ابهامات و خطرات خدمت جدید همراه اول !

يكشنبه ، 6 آذر 1390 ، 08:14

همراه اول اولین بار در نمایشگاه تلکام سال گذشته جیرینگ (Jiring) را معرفی کرد و نام کیف پول همراه را برروی آن گذاشت.

به گزارش بانکی ، همراه اول در تلکام سال گذشته سرویس انتقال وجه و پرداخت پول خود به نام سرویس "جیرینگ " را به نمایش گذاشت.این اپراتور در نمایشگاه تلکام امسال سرویس های جدیدی همجون انتقال وجه، خرید، پرداخت بلیط اتوبوس و مترو و خرید از دستگاه های اتوماتیک تغذیه را نیز به طرح جیرینگ خود افزود.

به این ترتیب اولین اپراتور تلفن همراه وارد سیستم بانکی کشور شده و بدون هیچ مشکلی بانکداری می کند.

جیرینگ چیست؟

به گفته مسئولان همراه اول مشترکین از طریق این سرویس می توانند بدون نیاز به حساب بانکی، اتصال به اینترنت و یا نصب هر گونه نرم افزار و فقط با اتصال به شبکه همراه اول در هر زمان و مکانی که بخواهند امور بانکی خود را انجام دهند.در حال حاضر این سیستم به صورت آزمایشی در بخشهایی از کشور فعال است و عضویت در آن رایگان می باشد.

به این ترتیب جیرینگ یک حساب بانکی جدید است که به هر میزان که نیاز دارید درون آن پول واریز می کنید و موجودی خود را در موارد مختلف خرج می کنید.

جیرینگ چه خدماتی ارائه می دهد؟

-انتقال وجه تا سقف 2 میلیون تومان

-پرداخت هزینه بلیط اتوبوس و مترو

-خرید شارژ همراه اول اعتباری

-بر طبق اعلام همراه اول به زودی فروشگاه های مختلف کشور  برچسب بزرگی را در بالای صندوق های فروشگاهی نصب خواهند کرد که در آن شماره جیرینگ آن فروشگاه ذکر خواهد شد. مشتری هنگام خرید می تواند وجه فاکتور را از طریق موبایل خود به شماره فروشگاه واریز کند و سیستم بصورت خودکار صاحب فروشگاه را از دریافت وجه مطلع خواهد کرد.

و...

چند ابهام اساسی

1.بر طبق قوانین بانکداری کشور انجام هر گونه عملیات بانکی نیازمند مجوز بانک مرکزی است و مدتهاست موسسات مالی فاقد مجوز که گستردگی و مشتریان چندانی هم ندارند برای دریافت مجوز تحت فشارند. با این شرایط یک سوال مطرح است و آن اینکه بزرگترین اپراتور همراه کشور با چه مجوزی بدون هماهنگی با بانک مرکزی اقدام به راه اندازی چنین سیستمی آن هم با این سطح از مبادلات کرده است.

2. بانک ها برای افتتاح هر حساب بانکی مشتریانشان را احراز هویت می کنند . به این ترتیب افتتاح حساب بدون ارائه کارت ملی و یا شناسنامه و همچنین فتوکپی این مدارک غیر قانونی است .

این در حالیست که مشتریان جیرینگ همراه اول می توانند با نام صاحب قبلی سیم کارت یا یک مدرک جعلی سیم کارت اعتباری خریداری کنند و در بدترین شرایط اقدام به پولشویی نمایند.

3. از سوی دیگر کلیه خدمات از طریق خطوط تلفن همراه تنها از طریق  یک رمز چند رقمی صورت می گیرد. بنابراین اگر به هر طریق رمز به دست سارقان بیفتد عواقب خطرناکی خواهد داشت.

4. همراه اول هیچ تعهدی برای حفظ رمز شما نخواهد داشت از این رو در طی کلیه مراحل استفاده شما ازجیرینگ و اعلام کدهای امنیتی به اپراتور و پس از آن  امکان نصب دستگاه شنود و رمز گشا وجود دارد. به این ترتیب سارقان و هکر ها با کمک دستگاه های بسیار ساده و بعضا ارزان قیمت می توانند اطلاعات و رموز شما را سرقت کنند و بعد از آن هم حسابتان را خالی کنند یا حداقل همیشه از موجودی شما آگاه باشند.

5. در حال حاضر بانک مرکزی قوانین سفت و سختی برای کنترل امنیت اینترنت بانک ها وضع کرده و دائما بر عملکرد آنها نظارت دارد اما سیستم جیرینگ مجوزی از بانک مرکزی دریافت نکرده و در نتیجه نظارتی هم بر روی آن وجود ندارد.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

================

 

► استخدام های استان فارس-5 آذر 90
رتبه بندی صادرات در جهان اعلام شد ؛ ایران رتبه 23 ◄

مطالب مرتبط
بنر