صندوق بین المللی پول را چقدر می شناسید؟

شنبه ، 19 شهریور 1390 ، 08:17

صندوق بین المللی پول از جمله ارگان های سازمان ملل متحد است که  با توجه به نرخ تبدیل ارز و نرخ پرداخت ها وظیفه نظارت بر اجرای سامانه پولی بین المللی را بر عهده دارد.

به گزارش بانکی دات آی آر، این صندوق که به IMF نیز شهرت دارد، از معتبرترین منابع ارزیابی و پیش بینی وضعیت اقتصادی کشورهای جهان محسوب می شود.

تاریخچه صندوق بین المللی پول

در جولای 1944 که ساختار اقتصادی جهان بعد از جنگ جهانی دوم شکل گرفت و در جریان کنفرانس برتن وودز، طرح ابتدایی تشکیل این صندوق ارائه شد.

هدف 45 کشوری که پیشنهاد شکل گیری این نهاد را دادند، ایجاد چارچوبی برای همکاری های اقتصادی و اجتناب از تکرار سیاست های اقتصادی فاجعه باری عنوان شد که نتیجه اش رکود بزرگ دهه 30 میلادی بود.

این نهاد مهم اقتصادی این روزها، در دی ماه سال 1324 خورشیدی فعالیت رسمی خودرا آغاز کرد.

اهداف صندوق بین المللی پول

این نهاد اقتصادی هم مانند هر نهاد دیگری با اهدافی خاص تاسیس شد که براساس بند 1 اساسنامه صندوق، اهداف آن عبارتند از:

•    ایجاد همکاری مالی بین المللی از طریق یک نهاد ثابت که ابزار لازم برای مشاوره و تشریک مساعی در مشکلات مالی جهانی را فراهم می آورد.

•     ایجاد تسهیلات لازم برای توسعه و تعدیل تجارت جهانی و همکاری در جهت پیشبرد و حفظ بازار کار و درآمدهای حقیقی و نیز توسعه منابع درآمد‌‌ زا برای تمام اعضا به عنوان هدف اساسی در سیاست گذاری‌های اقتصادی.

•     تقویت ثبات در بازار تبدیل ارز و حفظ نظام یکپارچه در مبادلات ارزی میان اعضا ونیز اجتناب از افت ارزش ارز به دلیل رقابت های نادرست در بازار جهانی.

•    کمک به بنا نهادن نظام چند جانبه  پرداخت‌ها در حوزه مبادلات جاری میان اعضا و نیز کمک به حذف محدودیت‌های تبدیل ارز خارجی که مانع رشد تجارت جهانی می‌شود.

•    ایجاد دسترسی موقت اعضا به منابع صندوق با رعایت جوانب امنیتی لازم برای تسهیل در اصلاح ترازهای پرداخت ناهماهنگ.

لازم به ذکر است که این سازمان از بدو تاسیس تا کنون تغییری در اهداف اولیه خود ایجاد نکرده است، اما نوع عملکرد خود در نظارت و کمک تخصصی و مالی به کشورها را براساس رشد نیاز و تقاضای کشورهای مختلف عضو تغییر داده است.

اعضای صندوق بین المللی پول

عضویت در صندوف بین المللی پول برای هر کشوری که عضو سازمان ملل باشد و در مناسبات خارجی خود استقلال داشته باشد و نیز اساسنامه صندوق را پذیرفته باشد، بلامانع است.

ایران نیز در حال حاضر یکی از 187 عضو این نهاد است و تاکنون چند بار از وام های این صندوق استفاده کرده است.

اعضای سابق صندوق بین المللی پول، کوبا (که در سال 1964 از این نهاد خارج شد) و جمهوری چین ( که پس از پذیرش جمهوری خلق چین اخراج شد) هستند. ضمن اینکه تایوان، فلسطین و جمهوری صحرا از جمله کشورهایی هستند که تاکنو به عضویت این صندوق در نیامده اند.

بحران در صندوق بین المللی پول

ساعت 16 و 40 دقیقه بعد از ظهر شنبه، 14 می سال 2011 بود که پلیس فرودگاه جان اف کندی نیویورک، دومینیک استراوس کان، رئیس وقت صندوق بین المللی پول را به اتهام تلاش برای تجاوز جنسی و سوء استفاده جنسی بازداشت کرد که این سرآغاز بحران در یکی از مهمترین نهاد های اقتصادی بین المللی شد.

وی چند روز پس از انتشار این خبر در رسانه ها از ریاست صندوق بین المللی پول استعفا کرد و در روز چهارم سپتامبر هم از نیویورک به فرانسه بازگشت.

پس از این اتفاق هموطن آقای کان یعنی خانم کریستین لاگارد به عنوان رئیس این صندوق انتخاب شد که اولین رئیس زن نیز در تاریخ صندوق بین المللی پول به حساب می آید.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

================

 

► استخدام شرکت لیزینگ عظیم خودرو
سازمان ملل متحد ◄

مطالب مرتبط
بنر