهترین نحو استفاده شده است.

دولت‌ها

تنها در ایالات‌متحده سرویس پست، سازمان دفاع و FAA از مهم‌ترین کاربران لینوکس محسوب می‌شوند. علاوه براین، دولت‌های زیادی در سطح دنیا وجود دارند که به دلایل اقتصادی و امنیتی رویکردی مشابه ایالات‌متحده در پیش گرفته‌اند. از جمله این دولت‌ها می‌توان به دولت‌ کشورهای فرانسه، اسپانیا، آلمان و سوئیس اشاره کرد.


ابر کامپیوتر Watson شرکت IBM

همانطور که گفته شد شرکت IBM به عنوان یکی از غول‌های بی چون و چرای دنیای فناوری اطلاعات نیز یکی از کاربران لینوکس به شمار می‌آید. ابر کامپیوترهای شرکت IBM همواره در سطح دنیا مشهور بوده‌اند و به جرات می‌توان این شرکت را یکه‌تاز ساخت ابر کامپیوترها دانست. جالب است بدانید ابر کامپیوتر Watson شرکت IBM که با قدرت محاسباتی فوق‌العاده بالای خود همه را شگفت‌زده کرده است نیز از لینوکس برای نمایش قدرت بهره می‌گیرد.

واضح است ۱۰ موردی که در اینجا به آنها اشاره شد تنها بخش کوچکی از موارد استفاده لینوکس هستند. موارد استفاده‌ای که با توجه به پتانسیل این سیستم‌عامل متن‌باز روز به روز گسترش می‌یابند. در حال حاضر شرکت‌ها و سازمان‌های زیادی به دنبال تغییر زیرساختا‌رهای خود برای استفاده از لینوکس به عنوان یک سیستم‌عامل مطمئن و آینده‌دار هستند و کمتر شرکتی را می‌توان پیدا کرد که اثری از لینوکس در آن وجود نداشته باشد. بسیاری اعتقاد دارند سال ۲۰۱۱ سال بسیار موفقی برای لینوکس خواهد بود و این سیستم‌عامل به گسترش پرشتاب خود همچنان ادامه می‌دهد باید دید این سیستم‌عامل متن‌باز تا کجا به پیش خواهد رفت.

آی سی تی پورتال

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=====================

► دعوت به همكاري شركت توليدي حلواشكري عقاب(تا 20 مرداد 90)
بانک مرکزی به بانک آریا مجوز نداد ◄

مطالب مرتبط
بنر