چرا برای یک کنسرت 60 هزار تومان پول بلیت می‌دهید؟

يكشنبه ، 23 مرداد 1390 ، 14:16

نباید از نقش حیاتی کنسرت برای هنرمندان موسیقی بگذریم، چرا که برگزاری کنسرت در واقع به رشد هنرمند عرصه موسیقی بسیار کمک می‌کند؛ یعنی به صورت ناخواسته او را به خلق آثار خلاقانه، جدید و مخاطب‌پسند وا می‌دارد. بنابراین هنرمندان موسیقی هم همانند بقیه هنرمندان در جهت رشد و تعالی هنرشان باید به ارائه هنر خود بپردازند و به همین دلیل برای برپایی کنسرت‌شان از موسسات و مراکز مختلف کمک می‌گیرند.

نکته‌ای که باید در اجرای کنسرت‌های موسیقی در نظر داشت، این است که یک خواننده یا آهنگساز در صورتی می‌تواند کنسرت برگزار کند که اول، آهنگ‌هایش دارای مجوز رسمی برای برگزاری کنسرت از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد باشد و دوم، اسپانسر داشته باشد و در بیشتر موارد قوانینی که اسپانسرها تعیین می‌كنند بسیار غیرحرفه‌ای است و تعداد اندکی از گروه‌های موسیقی می‌توانند با آن‌ها كار كنند.

اگر نگاهی گذرا به مراحل صدور مجوز اجراي صحنه‌اي براي سالن‌هاي بيش از 500 نفر داشته باشیم، متوجه می‌شویم که در ابتدا باید درخواست رسمي شركت يا مؤسسه موسيقي مجاز براي برگزاري كنسرت با ذكر دقيق جزييات اجرا شامل نام و مشخصات گروه موسيقي مجاز، نام قطعات و شماره مجوز انتشار، مكان و زمان برگزاري كنسرت به همراه نامه موافقت مديريت سالن برگزاري كنسرت را در اختیار داشته و آن را ارائه دهیم. در گام‌های بعدی، بررسي درخواست در شوراي موسيقي، (در صورت موافقت) استعلام از مراجع ذي‌صلاح و در نهایت مجوز به نام مؤسسه يا شركت متقاضي برگزاري كنسرت صادر می‌شود. البته بعد از تایید اداره اماکن نیروی انتظامی. گفتنی است متقاضيان دريافت مجوز اجراي صحنه‌اي در شهرستان‌ها بايد درخواست خود را به ادارات كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان ارائه نمايند.

نتیجتاً برگزاری کنسرت از جانب یک هنرمند در صورتی که پشتوانه مناسب و محکمی چه به لحاظ مالی و چه به لحاظ حمایتی نداشته باشد، در حالت عادی، غیر ممکن است.

آرزوی هر هنرمند موسیقی این است كه قلب و ذهن مردم را تسخیر و قله معروفیت را در زمان كمتری طی کند، اما آنهایی كه به تازگی پا به این عرصه می‌گذارند، اگر به تنهایی و بدون برنامه‌ریزی در مسیر برگزاری کنسرت موسیقی حركت كنند، حتما از فاکتورهای ویژه‌ای که موسسات موسیقی در اختیارشان می‌گذارند، بهره‌مند نخواهد شد.

این موسسات و مراکز معتبر موسیقی که در حال فعالیت هستند، به دلیل وجود سلیقه‌های مختلف از طیف‌های موسیقی، امکان حضور برخی گروه‌های پر مخاطب موسیقی پاپ را که حرف تازه‌ای در زمینه موسیقی دارند فراهم کردند تا از آن طریق هم به خواسته جوانان علاقه‌مند به این نوع موسیقی‌ها جواب مثبت دهند و هم چرخه اقتصاد موسیقی به گردش در آید که در این وادی، دستمزدهای کلانی هم به اجراکنندگان موسیقی و آواز تعلق می‌گیرد.

