نحوه و شرایط اخذ تسهیلات از صندوق مهر امام رضا(ع)

سه شنبه ، 12 مهر 1390 ، 11:58

در کشورمان همواره از دریافت تسهیلات به عنوان یکی از مهمترین موانع شروع کسب و کار یاد می شود و این موضوع سبب شده تا در سالهای گذشته دولت های مختلف با طرح هایی چون تسهیلات خود اشتغالی ,بنگاه های زود بازده و اخیرا طرح مشاغل خانگی در جهت حل این مشکل قدم بردارند.

در دولت نهم با تجمیع چندین صندوق و تشکیل صندوق مهر امام رضا(ع) وضعیت پرداخت و ساماندهی تسهیلات اشتغال برعهده این صندوق قرار داده شده است,با این وجود برخی متقاضیان این تسهیلات از نحوه ثبت نام و مدت زمان انتظار برای دریافت این تسهیلات گله مندند که این موضوع را از معاون اعتبارات وتسهیلات صندوق جویا شدیم که قسمتی از مشکلات رابه زیادی متقاضیان و کمبود اعتبارت پیش بینی شده مربوط می داند.

مهدی حسینی نژاد,معاون اعتبارات و تسهیلات صندوق مهر رضا امام رضا(ع) ضمن تشریح انواع تسهیلات این صندوق خبر از اجرایی  شدن پرداخت تسهیلات مشاغل در استان های مختلف داد که مشروح این گفتگو در پی می آید:

در سال جاری پرداخت چه میزان تسهیلات اشتغال در صندوق مهر امام رضا (ع) پیش بینی شده  است؟

اعتبارات صندوق به دوبخش تقسیم می شود که قسمتی به منابع داخلی صندوق اختصاص دارد و مابقی منابعی است که از طریق منابع قرض الحسنه بانک ها در اختیار صندوق مهر امام رضا(ع) قرار داده می شود. در سال جاری نیز 600 میلیارد تومان به منابع داخلی صندوق اختصاص داده شده است و 450 میلیارد تومان نیزاز منابع قرض الحسنه بانک ها برای مشاغل خانگی در اختیار صندوق قرار گرفته است.

صندوق مهر امام رضا (ع) از ابتدای سال جاری در بخش خود اشتغالی توانسته به 70 هزار طرح به مبلغ 500 میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کند که پیش بینی شده تا برای 84 هزار نفر از این طریق شغل ایجاد شود.61 درصد این وام ها در مناطق شهری و 39 درصد نیز در مناطق روستایی پرداخت شده است. از لحاظ جنسیت نیز 51 هزار طرح به آقایان و حدود 19 هزار طرح به بانوان پرداخت شده است.

بر اساس تعهد شورای عالی اشتغال سهمیه صندوق ایجاد 143 هزار شغل تاپایان سال است که تا کنون از برنامه پیش بینی شده جلو هستیم.

همچنین اتفاق جدیدی که در سال جاری در صندوق افتاده است پرداخت تسهیلات  به تمام زنان واجد شرایط بوده، در حالی که در گذشته فقط زنان سرپرست خانوار و بد سرپرست امکان دریافت تسهیلات داشتند.

میزان انحراف تسهیلات صندوق مهر امام رضا(ع) چه میزان است؟

صندوق در سال گذشته از سوی شورای عالی اشتغال به عنوان دستگاه برتر در وزارت اشتغال شناخته شده و اخیرا نیز رئیس جنهور و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از صندوق تقدیر کردند زیرا در پرداخت تسهیلات بررسی های زیادی انجام می دهیم تا از به انحراف رفتن تسهیلات جلوگیری شود.

در بررسی اولیه توانایی های افراد مورد بررسی قرار می گیرد و در گام بعدی تسهیلات هرچقدر کوچک باشد در دو مرجله پرداخت می شود تا ابتدا احزار شود که فرد شروع به کار کرده است و در پایان برای هر طرح سالی سه بار بازدید به عمل می آید. در سال جاری نیز 140 هزاربازدید کارشناسی و نطارت داشتیم که میزان انحراف تسهیلات بر اساس سرشماری و نمونه گیری که در سه سطح شهرستان ,استان و کشور انجام شده میانگین 10 درصد انحراف را نشان می دهد.

با کسانی که از تسهیلات در جای خود استفاده نکنند چه برخوردی می شود؟

مبلغ تسهیلات از آنان پس گرفته می شود اما درشرایطی ممکن است فرد وام را برای شغل خاصی گرفته باشد با این وجود توانایی انجام آن شغل را نداشته و تسهیلات را درشغل دیگری به کار بندد که در این موارد سعی می کنیم به گونه ای برخورد کنیم که فرد ضربه زیادی متحمل نشود.

