تصویری/ برای اینکه باور کنی شکست پل پیروزیست

سه شنبه ، 1 آذر 1390 ، 14:15

شاید این جمله "شکست پلی برای پیروزیست" بارها به گوشت خورده باشد. زمانی که خیلی نا امید و ناراحت هستی شنیدن این جمله مثل ریختن آب جوش بر فرق سر می ماند! تجربه کرده ام باور کنید. اما حقیقت این است که در همان لحظات هم باید باورکنیم این جمله چیزی جز حقیقت نیست به شرط اینکه باور داشته باشیم و از اشتباهات درس بگیریم نه اینکه دائم خطاهای قبلی مان را تکرار کنیم.

در این گزارش شما را با شکست های چند تن از بزرگان مطرح جهان و موفقیت های پس از آن آشنا می کنیم صرفا برای یاد آوری.

1. استیو جابز و اخراج از کار

استیو جابز سخنرانی بسیار تاثیر گذاری در دانشگاه استنفورد در مورد شکست هایش داشته اما یکی از مهمترین آنها اخراج از اپل بود مشروحش را از زبان خودش بخوانید:

وقتی که من فقط سی ساله بودم هیأت مدیره‌ي اپل مرا از شرکت اخراج کرد. چه جوري یک نفر مي‌تواند از شرکتی که خودش تأسیس مي‌کند اخراج شود، خیلی ساده. شرکت رشد کرده بود و ما یک نفري را که فکر مي‌کردیم توانایی خوبی براي اداره‌ي شرکت داشته باشد استخدام کرده بودیم. همه چیز خیلی خوب پیش مي‌رفت تا این که بعد از یکی دو سال در مورد استراتژي آینده‌ي شرکت من با او اختلاف پیدا کردم و هیأت مدیره از او حمایت کرد و من رسماً اخراج شدم. احساس مي‌کردم که کل دستاورد زندگی ام را از دست داده‌ام.

حدود چند ماهی نمی دانستم که چه کار باید بکنم. من رسماً شکست خورده بودم و دیگر جایم در سیلیکان ولی نبود ولی یک احساسی در وجودم شروع به رشد کرد. احساسی که من خیلی دوستش داشتم و اتفاقات اپل خیلی تغییرش نداده بودند. احساس شروع کردن از نو.

شاید من آن موقع متوجه نشدم اخراج از اپل یکی از بهترین اتفاقات زندگی من بود. سنگینی موفقیت با سبکی یک شروع تازه جایگزین شده بود و من کاملاً آزاد بودم. آن دوره از زندگی من پر از خلاقیت بود. در طول پنج سال بعد یک شرکت به اسم نکست تأسیس کردم و یک شرکت دیگر به اسم پیکسار و با یک زن خارق العاده آشنا شدم که بعداً با او ازدواج کردم. پیکسار اولین ابزار انیمیشن کامپیوتر دنیا را به اسم توي استوري به وجود آورد که الآن موفقترین استودیوي تولید انیمیشن در دنیاست.

دریک سیر خارق العاده‌ي اتفاقات، شرکت اپل نکست را خرید و این باعث شد من دوباره به اپل برگردم و تکنولوژي ابداع شده در نکست انقلابی در اپل ایجاد کرد.

2.ناپلئون بناپارت و شکست در جنگ


ناپلئون معتقد بود کسی که می ترسد شکست بخورد حتما شکست خواهد خورد.

بزرگ‌ترین دشمن ناپلئون بریتانیا بود که همه جا چون سایه وی را تعقیب می‌کرد و دولتهای مورد تجاوز فرانسه را حمایت می‌نمود. سرانجام کشورهای تحت تسلط ناپلئون که همه از سوی بریتانیا حمایت می‌شدند و همین طور دشمنان ناپلتون در خاک فرانسه متحد گشته وی را شکست دادند و بجای او لوئی هجدهم (برادر کوچک لوئی شانزدهم که در زمان دوران ترور و وحشت بعد از انقلاب کبیر فرانسه همراه همسرش ملکه ماری آنتوانت با گیوتین اعدام شد)را به حکومت انتخاب کردند.

ناپلئون پس از خلع از قدرت در سال ۱۸۱۴ از سوی متفقین به جزیرهٔ الب تبعید شد. اما هیچ گاه تسلیم نشد و از آنجا گریخت و از تاریخ ۲۰ مارس ۱۸۱۵ تا ۲۲ ژوئن در یک دورهٔ کوتاه که به حکومت صد روزه معروف است، از نو رهبری فرانسه را بر عهده گرفت. پس از شکست در نبرد واترلو در ۱۸ ژوئن سال ۱۸۱۵، وی از امپراتوری استعفا داد و خود را به دشمن دیرینه اش نایب‌السلطنهٔ بریتانیا تسلیم کرد و برای همیشه به جزیرهٔ سنت هلن تبعید شد. وی به دلیل بیماری در سن ۵۲ سالگی در همان جا درگذشت.

ناپلئون سرداری بزرگ و سیاست‌مداری آگاه بود. اگرچه جاه طلبی او، وی را به جنگ و پیکار کشانید اما هرگز نمی‌توان او را یک جهانگیر مانند چنگیزخان و تیمور به حساب آورد. ناپلئون با مردم به مهربانی رفتار می‌کرد و خیال وی، اتحاد اروپا تحت عنوان یک کشور بود.

ناپلئون بسیار باهوش و با تدبیر بود و در سایه لیاقت و کاردانی شخصی توانست فرانسه را از هرج و مرج بعد از انقلاب نجات داده و متحد کند. به دانشمندان احترام میگذاشت و جملات قصار او مشهور است. علاوه بر اینکه به داشتن نبوغ نظامی شهرت داشت، به دلیل مجموعه قوانین حقوق مدنی که در سال ۱۸۰۴ وضع کرد و به قوانین ناپلئون مشهور شد امروزه مورد توجه‌است.

