طبقات اجتماع ما و هدفمندی یارانه ها

سه شنبه ، 22 شهریور 1390 ، 13:37

طبقه اجتماعی(کلاس اجتماعی) نوعی قشربندی است که در آن قشرها به وسیله مقررات قانونی یا مذهبی ایجاد نمی‌شوند و عضویت بر مبنای موقعیت موروثی نیست.هم‌چنین طبقه اجتماعی؛ گروه‌بندی وسیعی از افراد است که دارای منابع اقتصادی مشترکی هستند.

به گزارش بانکی دات آی آر,در اغلب کشور ها این طبقه بندی اهمیت ویژه ای دارد و خیلی ها سودای صعود از طبقه خود به طبقات بالاتر را در ذهن خود می پرورانند.

 

مسلم است که هر چه فاصله وضع معیشت ,اقتصاد ,فرهنگ و زندگی موجود بین این طبقات کمتر باشد بهتر است و به اصطلاح فاصله طبقاتی اجتماع کمتر خواهد بود.

از این روی بخش عظیمی از برنامه های اقتصادی و تجاری در بسیاری از کشور ها بر این اساس برنامه ریزی می شود که فاصله های موجود کاسته شود.

اوج این دیدگاه ها را می توان در اندیشه های جامعه بدون طبقه "کمونیسم" جستجو کرد که همانطور که می دانید در حد شعار ماند و هیچ گاه حتی در زمانی که کمونیسم در شوروی سابق در اوج قدرت بود محقق نشد.

در نخستین روزهای تصویب قانون هدفمند کردن یارانه ها و اجرایی شدن آن کاهش فاصله ی طبقاتی به عنوان یکی از مهمترین اهداف این قانون معرفی شد وبسیاری بر این باور بودند که با اجرای این قانون بسیاری از فاصله ها از میان خواهد رفت.

==================

استخدام های مهم روز:


===========================

این درحالیست که در عمل این اتفاق رخ نداد و عملا هیچ گونه کاهش فاصله طبقاتی در سطح اجتماع گزارش نشده است اما دلیل این امر چیست؟

کارشناسان دلایل گوناگونی را در این خصوص ذکر می کنند. در این گزارش به برخی از این موارد اشاره می کنیم.

1. توزیع یکسان و هماهنگ یارانه در بین تمامی خانواده های متقاضی یارانه نقدی که با افزایش سرسام آور قیمت برخی حامل های انرژی و اقلام مورد مصرف خانواده ها همراه بوده یکی از موانع آشکار تحقق اهداف هدفمندی است.

2.نبود معیار مناسب برای تشخیص قشربندی درسطح اجتماع که با عدم پاسخگویی شفاف در سطح جامعه همراه بوده تشخیص و تقسیم بندی اقشار جامعه را به شدت دشوار نموده است.

3. نا کافی بودن مبلغ یارانه ها سبب شده که تمامی این مبالغ صرف اضافه هزینه ها شود و جایی برای کاهش فاصله طبقاتی نباشد.

4.این روزها آمار های متعددی در خصوص صرفه جویی های صورت گرفته در بخش های مختلف اقتصای کشور منتشر می شود اما این آمار ها به درستی نشان نمی دهد که این صرفه جویی توسط چه قشر و یا طبقه اجتماعی صورت گرفته است. در صورتی که این کاهش هزینه ها درقشر متوسط و ضعیف جامعه صورت گرفته باشد پرداخت یارانه در کاهش فاصله طبقات هیچ گونه اثری نخواهد داشت.

5.برخی کارشناسان پرداخت یارانه نقدی را قدم برداشتن در مسیر وابسته سازی افراد و گداپروی که در بسیاری از کشور های عربی رایج شده می پندارند و معتقدند این امر در کاهش انگیزه های افراد برای تغییر پایگاه وطبقات اجماعی موثر است.

منبع:بانکی دات آی آر

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

► استخدام لیسانس کامپیوتر،صنایع و حسابداری در تهران،اصفهان،شیراز،مشهد و تبریز(تا 15 مهر 90)
استخدام کارشناس کامپیوتر و تغذیه در شرکت امیرکبیر در اهواز(تا 20 مهر 90) ◄

مطالب مرتبط
بنر