==================

استخدام های مهم روز:

===========================

مبلغ سود و بازپرداخت وام هایی که از طرف صندوق مهر امام رضا(ع) پرداخت می شود به چه میزان است؟

حداکثر میزان تسهیلات صندوق در بخش خود اشتغالی 15 میلیون تومان است که بازپرداخت آن 54 ماهه وبرای آن 6ماه دوره تنفس تعیین می شود .درتسهیلات بالای 15میلیون تومان یک نوع وام داریم که مربوط به طرح های نو آورانه ای می شود که در گارکاه های علم و فناوری دایر شده باشند که با تفاهم نامه منعقد شده به آنها 100میلیون تومان تسهیلات پرداخت می شود.

اما نوع دیگر تسهیلات ما مربوط به مشاغل خانگی است که در دو بخش پرداخت می شود . دسته ای مربوط به پشتیبانان این مشاغل هستند که به افرادی که چندین شغل خانگی را تحت پوشش قرارداده و مواد اولیه آن ها را تامین کنند، تسهیلات پرداخت می شود.

برای این طرح 10 میلیارد تومان اعتبار درنظر گرفته شده است که پس از تصویب کارگروه اشتغال استان ها به افراد پرداخت می شود . حداکثر وام این گروه 100 میلیون تومان است که با تحت پوشش قراردادن 100نفر پرداخت می شود . البته برای تجهیزات مورد نیاز این گروه تسهیلات جداگانه ای داده می شود.

در طرح های فردی نیز در 214 رشته مصوب ستاد مشاغل خانگی تا سقف 5 میلیون تومان با میانگین 3 میلیون تومان تسهیلات پرداخت می شود که بازپرداخت این تسهیلات سه ساله است.

شرایط ضمانت برای دریافت تسهیلات صندوق  مهر امام رضا(ع) به چه صورت است؟

در صندوق مهرامام رضاع(ع) ما دستور العمل روانی برای پرداخت تسهیلات داریم .تاسقف 15میلیوت تومان به دو ضامن نیاز است که اگر کارمند نبود، کاسب نیز مورد قبول است. برای روستائیان نیز با تاکید شورای روستا افراد دارای کسب و کار به عنوان ضامن قبول می شوند. ما حتی مسکن روستایی را نیز به عنوان ضمانت قبول کرده ایم.

اما پرداخت تسهیلات منابع قرض الحسنه بانک ها بر اساس ضوابط بانک مربوطه است با این وجود تفاهم شده تا شرایط ضمانت آنها نیز همانند صندوق روان سازی شود.

شمااعلام کرده اید که درسال جاری تاکنون به 70هزار نفر تسهیلات پرداخت کرده اید با این وجود در این بازه زمانی ثبت نام جدیدی در صندوق انجام نگرفته است این فراد به چه طریقی انتخاب شده اند؟

در اوایل سال گذشته 150هزار نفر برای دریافت تسهیلات در صندوق ثبت نام کرده اند که با رسیدگی به پرونده ها تا پایان سال گذشته به 60 هزار نفراز افراد واجد شرایط تسهیلات پرداخت شد. منتها مساله ای که در این میان مطرح است این بوده که صندوق ظرفیت محدودی برای پرداخت تسهیلات دارد ما اگر سالانه خیلی تلاش کنیم می توانیم جوابگوی 130 تا 140 هزار طرح باشیم. درسال گذشته ما همچنین 270 هزار نامه سفر ریاست جمهوری و 300 هزار نامه سیستم سامد در زمینه اشتغال داشتیم که به صندوق ارسال شده است . این موضوع همانند ثبت نام اینترنتی است و درخواست فرد در سامد به صندوق منتقل می شود.

همچنین مراجعاتی که به مقامات کشوری و استانی می شود به صندوق ارجاع داده می شود. در این شرایط در سال جاری برنامه داریم تا به حدود 400 هزار نامه ای که از سال گذشته مانده اند پاسخ دهیم و به واجدین شرایط تسهیلات پرداخت کنیم.

در سال گذشته بسیاری از متقاضیان تسهیلات از نحوه ثبت نام و محدود بودن زمان ثبت نام گله مند بودند.برای بهبود این وضعیت چه برنامه ای دارید؟

در سال های گذشته ما یک ماه سایت رامی گشودیم و مردم می توانستند در نقاط مختلف کشور به صورت اینترنتی ثبت نام کنند. در سال 86 تا 88 ,500 هزار نفر ثبت نام کرده بودند اما من وقتی در سال88 آمدم تکلیف یک نفر نیز مشخص نشده بود. این موضوع نارضایتی زیادی ایجاد کرده بود. به همین دلیل تصمیم برآن شد در ابتدا این افراد را تعیین تکلیف کنیم و پس از آن در سال 89 با توجه به منابع صندوق ظرفیتی 150 هزار نفره برای ثبت نام قرار دادیم.

اما استقبال بسیار زیاد بود و اگر سایت باز بود تعداد ثبت نام ها از دو میلیون نفر نیز می گذشت که ما توان پرداخت این میزان تسهیلات را نداریم. همانطور که اشاره کردم ما ظرفیت محدودی داریم و در کنار ما سازمان ها و نهادهای دیگری همچون کمیته امداد,بنیاد شهید,بهزیستی و... در زمینه اشتغال مسئولیت دارند.