در ادامه، برخی از هزینه‌های برگزاری یک کنسرت از دستمزدهای برخی خواننده‌ها که برای اجرای یک سانس کنسرت دریافت می‌کنند تا قیمت‌های برخی از سالن ها و ... را ذکر می‌کنیم:

بنا بر گزارش سایت موسیقی ما، به طور میانگین و با تقریبی حدودا چند درصدی دستمزدی که خواننده و گروه ارکستر برای یک سانس اجرا در سالن همایش‌های برج میلاد می‌گیرند را برای چند  تن از هنرمندان سرشناس‌مان اینجا ببنید: «سیروان خسروی» 25 میلیون تومان، «محسن یگانه»، «رضا صادقی»، «احسان خواجه امیری»، «محمد اصفهانی»، «فرزاد فرزین»، «علی لهراسبی»، «حمید عسکری» 20 میلیون تومان، «علیرضا قربانی همراه با گروه شمس» 20 میلیون تومان، «رضا یزدانی»، «بابک جهانبخش»، «بهنام صفوی»، «حامی»، «مازیار فلاحی»، «گروه رستاک» 15 تا 19 میلیون تومان، «شهاب رمضان» 13 میلیون تومان، «گروه دارکوب» 10 میلیون تومان، «فرشید اعرابی» 11 میلیون تومان، «سالار عقیلی» 10 میلیون تومان. البته این قیمت‌ها برای اجرا در سالن های مختلف متفاوت است. اساتید موسیقی ایرانی نظیر «محمدرضا شجریان و شهرام ناظری» 40 تا 60 میلیون تومان، «علیرضا عصار» 30 تا 35 برای اجرا در سالن وزارت کشور می‌گیرند. در سالن اریکه ایرانیان با توجه به ظرفیت کمترش، قیمت‌ها کمی پائینتر است؛ «فریدون آسرایی» 9 میلیون تومان و «نیما مسیحا و مانی رهنما» » 8 میلیون تومان برای اجرا در این سالن گرفته‌اند. (با این توضیح که این قیمت‌ها حدودی است و از تهیه‌کنندگان کنسرت‌ها استعلام شده است . در ضمن به تعداد اجراها و سانس‌های کنسرت اسپانسر داشتن یا نداشتن، محل برگزاری، زمان و .... بستگی دارد و البته ممکن است تغییراتی کرده باشد.)

البته گروه‌های موسیقی کم طرفدارتر بعضا رقم‌های بسیار پائینتری می گیرند و گاهی حتی پولی هم نمی‌گیرند و حتی از جیب هم هزینه می‌کنند.

هزینه‌هایی که برای برگزاری کنسرت به دوش اسپانسر و یا موسسه موسیقی می‌افتد، به مقررات وضع شده از جانب سالن برگزارکننده موسیقی هم بر می‌گردد. به عنوان مثال، تالار وحدت که در اختیار معاونت هنری وزارت ارشاد است، براي اجراي برنامه‌ي‌ موسيقي در سالن 800 نفره وحدت، مقرارت تازه‌اي وضع كرده است و بر اين اساس، برگزارکننده را موظف می‌کند، 30 درصد از هزينه‌ي تالار را بدون در نظر گرفتن معيار فروش، 48 ساعت قبل از اجرا بپردازند. این در حالی است که در گذشته، 30 درصد از فروش بليت‌ها به مديران تالار وحدت پرداخت مي‌شد، اما طبق قانون جديد، هنرمندان مجبورند 30 درصد از فروش تمام صندلي‌هاي تالار حتي اگر فروخته نشده باشند را به تالار بپردازند. نكته‌ي جالب ديگر اين‌كه، اگر هنرمندي بخواهد از كنسرت خود فيلمبرداري كند، بايد هر شب دو ميليون و 500 هزار تومان به مديران تالار وحدت بپردازد و درصورتي‌كه يك اجرا اسپانسر هم داشته باشد، تالار وحدت 30 درصد از كل قرارداد را براي خود بر مي‌دارد. همچنين هنرمندان موظف به پرداخت 500 هزار تومان براي فروش اينترنتي بليت اجراهاي خود شده‌اند. هزینه اجاره تالار وحدت برای یک اجرا نیز چیزی حدود 8 تا 9 میلیون تومان می‌شود.

