از پوز چه می دانید؟

شنبه ، 15 مرداد 1390 ، 08:31

این روزها استفاده از دستگاه پوز در حال گسترش است؛ دستگاهی که اگر خراب نباشد و قصد راه آمدن با فروشنده و خریدار را داشته باشد،  لبخند رضایت را بر لبان هر دو می نشاند.

به گزارش بانکی دات آی آر، این روزها استفاده از دستگاه کارت خوان یا همان پوز برای پرداخت الکترونیک به جای پول نقد آرام آرام در حال فراگیر شدن است. روشی که هرچند هنوز در کشور ما کاملا جا نیفتاده و به ویژه قشر سالمند جامعه کمتر می توانند با آن ارتباط برقرار کنند، اما اگر مثل کشورهای دیگر، جای خود را در بین ایرانیان هم باز کند، ساده تر از تصورات ما می تواند رقیب سرسختی برای پول نقد شود.

در این گزارش شما را با پوز، پرداخت الکترونیک و مزایای این روش بیشتر آشنا می کنیم.


پوز چیست؟

 

دستگاه پایانه فروش، کارتخوان یا پوز (POS) دستگاهی است که از طریق ارتباط تلفنی یا شبکه ای با سیستم بانکی مرتبط است و امکان انتقال خودکار مبلغ خرید را فراهم می کند؛ به این ترتیب که با استفاده از این دستگاه پول از حساب خریدار به حساب فروشنده منتقل می شود.

البته این تنها کارایی دستگاه پوز نیست و این دستگاه کوچک اما کارا خدمات دیگری چون پرداخت قبوض، شارژ سیم کارت، اعلام موجودی، دریافت صورتحساب، امکان انصراف از خرید و گزارش روزانه را نیز فراهم می کند. در واقع می توان گفت دستگاه پوز یک بانک کوچک است.


مزایای استفاده از پوز

پوز برای اقتصاد دنیا دستگاهی شناخته شده است و به نوعی یک کاتالیزور در نظام اقتصادی جهان محسوب می شود. این دستگاه مزایای فراوانی دارد که متاسفانه در کشور ما بدلیل عدم فرهنگ سازی و ناهماهنگی های دستگاه های متعدد اقتصادی کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

کاهش هدررفت وقت و سفرهای غیرضروری، ضریب امنیت بسیار بالا، بدون هزینه بودن استفاده از این دستگاه و استفاده کمتر و حداقلی از اسکناس هایی که منبع انواع آلودگی ها و بیماری ها هستند، از جمله مزایای کاربرد این دستگاه کوچک اما قدرتمند است که عاید همه کاربرانش می شود.

پوز چگونه کار می کند؟


همانطور که در بالا اشاره شد، استفاده از پوز ساده تر از آن چیزی است که ما تصور می کنیم. برای استفاده از این دستگاه ابتدا کارت را در شیار مخصوص دستگاه می کشید، بعد منویی پیش رویتان قرار می گیرد که از این منو گزینه "خرید کالا" را انتخاب می کنید و سپس مبلغ خرید و به دنبال آن رمز کارت را وارد می نمایید. این، همه کاری است که برای خرید با استفاده از پوز انجام می دهید.

برای استفاده از دیگر خدمات این دستگاه نیز باید طبق دستورالعملی که روی صفحه نمایش ارائه می شود، عمل کنید.

اما برای اینکه بتوانیم با دستگاه پوز عملیاتی را انجام دهیم در این دستگاه اتفاقاتی می افتد که دانستن آنها خالی از لطف نیست،

پس از وارد کردن و تایید رمز دستگاه مخابراتی به واسطه یک بستر ارتباطی که معمولا خط تلفن معمولی است، به شبکه متصل می‌شود. سپس خطوط ارتباطی به صورت منطقه‌ای یا استانی در این محل متمرکز می‌شوند.

در این مرحله، دو حالت به وچود می آید. اگر کارت شخص با بانک مربوط یکی باشند، پول از حساب خریدار کسر شده و به حساب فروشنده منتقل می شود و در انتها نیز پیامی روی صفحه ظاهر می شود که خبر از موفقیت آمیز بودن تراکنش می دهد.

اما اگر چنین نباشد، پای شتاب (سیستم یکپارچه بانکی کشور) به میان می آید تا سرور شتاب پس از تشخیص بانک مشتری، درخواست را به بانک مورد نظر ارجاع‌دهد. در بانک مشتری، وجه از حساب برداشته ‌شده و با بازگشت به سرور شتاب به بانک فروشنده واریز می‌شود.

در طول انجام این تراکنش هر جا که به دلایل گوناگون از جمله قطعی یا کندی شبکه، کار با اختلال مواجه شود، پیامی روی صفحه خواهد آمد که حکایت از ناموفق بودن تراکنش دارد.

 


چرا استفاده نمی کنیم؟

با وجود مزایای فراوان پوز، که در بالا به بخشی از آن اشاره شد، بسیاری از ما هنوز از حاضر به استفاده از این دستگاه نیستیم که به نظر می رسد عمده ترین دلایل آن عدم اعتماد مشتریان به سیستم پرداخت الکترونیکی و شفاف نبودن امور مالی جستجو کرد. این در حالیست که دستگاه پوز تمامی پرداخت های موفق و ناموفق را ثبت می کند و می توانید مطمئن باشید که هرگونه اختلاف در پرداخت و مانده به روشنی مشخص می شود. پس دیگر جای نگرانی نیست! تصمیم خود را بگیرید که از این دستگاه ها بیشتر استفاده کنید.


از موارد امنیتی غافل نباشید

تنها زمانی می توانید از حسن های بیشمار دستگاه پوز و پرداخت الکترونیک لذت ببرید که رعایت موارد امنیتی را از قلم نیندازید.


•    کارت خود را دست غریبه ها ندهید.

•    رمز عبورتان را حفظ کنید و آن را تا حد امکان یادداشت نکنید.

•    کارت خود را دست مغازه دار ندهید و خودتان آن را در دستگاه بکشید یا دستکم رمز را خودتان وارد کنید.

 

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

► مسکن مهر به ونزوئلا رسید
تراکنش ◄

مطالب مرتبط
بنر