با امپراتوری دریانی ها آشنا شوید

شنبه ، 22 مرداد 1390 ، 09:04

 

شما در تهران زندگی می کنید، زبان تهرانی ها فارسی است، اما محال است تاکنون به فروشگاه مواد غذایی، سوپرمارکت یا بقالی رفته  باشید و رواج زبان ترکی را ندیده باشید. بله: آذربایجانی ها هستند، که در صنوف مربوط به مواد غذایی حضور دارند.

به گزارش بانکی دات آی آر، این مردمان سختکوش از یکسو نانوایی ها و از دیگرسو سوپرمارکت ها را در دست دارند. اکثر پخشی های معروف تهران هم ترک زبان هستند. اما در بین آذربایجانی ها اهالی یک شهر معروف ترند.«دریانی ها»، آنها دیگر امروز فقط اهل یک شهر نیستند، آنها یک برند در عرصه توزیع و عرضه مواد غذایی شده اند.

موضوع تا آنجا پیش رفته که خیلی از سوپرمارکت ها که اصالتا دریانی هم نیستند، نام «سوپر دریانی» برای خودشان انتخاب می کنند. گل مغازه های تهران برای دریانی هاست، از فرمانیه در شمال شرق تهران، تا سعادت آباد در شمال غرب تهران، هر جا که میدان پرتردد و بزرگی هست، اگر سوپرمارکتی آن حوالی باشد، بزرگ ترین و چشمگیر ترین آن «دریانی» است.

آنها از ۷۰-۶۰سال قبل که به تهران آمدند زمینه صنفی خودشان را شروع کردند و با ساز و کاری که داشتند، کار و صنف خود را گسترش دادند، تا امروز به فکر رقابت با هایپراستار افتادند. اگر  قرار باشد در تهران یک طایفه ادعای صنفی را داشته باشد، آنها دریانی ها هستند که مدعی سوپرمارکت داری هستند.

تجربه  ۷۰ ساله و سرمایه  عظیمی که در اختیار آنهاست،به همراه مغازه های مرغوبی که در اختیار دارند سبب شده سلاطین دیروز بقالی های تهران، خود را برای راه اندازی امپراتوری جدید آماده کنند.

دریانی های دیروز(بنیان گذاران فروشگاه های دریانی)

از سخت کوشی تا ارتباط مافیا و… همه چیز به دریانی ها نسبت دادند. اما از لابه لای حرف ها و تاریخ آنها، می توان یک نکته را استنباط کرد؛ در واقع آنچه سبب شده آنها به چنین پیشرفتی دست یابند نوعی گرایش «تکنوکرات» در آنهاست. شاید به سبب مهاجرت هایشان به کشورهای شمال و شمال غرب ایران بوده است. پدران دریانی های امروزی مدام در حال سفر به کشورهایی بودند که دروازه بین شرق و غرب محسوب می شود.

آنها را ما امروز به نام سوپر مارکت داری میشناسیم، اما محله های دریان نو و شهرارا و ستارخان و… به همت آنها بنا نهاده شده است، تاریخ از روزهایی می گوید که مردی از دریان پیشگام آپارتمان سازی در تهران شده و زمین های حومه تهران(در آن سال ها شهرآرا و دریان نو جزو حومه تهران بوده) را به قیمت ۱۲ تومان می خریده و در آن آپارتمان های نقلی می ساخته است.

دریانی های امروز(مهدی عارفی دریان، مدیرعامل فروشگاه زنجیره ای یاران دریان)

آنها نابرده رنج به این گنج دست نیافتند، به قول یکی از بزرگانشان، دریانی با سابقه ۵۰ سال کار، در واقع ۱۰۰ سال کار کرده اند چون روزانه ۱۸ ساعت کار مداوم داشته اند. خستگی ناپذیر پیش رفتند و پس انداز کردند، پول خود را در ملک مسکونی و تجاری سرمایه گذاری کرده و از سوی دیگر اتحاد خود را با تشکیل سازمان های منسجم و با اساسنامه قوی تر کردند.

