چطور برای خودمان بانک بزنیم؟

چهارشنبه ، 26 مرداد 1390 ، 08:05

 

آیا تا به حال به این فکر افتاده اید که برای خودتان و اعضای خانواده تان بانک بزنید؟بله خود شما تا به حال به این فکر بوده اید که بانکدار باشید؟ اشتباه نکنید این یک مطلب طنز نیست بلکه تلاش ما این است که شما را با نحوه راه اندازی یک صندوق قرض الحسنه خانوادگی آشنا کنیم تا از این به بعد بانکدار خود و خانواده تان باشیدو به این ترتیب از مزایای یک بانک خانوادگی بهره مند شوید.

به گزارش بانکی دات آی آر, قرض الحسنه نوعی قرض است که در آن بهره‌ای در کار نباشد. این ویژگی خود سبب شده تا قرض الحسنه در بین مردم محبوبیت یابد و همه ما در پی گرفتن وام بدون بهره و سود باشیم.

یکی از ویژگی های قرض الحسنه امکان همگانی واجرایی بودن آن در تمامی محیط های کوچک و خانوادگی است. صندوق های قرض الحسنه خانوداگی,صنفی و کارکنان شرکت های کوچک سالهاست در کشور وجود داشته و صندوق های قرض الحسنه مساجد را می توان جزو پیشگامان عرصه قرض الحسنه پس از انقلاب دانست.

مزایای قرض الحسنه

پلاکارد سردر بهشت!!

امام صادق عليه السلام فرموده است «بر درب بهشت نوشته شده ، که پاداش صدقه ده و پاداش قرض هيجده، زيرا قرض هميشه در دست افراد نيازمند قرار مي گيرد، ولي صدقه گاهي ممکن است در دست افراد غير محتاج قرار گيرد. »

وام بدون بهره

در شرایطی که هر بانکی در بهترین شرایط 4 تا7 درصد کارمزد برای ساده ترین وام های به اصطلاح قرض الحسنه! خود دریافت می کند وامی که هیچ بهره ای ندارد  از نظر اقتصادی بسیار جذاب خواهد بود.

بهبود کیفیت زندگی

وقتی سنت قرض الحسنه رواج پیدا می کند سطح زندگی تمامی اعضا به یک شکل موزون و موازی بهبود می یابد و این امر به نوبه خود در بهبود شرایط زندگی تمامی اعضا موثر خواهد بود.

چطور صندوق قرض الحسنه تاسیس کنیم؟

تاسیس یک صندوق قرض الحسنه کوچک کار چندان پیچیده ای نیست و احتیاج به مهارت های عجیب و غریب بانکداری وحتی حسابداری هم ندارد و یک فرد معمولی با حد اقل سواد و توانایی استفاده از ماشین حساب می تواند قرض الحسنه تاسیس کند برای اینکار کافیست:

الف: هیات رئیسه تعیین کنید

از هر خانواده 5 تا 7 نفر انتخاب می شوند که وظیفه اصلی آنها تعیین اساسنامه صندوق,تعیین حق عضویت,جمع آوری مبالغ و در نهایت تعیین نوبت های وام است. البته این به آن معنا نیست که سایر اعضا حق اظهار نظر در این امور را ندارند بلکه به معنی آنست که این افراد در این مسائل مسئول هستند.

معمولا اعضای هیات موسس یا هیات رئیسه از طریق نظرسنجی و به انتخاب اعضا صورت می گیرد.

ب: اساسنامه بنویسید

1-درابتدا باید مبلغ واریزی هر فرد به صورت ماهیانه مشخص شود.
2-پرداخت وام به اعضا تامدت صلاحدید خودشان مثلا 6یا12ماه متوقف باشد.
3-پس از مدت توقف وام 6 یا 12 ماه هریک از اعضا می تواند درخواست وام نماید.
4-سقف وام پرداختی نسبت به توافق اعضای اصلی5تا7نفر است.
5-مثلا اگر سال اول پرداخت حق عضویت ماهیانه 10هزارتومان است بهتر است سقف وام پرداختی از 100هزار توام بیشتر نباشد.
6-مبلغی بعنوان رسوب صندوق درنظرگرفته شود تا هم موجودی صندوق از ان مبلغ کمتر نباشد و هم در مواقع ضرورت یک خانواده بتوان سریع در اختیارآن قرارداد.
7-مبلغ ماهیانه به صورت دوره ای که بهتر است سال باشد افزایش یابد، البته نسبت به توان پرداخت اعضا می توان کاهش نیز داد.
8-بصورت سالیانه مجمعی برگزار شود تا همه اعضا در جریان فعالیتهای یکدیگر قرار گیرند.
9- 2یا 3 نفر بعنوان بازرس قراداده شوند تا در صورت عدم پرداخت دیگران گزارشی تهیه کنند و به مجمع ارائه دهند.
10-هرسال با افزایش پرداختی ماهیانه مبلغ وام افزایش می یابد.

ج:تشکیل جلسات مداوم و قرعه کشی

برای پیشگیری از هر گونه اختلاف نظر و وبه منظور تبادل مستمر افکار لازم است کلیه اعضا در جلسات منظمی شرکت داشته و ضمن تبادل افکار و نظرات در خصوص اولویت های اعطای وام و همچنین نحوه مقابله با دیرکردهای احتمالی پرداخت اقساط تبادل نظر کنند.

د: نظارت بر منابع و مخارج

از آنجا که نظارت بر منابع و مصارف موجودی قرض الحسنه های کوچک کار چندان پیچیده ای نیست در صورتی که حسابدار و مسئول حسابرسی به طور مستمر بر منابع و مصارف نظارت کنند مشکل کسری بودجه پیش نخواهد آمد. البته این در صورتی است که کلیه اعضا هم به تعهدات خود پایبند بوده و حق عضویت و اقساط خود را به موقع پرداخت نمایند.

در صورت صلاحدید اعضای اصلی ورود اعضای جدید به دو صورت امکان پذیر است.
*اعضای جدید می توانند باپرداخت کلیه حق عضویت ها به صورت یکجا به عضویت درآیند ولی باز هم حق رای دادن ندارند و می توانند نصف مبلغ حق عضویت را همان ابتدای کار وام درخواست نمایند.


*اعضای جدید می توانند روند سال ابتدایی مجمع را پیش گیرند یعنی با همان حق عضویت سال اول اغاز نمایند و تاسقف همان مبلغ 100هزارتومان وام دریافت کنند.

به این ترتیب می توان از محل مبلغ جمع آوری شده مبالغ مناسبی را به سایر اعضای صندوق اختصاص داد و به ترتیب همگی از مزایای این وام بدون بهره استفاده کنند.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

 

► جنگ ستارگان
امرتات استخدام می کند ◄

مطالب مرتبط
بنر