خطر مشکلات روانی در کمین کاربران نوجوان فیس بوک

سه شنبه ، 18 مرداد 1390 ، 08:21

پژوهش های گوناگون در حوزه اثرات رسانه های اجتماعی بر تعاملات افراد با یکدیگر حکایت از گسترش رفتارهای ضد اجتماعی, معایب شخصیتی و عوارض منفی آنها دارد.

به گزارش بانکی دات آی آر، پروفسور لری روزن، استاد دانشگاه ایالتی کالیفرنیا در تازه ترین پژوهش خود به نتایج مهمی دراین باره دست پیدا کرده است. وی با بررسی رفتار 1000 نوجوان شهرنشین طی یک پژوهش اینترنتی و نیز مشاهده مستقیم 15 دقیقه مطالعه 300 نوجوان دیگر به نتایج مهم و جالب توجهی دست یافته است.

براساس این پژوهش، از جمله عوارض جانبی فیس بوک می توان به موارد زیر اشاره کرد:

•    افزایش خودشیفتگی در نوجوانانی که فکر و ذکرشان چیزی جز فیس بوک نیست.

•    بروز اختلالات روانشناختی دیگری چون رفتارهای ضد اجتماعی، عشق دیوانه وار و تمایلات پرخاشگرانه در نوجوانانی که زندگی بدون فیس بوک برایشان بی معناست.

•    غیبت های پشت سرهم از مدرسه و احتمال افزایش مشکلات مربوط به معده درد، بی خوابی و بدخوابی،اضطراب و افسردگی، از دیگر نتایج اعتیاد نوجوانان امروز به فناوری های عصر حاضر به ویژه بازی های کامپیوتری و فیس بوک است.

•    نمره پایین نتیجه کار دانش آموزانی است که دست کم هر 15 دقیقه یکبار فیس بوک خود را چک می کنند و طاقت دروی بیش از 15 دقیقه از این رفیق شفیق را ندارند.

•     قدرت کمتر حفظ مطالب در دانش آموزانی که صفحه فیس بوکشان در طول 15 دقیقه بیشتر باز است.

 

 

پروفسور روزن با وجود تمامی مضرات و معایبی که برای فیس بوک برمی شمرد، از ذکر مزیت ها و حسن های این شبکه قدرتمند اجتماعی هم دریغ نمی کند. از نظر این استاد دانشگاه یکی از مهمترین حسن های فیس بوک "همدلی مجازی" است. همدلی مجازی به این معنا که افراد در دنیای مجازی تلاش کنند تا دوستان و همتایان خود را از استرس ها و مشکلاتی که در بالا به آن اشاره شد نجات دهند.

 

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

► استخدام بیمه رفاه گستران و سایت بانکی
دعوت به همكاري يك شركت مهندسي در تهران و کرج(تا 8 شهریور 90) ◄

مطالب مرتبط
بنر