گروه 8 را چقدر می شناسید؟

يكشنبه ، 9 مرداد 1390 ، 07:59

گروه 8 از جمله گروه هایی است که بنیانگذارانش آن را برای پاسخگویی به مشکلات اقتصادی تشکیل دادند .

به گزارش بانکی دات آی آر، در این گزارش با این گروه بیشتر آشنا می شویم: ،

تاریخچه

در اواسط دههٔ هفتاد میلادی، بحران نفتی و از هم‌پاشی سیستم تبادل ارز برتون وودز منجر به بحرانی در اقتصاد جهانی شد. بحرانی که سران کشورهای صنعتی راه چاره آن را در تشکیل گروهی  یافتند که بعدها "گروه 8" نام گرفت.

والری ژیسکاردیستین، رئیس جمهور وقت فرانسه و هلموت اشمیت، صدراعظم آن هنگام آلمان از جمله پیش روهای این ایده بودند.

گروه 8 (G8) از هشت کشور صنعتی جهان تشکیل شده است که 65% اقتصاد جهان را در سیطره خود دارند. اعضای این گروه، کشورهای فرانسه، آلمان، بریتانیا، ایتالیا، ژاپن، آمریکا، روسیه و کانادا هستند.
این گروه در ابتدای شکل گیری شامل شش کشور فرانسه، آلمان، بریتانیا، ژاپن و آمریکا بود و گروه 6 نامیده می شد.

پیوستن کانادا و روسیه

سال 1976 بود که کانادا به جمع کشورهای صنعتی اضافه شد و به "گروه 7" تغییر نام داد. در پایان جنگ سرد در سال 1989 نیز اینبار روسیه خواهان پیوستن به این گروه شد که روند پذیرش این کشور کمی طولانی شد و سرانجام 9 سال بعد این کشور به عضویت گروه 7 درآمد تا نام گروه اینبار به گروه 8 تغییر یابد.

 

 

 

دیدارها و اجلاس سالانه

اولین کنفرانس سالانه اقتصاد جهانی در سال 1975 به میزبانی پاریس فرانسه و در قصر رامبولیه و با حضور تمام اعضا برگزار شد. پس از این کنفرانس، دیدارها به صورت سالانه تکرار شده است.

سران کشورهای این گروه سالانه گردهمایی های مشترکی را برگزار می کنند و هر سال این گروه میهمان یکی از اعضا هستند و جلسات نیز در یکی از ماه های می یا ژوئن برگزار می شود.

باوجودی که گروه 8 از سال 1981عضویت رئیس کمیسیون اروپا را هم پذیرفته اما دیگر تغییر نام نداده و به همین نام باقی مانده است. البته همچنان می توان از گروه 7 هم صحبت به میان آورد، چراکه مسکو هنوز هم به تمامی نهادهای گروه 8 راه پیدا نکرده و به همین دلیل بسیاری از جلسات بدون حضور روسیه برگزار می شود.

اهداف و چشم اندازها

هدف سران گروه 8 در آغاز مشورت و رایزنی درباره مسائل روز راهبردی اقتصادی دنیا در جمعی کوچک بود. اما گفت و گو درباره مسائل مالی و سیاست های ارزی از دهه 80 به بعد به تدریج جای خود را به مسائل سیاست امنیتی و وقایعی داد که بیشتر ماهیتی سیاسی داشتند تا اقتصادی.

امروزه ماهیت اصلی شکل گیری این گروه یعنی گردهم آمدن در جمعی کوچک و گفت و گوهای رسمی در سایه سازماندهی نشست های بزرگ و بعضا جنجالی به دست فراموشی  سپرده شده و اقتصاد به حاشیه رانده شده است، چرا که مسائلی چون تغییرات جوی یا تروریسم جای آنها را گرفته است.

نقدها و نظرها

بسیاری بر این باورند که با وجود اینکه کشورهای عضو گروه 8 تقریبا دو سوم درآمد ناخالص ملی دنیا را در چنته دارند، اما با راه ندادن کشورهای تازه قدرت یافته ای مثل چین، هند و برزیل بر اعتبار خود خدشه وارد کرده اند، چراکه این کشورها حالا قدرت های مهمی در دنیا به شمار می آیند؛ قدرت هایی که دست کم اقتصاد دنیا به راحتی نمی تواند از آنها بگذرد.

 

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=====================

► سیستم تبادل ارز برتون وودز
ساعت کار شعب بانک سامان در ماه مبارک رمضان ◄

مطالب مرتبط
بنر