اگر نگاهی به هزینه سرسام آور سالن‌های موجود در پایتخت بیاندازیم متوجه می‌شویم که چرا قیمت بلیت‌های کنسرت‌ها روز به روز و سال به سال افزایش می‌یابد. باز برای روشن‌تر شدن این موضوع، برخی هزینه‌های برج میلاد و اریکه ایرانیان را عنوان می‌کنیم که به قرار زیر است: هزینه سالن همایش‌های برج میلاد تهران برای سه سانس برگزاری کنسرت، چیزی نزدیک 60 میلیون تومان است، تازه این هزینه جدا از هزینه نورپردازی، صدابرداری و حراست است که هر کدام به ترتیب هزینه‌ای بالغ بر 2 میلیون، 2 میلیون و 1 میلیون تومان در بر خواهد داشت. و البته هزینه‌ای که این روزها خیلی سر و صدا کرده هزینه هر ماشین 5 هزار تومان در پارکینگ مجموعه برج میلاد تهران است.

بنا بر گزارش سایت موسیقی ما هزینه نورپردازی و صدابرداری در سالن اریکه ایرانیان نیز هر کدام هزینه‌ای یک میلیون تومانی خواهد داشت.
سالن میلاد نمایشگاه بین المللی تهران نیز که زمانی مرکز اصلی برگزاری کنسرت های موسیقی بود این روزها تنها اجازه برگزاری برخی کنسرت های مشخص را می‌دهد و قیمتی نزدیک به 10 میلیون برای هر اجرا دارد.

جالب این‌جاست که اجاره مجوز برگزای کنسرت‌ها برای برخی از تهیه‌کنندگان که شرکت ندارند، نیز هزینه‌ای بین 2 تا 3 میلیون تومان در بر خواهد داشت.

در مورد هزینه‌های بالای کنسرت‌ها، تعداد زیادی از هنرمندان اظهار نظر کرده و نسبت به این هزینه بالا انتقاد وارد کرده‌اند. یکی از این هنرمندان «هوشنگ کامکار» است که مهم‌ترین معضل برگزاری کنسرت را قیمت بلیت‌ها، هزینه‌ گزاف و سنگین اجاره سالن، نور و صدا دانست که به‌دلیل محدودیت وجود سالن در تهران چنین مشکلاتی به‌وجود می‌آید. او می‌گوید: متأسفانه ما در شهر تهران یک سالن مخصوص کنسرت 6 هزار نفری نداریم که امکانات پارکینگ و رفاهی داشته باشد و یا از موقعیت خاص ترافیکی برخوردار باشد و به لحاظ صدا آکوستیک باشد و نقطه‌ کور نداشته باشد.

در پایان باید متذکر شویم، زمانی که بسیاری از گروه‌های موسیقی ایرانی برگزاری کنسرت در خارج از کشور را بر داخل کشور ترجیح می‌دهند دلایل مختلفی در این میان دخیل است که عمده‌ترین آن‌ها به طاقت فرسا بودن پروسه برگزاری کنسرت در کشورمان و هزینه های زیاد آن بر می‌گردد.

یک حساب سرانگشتی کنید متوجه می‌شوید که چرا بلیت کنسرت‌ها اینقدر گران شده است. در واقع مردم باید جبران هزینه‌های زیاد برگزاری یک کنسرت را تقبل کنند.

منبع:موسیقی ما

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

================

► آیفون
اعلام نتايج آزمون استخدامي نفت در ايام عيد فطر ◄

مطالب مرتبط
بنر