10 راه حل ساده برای موفقیت در مذاکره

سه شنبه ، 17 آبان 1390 ، 10:09

گاهی تنها تلاش و دوندگی نیست که شما را به سر منزل مقصود می رساند و  این داشتن مهارت گفتگوست که می تواند مسیر رسیدن به موفقیت را برای شما هموار کند.

 

به گزارش بانکی دات آی آر، البته این بدان معنا نیست که اصطلاحا با "زبان ریختن" می شود کارها را پیش برد، بلکه این دانستن فن مذاکره است که سلاح اصلی شما برای رسیدن به مقصود می شود.

در این گزارش شما را با نکات و روش هایی آشنا می کنیم که می توانید با به کار گیری آنها یک مذاکره کننده تمام عیار شوید.

1. برای شروع صحبت پیش قدم شوید

بسیاری از افراد فکر می کنند، نمی توانند آغاز گر یک مکالمه یا مذاکره باشند، چراکه تصور می کنند آغاز کردن یک مذاکره نیاز به تحصص و مهارت ویژه ای دارد که آنها از این توانایی بی بهره اند. البته در نظر داشته باشید که چنین افرادی بیشتر از اینکه از مهارتی خاص بی بهره باشند، مشکل کمبود اعتماد به نفس دارند و می ترسند به اصطلاح خراب کنند!

2. آرامش خود را حفظ کنید

معمولا ما آدم ها وقتی عصبی می شویم، تمایل به زیاد صحبت کردن داریم و در نتیجه خیلی چیزهایی را که باید بگوییم، نمی گویییم و به جای آن حرف هایی می زنیم که نه به درد خودمان می خورد و نه طرف مقابلمان به شنیدن آن احتیاج دارند.

اگر طرف مقابل به شما گفت: "هیچ راهی ندارد" به جای داد و فریاد کردن یا از کوره در رفتن، چند لحظه آرامش خود را حفظ کنید و بعد به دنیال پاسخی مناسب و منطقی برای این جمله بگردید.

3. هدف دار صحبت کنید

چارچوبی برای صحبت های خود تعیین کنید و تلاش کنید تا از این شاخه به آن شاخه نپرید. اگر هدفی از صحبت کردن نداشته باشید، این را بدانید که فقط وقت خود و طرف مقابلتان را می گیرید و در نهایت هم به هیچ نتیجه ای نمی رسید.

4. به خود تلقین کنید که می توانید

سعی کنید به خود انرژی مثبت بدهید و خود را توانا در صحبت و مذاکره بدانید. به خود تلقین کنید که من می توانم به خوبی از پس این کار بر بیایم  و هیچ کس نمی تواند مانع موفقیت من شود. در یک کلام نسبت به مهارت های خود خوشبین باشید.

5. خود را محدود نکنید

در شماره 3 اشاره کردیم که چارچوبی برای صحبت های خود تعیین کنید، اما این بدان معنا نیست که اگر موضوعی فی لبداهه پیش آمد از آن گذر کنید و صحبت در باب آن را جایز ندانید!

 

6. برای دادن امتیازات خاص دلیل داشته باشید

در مذاکرات تجاری تنها زمانی راضی به دادن امتیاز خاصی شوید که دلیل قانع کننده ای داشته باشید. مثلا اگر قرار است تخفیفی به طرف مقابلتان دهید، پیش از آن دلیلی برای آن پیدا کنید. به عنوان نمونه اگر احتمال می دهید که با دادن تخفیف، آن شخص مشتری دائمتان خواهد شد، حتما این کار را بکنید.

7. به طرف مقابلتان فرصت دهید

هیچ گاه مذاکره به ویژه از نوع تجاری اش را سرسری نگیرید، در غیراینصورت ضرر می کنید و فرصتی مهم را از دست می دهید. سعی کنید به جای اینکه سر و ته مذاکره را هم بیاورید، به این فکر کنید که چگونه می توانید بهترین نتیجه را از این گفتگو بگیرید. در ضمن این را هم در نظر داشته باشیدکه به طرف مقابلتان حتما فرصت صحبت کردن را بدهید، چون مذاکره همانطور که از نامش پیداست گفتگویی است بین دو یا چند نفر که با هدف خاصی صورت می گیرید.

8. برد و باخت را فراموش کنید

برد و باخت چندان مفهومی در مذاکره ندارد. در واقع درست است که مذاکره مشابه یک بازی است اما تنها چیزی که در آن ارزش چندانی ندارد، برد و باخت است.

سعی کنید به جای اینکه فکر و ذکر خود را روی بردن بگذارید، به نتیجه دلخواه خود برسید که این خود یک برد واقعی است.

9. سعی کنید ارتباط برقرار کنید

سعی کنید ارتباط صمیمانه ای با طرف مقابتان برقرار کنید اما هیچگاه چارچوب ها و حریم ها را فراموش نکنید. در عین اینکه ارتباطی دوستانه و صمیمانه با دیگران برقرار می کنید، به اهدافتان هم برسید.

10. زود باور نباشید

جمله "یه قرون کمتر راه نداره" یا جملاتی از این دست را زیاد شنیده اید. اما توصیه اکید ما به شما این است که خیلی این جملات را جدی نگیرید و تا آنجا که می توانید آنها را باور نکنید، چراکه این نوع جملات صرفا تاکتیکی برای به کرسی نشاندن حرف است.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

► زمان اعلام نتایج اولیه آزمون جذب نیرو سازمان تأمین‌ اجتماعی
آزمون وكالت و كارشناسي رسمي دادگستری سال 90 ◄

مطالب مرتبط
بنر