3.دزیره کلاری و شکست عشقی


هروقت سخن از ناپلئون به میان می آید نمی توان حرفی از دزیره نزد. اشتباه نکنید دزیره همسر ناپلئون نبود.او کسی بود که ناپلئون شمشیرش را به او تحویل داد و تسلیم شد.

برنادین اوژنی دزیره کلاری در ۸ نوامبر ۱۷۷۷ میلادی در مارسی بدنیا آمد. او دختر فرانسوا کلاری تاجر ابریشم و خواهر ژولی کلاری که با ژزف بناپارت ازدواج کرد و اندکی بعد ملکه ناپل و اسپانیا شد، بود. دزیره در ابتدا عاشق ناپلئون شد و انها در سال 1794 باهم نامزد شدند.قرار بر این بود که با هم ازدواج کنند، اما دو سال بعد ناپلئون نامزدی خود را با او به هم زد و در هشتم مارس 1796 با ژوزفین دوبوهارنه که زنی بیوه اما دارای موقعیت و روابط اجتماعی بالایی در ان زمان بود، ازدواج کرد.

این ماجرا برای دزیره که عاشق ناپلئون بود بسیار سنگین بود و شاید بدترین شکست زندگی اش بود، مخصوصا که ناپلئون یک بیوه را تنها به خاطر موقعیت اجتماعی به او ترجیح داده بود .

او در ۱۶ اوت ۱۷۹۸ با ژنرال فرانسه ژان باتیست برنادوت ازدواج کرد.بله درست فهمیدید همان کسی که بعد ها پادشاه سوئد شد و در یک نبرد طولانی و به واسطه سرمای شدید ناپلئون را با تحمیل تلفات فراوان شکست داد.

دزیره ملکه سوئد شد و تنها کسی بود که بعد از شکست های متمادی، ناپلئون را قانع به تسلیم شدن کرد.

4. آلبرت انیشتن وقتی فکر می کردند کودن است

آلبرت انیشتن نظریه پرداز نسبیت و برنده جایزه نوبل فیزیک را حتما به خوبی میشناسید و دست کم یکبار عکسش را دیده اید . اما شاید تعداد کمی از شما بدانید که وی تا چهار سالگی قادر به صحبت کردن نبود و خویشاوندان و دوستان، وی را فردی کند ذهن به حساب می آوردند.

خیلی ها بر این باور بودند که او فردی غیر اجتماعی و دارای رویاهای احمقانه است.

5.توماس ادیسون و اخراج از مدرسه


ادیسون در طول حیات علمی خویش توانست ۲۵۰۰ امتیاز اختراع را در ایالات متحدهٔ آمریکا، بریتانیا، فرانسه و آلمان به نام خود ثبت کند که رقمی حیرت‌انگیز و باورنکردنی به نظر می‌رسد. واقعیت این است که بیشتر اختراعات وی تکمیل شدهٔ کارهای دانشمندان پیشین بودند و ادیسون کارمندان و متخصصان پرشماری در کنار خود داشت که در پیشبرد تحقیقات و به سرانجام رسانیدن نوآوری‌هایش یاریش می‌کردند. دهنی ذغالی تلفن، ماشین چاپ، میکروفن، گرامافون، دیکتافون، کینتوسکوپ (نوعی دستگاه نمایش فیلم)، دینام موتور و لاستیک مصنوعی از جمله مواد و وسایلی هستند که بدست ادیسون و همکارانش ابداع یا بهینه شدند.

ادیسون از اولین مخترعانی بود که توانست با موفقیت بسیاری از اختراعات خود را به تولید انبوه برساند.

اما معلم های ادیسون بر این باور بودن که او زیادی خنگ است و نه تنها چیزی یاد نمی گیرد!! بلکه به درد هیچ کاری هم نمی خورد.

6.مایکل جردن و اخراج از تیم مدرسه


این پسر سمبل شعار ملی مسابقات حرفه ای I love this game (من عاشق این بازی هستم) شد. او حتی فراتر از تصور خانواده و آشنایان خود رشد کرد وعنوان قهرمان دوران وبرترین ورزشکار ملی را به خود اختصاص داد. ستاره ای که فراتر از تایگر وودز(گلف) و پیت سمپراس(تنیس) درخشید و یک اسطوره شد. این ستاره مرد اول در میان سه قهرمان دوران است و نامش مایکل جردن می باشد.

هیچ می دانید او در دبیرستان از تیم مدرسه اخراج شد چون بسکتبال بلد نبود!

7.والت دیزنی روزنامه نگاری که ابتکار نداشت

والت دیزنی موسس شهر بازی دیزنی لند و شرکت والت دیزنی توانست 22 بار جایزه اسکار را ببرد. وی یکی از مبتکر ترین فعالان عرصه کودک و نوجوان بود که خالق شخصیت های فراوانی است که معروفترین آنها میکی موس می باشد.

هیچ می دانید رئیسش از دفتر روزنامه ای که در آن کار می کرد بیرونش کرد به این دلیل که قوه تخیل , ابتکار و نو آوری نداشت!

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

 

► استخدام مهندسان شیمی،مکانیک و ... در شرکت معتبر در اصفهان(تا 5 آذر 90)
استخدام کارشناسان piping,DCC و تنش در شرکت فعال در پروژه های EPCدر تهران(تا 22 آذر 90) ◄

مطالب مرتبط
بنر