«نهنگ در دریاست» کنایه ای بود از آنکه سود بزرگ در دریاست و دریا تهران است  و برای رسیدن به آن پیشرفت و شهرت ناگزیر باید به دریا زد. همین شد که حدود ۸۰-۹۰ سال قبل، دریانی ها به تهران آمدند.

هیئت سی نفره آنها در تهران، از قوی ترین و منسجم ترین سازمان های صنفی به شمار می رود. با این عقبه، امروز در صدد هستند تا امپراتوری گذشته خود را بازیابند. آنها با راه اندازی فروشگاه های زنجیره ای یاران دریان، به دنبال بازیابی سهم خود از بازار عرضه و توزیع مواد غذایی هستند.

با تجربه هایشان از ورود فروشگاه های مدرنی مثل هایپر استار زیاد نترسیدند و آنها را با کوروش و فردوسی در دوران قبل از انقلاب مقایسه می کنند.

این امپراطوری پشت پرده با آنکه سالهاست فعالیت می کرده همیشه در خفا بوده و هیچ تلاشی برای ابراز وجود نمی کرد اما این سیاست آنها این روزها متحول شده و قصد دارند ابراز وجود کنند.

وقتی هایپراستار وارد عرصه رقابت شد آنها مصمم شدند که در مقابل این رقیب جدید قد علم کنند و به این ترتیب بود که کم کم ابراز وجود کردند.در واقع مدیران سنتی سوپر مارکت ها به جوانتر ها میدان دادند تا شیوه نوین در ارائه خدماتشان را راه اندازی کنند.

انتخاب رهبران و اعضای اصلی انجمن ها، دارای چارچوبی بسیار روشن ، ساختاری منسجم و کاملا دموکراتیک در بین دریانی هاست. انجمن زادگاهی دریانی ها بزرگترین و معتبرترین تشکل دریانی ها و متشکل از سی عضو اصلی است. در این تشکل که دارای اساسنامه است، انتخاب اعضای اصلی از طریق انتخابات صورت می گیرد.

نحوه انتخاب هیئت سی نفره بدین شرح است: روستای دریان در قدیم دارای پنج محله به اسامی میدکاهو، دیزج، تپه، مراد و کهریز بوده است. دریانی هایی تهران بر اساس تعلق به هر یک از این پنج محله دریان قدیم ، در نوبت های جداگانه و در گردهمایی های خود، از بین کاندیداها و افراد داوطلب، شش نفر را به عنوان نماینده خود انتخاب می کنند.

مجموع اعصای هر پنج محله دریان قدیم، در نوبت های جداگانه و در گردهمایی های خود، از بین کاندیداها و افراد دواطلب شش نفر را به عنوان نماینده خود انتخاب می کنند.

امروز دیگر دریانی ها صاحب تشکیلات منسجم سرزمینی هستند. ساختاری دموکراتیک دارند و هیئتی تحت عنوان «هیئت سی نفره» توان اعمال مدیریت آنها را دو چندان ساخته است و   مشارکت همه خانوار های دریانی ساکن تهران در طرح های تایید شده توسط این هیئت نشان از اتحاد خارق العاده آنها دارد.

وجود صندوق های قرض الحسنه، تشکل های اقتصادی، عمرانی و… سبب شده تا یکی از قدرتمند ترین تشکل های غیر دولتی را تشکیل دهند. به طوری که نقش تشکل های دریانی های ساکن تهران در عمران و ابادانی شهرشان، خدمات فرهنگی آموزشی و طرح های اقتصادی آنها، به مراتب بالاتر از کمک های دولتیست.

باید دید این امپراطوری قدیمی در عصر حاضر قادر خواهد بود فروشگاه های زنجیره ای را که در سراسر شهر قد علم کرده اند، ناکام بگذارد و همچنان یکه تاز میدان سوپر مارکت های تهران خواهدبود و یا اینکه اتفاق جدیدی می افتد.

گرداوری مطلب از چند شماره همشهری ماه

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

► عجیب ترین جرائم فیس بوکی + عکس
10 اشتباه فاحش در بازاریابی ◄

مطالب مرتبط
بنر