18 میلیون بدهید 80 میلیون بگیرید

پنجشنبه ، 20 مرداد 1390 ، 11:31

تأخیر در ابلاغ وام 20 میلیونی خرید مسکن از یک سو و کفاف ندادن وام 18 میلیونی مسکن برای خرید باعث شده تا متقاضی خرید وامهای 30 تا 80 میلیونی مؤسسات مالی و اعتباری و بانک‌های خصوصی برای خرید مسکن افزایش یابد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، پس از اینکه مشخص شد دولت تنها 2 میلیون تومان به سقف وام خرید مسکن اضافه کرده و سقف وام را به 20میلیون تومان رسانده است متقاضیان خرید مسکن استقبال بیشتری از خود برای خرید وام مسکن بانک‌های خصوصی و مؤسسات مالی اعتباری از خود نشان دادند.

این گزارش می‌افزاید: هر چند بر سر ابلاغ یا عدم ابلاغ این افزایش 2 میلیون تومانی وام خرید مسکن میان بانک مرکزی و بانک مسکن یک مقدار تنش به وجود آمده است و مسئولان بانک مسکن هم همواره سعی بر بی‌تأثیر بودن این 2 میلیون تومانی دارند اما به هر حال هر چقدر هم که بانک مسکن خود را بی خیال در ابلاغ نشدن وام نشان دهد همه به خوبی می‌دانند که بسیاری از متقاضیان وام منتتظر ابلاغ این مصوبه هستند و به محض ابلاغ متقاضیان وام، به شعب مختلف بانک هجوم خواهند آورد.

بر اساس این گزارش، به هر حال پایین بودن سقف وام خرید مسکن باعث شده تا این روزها کار و کاسبی برخی دفاتر و بنگاه‌های مسکن که اقدام به خرید و فروش امتیاز وام می‌کنند داغ شود.

فروش وام 80 میلیونی نخبگان به 18 میلیون

یکی از وام‌هایی که این روزها در بازار بسیار نایاب است وام 80 میلیونی نخبگان برای خرید مسکن است. این وام که سود آن 14 درصد است برای متقاضی وام 18 میلیون تومان هزینه خواهد داشت.
بازپرداخت این وام 12 سال بوده و اقساط آن ماهانه یک میلیون تومان است.

وام 50 میلیونی مؤسسه مهر، بانک انصار و پارسیان

حسن لو یکی از فعالان خرید و فروش وام در وحدت اسلامی گفت: وام 50 میلیونی مؤسسه مالی اعتباری مهر و بانک انصار در این دفتر ثبت شده است به طوریکه متقاضی این وام 50 میلیون تومانی می‌تواند با پرداخت حدود 10 تا 12 میلیون تومان این وام را تهیه کند.

وی ادامه داد: سود وام 50 میلیونی مؤسسه مالی اعتباری مهر 14 درصد و اقساط آن ماهانه یک میلیون و 900 هزار تومان است.

وی با بیان اینکه در این وام‌ها سند در رهن بانک و یا مؤسسه مالی اعتباری می‌رود گفت: یکی دیگر از وام‌ها، وام 50 میلیونی بانک انصار است که هزینه آن برای متقاضی 12.5 میلیون تومان است.

وی ادامه داد: اقساط این وام ماهانه یک میلیون تومان است که البته برای تهیه این وام ارزش ملک باید بالای 70 میلیون تومان باشد.


وام 30 میلیونی جوانان بانک مسکن

حسن‌لو گفت: یکی دیگر از وام‌هایی که این روزها استقبال خوبی از سوی متقاضیان خرید از آن شده است وام جوانان بانک مسکن است.

حوی افزود: وام 30 میلیون تومانی جوانان حدود 8 میلیون تومان برای متقاضی هزینه دارد. سود این وام 11 درصد بود و اقساط آن ماهانه 350 هزار تومان است.

وام بانک‌های خصوصی به صورت مضاربه‌ای و بدون پرداخت قسط

دهقان یکی از فعالان خرید و فروش وام در میرداماد گفت: یکی از وام‌های مسکن که در بازار خرید و فروش می‌شود وام مضاربه‌ای برخی بانک‌های خصوصی به خصوصی بانک پارسیان است.

وی ادامه داد: این وام که به 70درصد ارزش ملک تعلق می‌گیرد باید برای تهیه این وام از بانک خصوصی، شخص گیرنده وام توجیه اقتصادی داشته و یا ثبت شرکت کرده باشد که بانک مزبور برای پرداخت وام توجیه شود.

وی گفت: در این نوع وام دیگر اقساط وجود ندارد بلکه متقاضی وام باید مبلغ وام را 6 ماه بعد یا یک سال بعد یک جا به بانک برگرداند.

به گفته وی، سود این وام‌ها 23 تا 25 درصد است و چنانچه فرد خوش حساب باشد بانک 3 تا 5 سال دیگر تمدید می‌کند.

وی ادامه داد: هزینه تهیه این وام برای متقاضی وام 8 تا 12 درصد به صورت کارمزد دریافت می‌شود.


عدم استقبال از وام 20 میلیونی

موضوع دیگری که در بازار مسکن وجود دارد این است که اگر وام 20 میلیون تومانی مسکن به بازار بیاید نیز متقاضیان چندانی را به چند دلیل به سمت خود جلب نخواهد کرد چرا که به گفته بسیاری از فعالان خرید و فروش وام، مبلغ وام جدید تفاوت چندانی با وام 18 میلیون تومانی ندارد و نمی تواند متقاضیان خرید مسکن را صاحب مسکن کند.

در بازار غیررسمی وام‌مسکن، تسهیلات 18 میلیونی می توان گفت کارآیی خود را از دست داده است و افرادی که در این حد نیاز به وام دارند، خرید اوراق را در دستور کار قرار می‌دهند.

هر چند از ابتدای سال جاری متقاضیان وام مسکن به جای سپرده گذاری در بانک یا خرید وام مسکن در بازار غیررسمی ‌به خرید اوراق مسکن از فرابورس و یا دفاتر مشاوران املاک روی آورده‌اند.

هزینه وام 18 میلیونی مسکن نیز حدود دو میلیون و 300 هزار تومان است که باید سایر هزینه ها را نیز به این مبلغ اضافه کرد.


باشگاه خبرنگاران

 

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

► ظاهر واقعی آیفون 5 توسط سایت Apple فاش شد
مراحل انجام یک فروش موفق ◄

مطالب مرتبط
بنر