دیدگاه دیگر این بود که درثبت نامهای اینترنتی روستائیان امکان زیادی برای ثبت نام نداشتند که مقرر شد تا 50 درصد سهمیه برای روستائیان و نامه های رسیده درنظر گرفته شود و مابقی نیز برای ثبت نام اینترنتی باشد. در این زمینه حتی به 2 هزار روستا رفتیم و مستقیما از متقاضیان ثبت نام کردیم.

در ثبت نامهای اینترنتی ,پیش بینی شده تا فرآیند پرداخت تسهیلات 45 روزه باشد. بعضی شرایط دست صندوق نیست همانند اینکه فرد در پیدا کردن محل کسب و کار و یا ضامن دچار مشکل می شود.

برخی متقاضیان دریافت تسهیلات از سالهای گذشته اعتقاد دارند با وجود ثبت نام هنوز نتوانسته اند تسهیلات دریافت کنند؟

در حال حاضر از ثبت نام های اینترنتی هیچ پرونده عقب افتاده ای نداریم و همه تعیین تکلیف شده اند. اگر پرونده هست که تعیین تکلیف نشده باید به دفتر صندوق مهر رضا (ع) در استان خود مراجعه کند.البته امکان دارد مدارک فرد مشکل داشته باشد و پرونده رد شده باشد.

متقاضیان دریافت تسهیلات مشاغل خانگی چه اقداماتی باید انجام دهند؟

افراد برای دریافت این تسهیلات در 214 رشته مصوب می بایست به سایت مشاغل خانگی مراجعه کرده و در ادامه فرد با معرفی به کارگروه اشتغال به بانک های عامل دریافت تسهیلات معرفی می شود.

در حال حاضر پرداخت تسهیلات درسه بانک کشاورزی,ملت و  ملی ابلاغ شده و 225 میلیارد تومان به این موضوع تخصیص یافته است که به زودی 225 میلیارد تومان مابقی نیز ابلاغ میشود .از همین جا اعلام می کنیم که این وام اجرایی شده است و مردم می توانند برای ثبت نام به سایت مشاغل خانگی مراجعه کنند.

تسهیلات صندوق مهر امام رضا(ع) به چه افرادی پرداخت می شود؟

ما برای پرداخت وام 2 خط قرمز داریم یکی اینکه افراد با وام ما دو شغله نشوند . این موضوع اولویت اصلی صندوق است. خط قرمز دوم ما این است که پول باید در زمینه ای که وام داده می شود هزینه شود و در این زمینه تحت تاثیر سفارشات قرار نمیگیریم و این موضوع از دلایل پیدار بودن تسهیلات ماست. همچنین ما به افراد متمول وام نمی دهیم یعنی وام ما برای افراد بیکار سطوح متوسط و پایین جامعه است.

در مشاغل خانگی علاوه بر شرایط فوق، سن متقاضیان می بایست بالای 20 سال باشد و کسب و کار در محل سکونت فرد دایر شود.

آیا برای تهران نیز سهمیه تسهیلات درنظر گرفته شده است؟

تهران برای مشاغل خانگی سهمیه دارد . البته طبق مصوبه ای که به ممنوعیت پرداخت تسهیلات اشتغال در تهران اشاره می کند، ما هم اکنون در تهران تعهدات گذشته را انجام می دهیم. طرح ها نیز با مطالعه سبد اشتغال استان انتخاب شده است. همچنین در نظر داریم تا این مدل را پس از بررسی در سراسر کشور عملیاتی کنیم.

برنامه دیگر صندوق جمع آوری وجوه مردمی است تا درکنار اعتبارات دولتی بتوانیم منابع خیرین را به صورت قرض الحسنه در راستای توسعه اشتغال به کارگیریم.

درپایان چه توصیه ای برای متقاضیان دریافت تسهیلات اشتغال زا دارید؟

امسال در بخش مشاغل خانگی اعتبارات خوبی پیش بینی شده است اما فرد خود را واقعا باید اماده کند چون موفقیت در کسب و کارفقط گرفتن تسهیلات نیست . متقاضیان مخصوصا دانشجویان  باید رویکرد خود به اشتغال را عوض کنند و بتوانند پس از پایان تحصیل یک ایده دارای توجیه را پیاده کنند. در کنار آن دانشگاه ها نیز باید علوم خود را کاربردی تر کنند.

منبع: بازار کار

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

==================

 

 

 

 

 

 

► استخدام کارشناسان مالی و بازرگانی در شرکت بزرگ تولیدی در تهران(فعلا بدون مهلت)
استخدام دیپلم،مهندس صنایع و ... در شرکت دارویی در تهران(تا 16 مهر 90) ◄

مطالب مرتبط
بنر