بازار لوازم خانگی در قبضه ترک ها

چهارشنبه ، 27 مهر 1390 ، 13:48

هنر نزد ایرانیان است و بس .

این شعر زمانی یک حقیقت انکار ناشدنی بود اما این روزها حتی بازار فرش که زمانی در تصرف ایران بود، نوع  ترک , افغان و حتی هندی اش بازار های جهانی را قبضه کرده و مردم کشور هم تمایلی به خرید بسیاری از کالا های تولید داخل نشان نمی دهند. با این حساب می توان در مفهوم این شعر شک کرد.

لوازم خانگی یکی از این کالاهاست که به جرات می توان گفت تولیدات داخلی آن در بازار محلی از اعراب ندارد و کمتر خانواده ایرانی است که محصولات ایرانی بخرد. به این ترتیب وضعیت بازار های خارجی این محصولات هم  کاملا مشخص خواهد بود.

کارشناسان دلایل مختلفی را برای این وضعیت مطرح می کنند مسلما تحریم های خارجی در این مورد بی تاثیر نبوده اما طی سالهای اخیرکم کاری های مختلفی هم چه  از سوی تولید کنندگان و چه از سوی دولتمردان در این خصوص صورت گرفته است.

شاید در بسیاری موارد کیفیت محصولات هم چندان بد نباشد، اما مسائلی مثل طراحی نامناسب,قیمت بالا نسبت به مشابه خارجی و بازاریابی نادرست سبب شده که مصرف کننده رغبتی به کالاهای داخلی نداشته باشد.

رییس اتحادیه کشوری لوازم خانگی در این خصوص گفته است: متاسفانه در حال حاضر صنعتگران ما ذائقه مصرف کننده را در اولویت قرار نمی دهند و این در حالیست که اگر صنعتگران ایرانی نسبت به جلب رضایت مشتری اعم از خارجی و داخلی اقدام نکنند، ترکیه بازار لوازم خانگی را قبضه خواهد کرد.

البته نباید از نقش تعیین کننده مصرف کنندگان هم غافل شد. توهم کیفیت بالای تمام محصولات خارجی سالهاست که در ذهن مصرف کنندگان ایرانی نقش بسته و مردم تصور می کنند تنها در صورتی که کالای خارجی بخرند می توانند به آن اطمینان کنند.

طحانپور ضمن اشاره به این مطلب می افزاید: مصرف کنندگان باید بدانند که نقش  بسزایی در افزایش کیفیت کالاهای تولید داخل دارند زیرا با نخریدن کالاهای بی کیفیت اعم از داخلی و خارجی، تولید کنندگان در تولیدات خود تجدید نظر خواهند کرد.

وی که در حاشیه نمایشگاه تخصصی لوازم خانگی، لوازم صوتی و تصویری، دوربین های دیجیتال و تلفن همراه سخن می گفت اعلام کرد: به تولید کنندگان هشدار می دهیم و به مصرف کنندگان نیز توصیه می کنیم در شرایطی که طرح هدفمندی یارانه ها در کشور در حال اجرا است از خرید لوازم برقی بدون گرید A خودداری کنند .

وی افزود: هنگام خرید حتما دقت کنند,کالای قاچاق فاقد گارانتی، ضمانت نامه و خدمات پس از فروش است که همین مساله مصرف کننده را پس از خرید با مشکلات جدی مواجه می کند.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

► به قید قرعه استخدام شوید ! + عکس
استخدام کارشناس مدیریت، حسابداری، الکترونیک و غیره در تهران (تا 1 آبان 90) ◄

مطالب مرتبط
بنر