10 نکته برای داشتن استراتژی در مسیرشغلی

دوشنبه ، 17 مرداد 1390 ، 08:33

شغل شما هرچه که باشد، یا قصد انتخاب هر شغلی را که داشته باشید، آنچه حتما باید به آن توجه کنید، استراتژی است.

به گزارش بانکی دات آی آر، داشتن استراتژی در مسیر شغلی به شما کمک می کند که گام های خود را استوار و محکم بردارید.

اما برای داشتن استراتژی این 10 نکته را از یاد نبرید:


1.    تعیین مسیر شغلی

هر یک از شما دغدغه ها و افکاری دارید که در درازمدت پیگیر آنها هستید. درک آنچه که بدان علاقه مندید، چرایی این علاقه و نیز منافعی که این علایق برای شما به دنبال خواهند داشت، به شما کمک می کند تا حوزه کاری خود را راحت تر مشخص کنید و به دنبال کشف ابعاد آن بروید.


2.    آنالیز SWOT

SWOT در واقع به(نقاط قوت Strengths)، (نقاط ضعفWeaknesses)، (فرصت ها opportunities) و (تهدیدها Threats) اشاره دارد.
آنالیز SWOT یکی از بهترین ابزاریست که می توانید با استفاده از آن قابلیت ها و توانایی های خود را بهتر بشناسید و در به کار گیری حداکثری آنها تلاش کنید.


3.    گرفتن آزمون های روانسنجی

آزمون های روانسنجی از جمله بهترین روش ها برای آشکار شدن ویژگی های پنهان انسان است. اگرچه در این نوع آزمون ها می توان با طرح سوالاتی از نگرش، استدلال و انگیزه فرد تا حدی باخبر شد، اما خطر قضاوت یا نگاه مغرضانه تهدیدی برای این آزمون هاست. با این حال آزمون های روانسنجی بازهم روشی خوب برای کمک به آنالیز بی طرفانه هستند.


4.    داشتن شبکه ارتباطی

شبکه ارتباطی به معنای داشتن ارتباط با آشنایان است. این کار به شما کمک می کند تا از دغدغه های دیگران باخبر شوید، اطلاعات تان را با دیگران به اشتراک گذارید وکارهای از این دست انجام دهید.
استفاده از تجربه دیگران، بهبود مهارت های فردی، انطباق سریع با تحولات و از همه مهمتر فرصت های تازه و بسیار زیادی شغلی که در دسترس تان قرار می گیرد، از جمله مزایای دیگر شبکه ارتباطی است.


5.    دانش مالی

حسابداری مالی بخش جدایی ناپذیر شغل شماست. تصمیمات مالی، آنالیز سود، به اشتراک گذاری هزینه و مسائل اینچنینی نیاز به آموزش و یادگیری دارند، اما با حداقل تجربه می توانید در کار خود رشد بیشتری داشته باشید.

6.    پیشرفت در شغل و حرفه

نقشی را برگزینید که در رسیدن به اهدافتان نقش داشته باشد و برنامه ریزی داشته باشید که خودتان برای خود تنظیم کرده اید.
به قابلیت های خود بیافزاید، بیشتر کار کنید، شبکه ای محکم و قابل اطمینان بسازید، مهارت های خود را به روز نگهدارید، دستاوردهای خود را برجسته کنید، نقش های جدید بپذیرید و از چالش با آنها نهراسید. این گام ها قطعا در پیشرفت شغلی شما تاثیرگذار خواهد بود.


7.    مدیریت همه مراحل کار

در هر مقطع از شغل خود که هستید، خواه آغاز راه باشید، خواه روی نردبان ترقی یا حتی در جستجوی کار، با اطمینان به خود بگویید که این خود شما هستید که باید تمام مراحل کار را مدیریت کنید.
اطمینان داشته باشید که اطلاعات کافی از این مرحله را دارید، هم راستا با برنامه ریزی حرکت می کنید و در دانستن اطلاعات و فناوری به روز هستید.


8.    مربیگری در کار

مربیان حرفه ای شاگردان خود را حرفه ای آموزش می دهند. با مربیگری این فرصت را برای خود ایجاد می کنید که مهارت های رهبری را یاد بگیرید، مهارت های فردی و ارتباطی خود را ارتقا دهید و با کمک به دیگران از شغل خود احساس رضایت کنید.

مربی بودن همچنین راه کسب تجربه های جدید و اشکال گوناگون ارتباطی را برای شما هموار خواهد کرد.


9.    توازن میان کار و زندگی

توجه ویژه و زیاد به پیشرفت در کار بسیار مهم و ضروری است، اما اهمیت ایجاد توازن بین کار و زندگی شخصی نیز کمتر از آن نیست.
روابط شخصی شما، درست مثل کار، نیاز به زمان و توجه دارند. در صورت نداشتن توانایی در ایجاد توازن میان کار و زندگی خطر فرسودگی شغلی، آن هم در ابتدای راه، شما را تهدید می کند.


10.    فائق آمدن بر چالش ها

چالش ها همان فرصت هایی هستند که باعث رشد و یادگیری می شوند. وقتی نتیجه برنامه ریزی ها آن چیزی نیست که شما می خواهید، توانایی های شما تجدید شده و دوباره باز می گردند که این نتیجه چالش با مشکلات است.

بیشتر یاد بگیرید و از تکرار اشتباهات بپرهیزید. تاکتیک ها و فنون مبارزه با مشکلات را فراگیرید تا به لحاظ جسمی و روحی توان مقابله با مشکلات را داشته باشید.

سارا گلچین

 

 

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

► فروش فیلم با افطاری و بلیط فروشی کارگردان + عکس
استراتژی ◄

مطالب مرتبط
بنر