بیمه عمر ؛ آری یا نه - بخش اول

سه شنبه ، 8 آذر 1390 ، 14:33

مدتی است،فروش بیمه های عمر و سرمایه گذاری در کشور ما رایج شده است.اولین فروشنده های بیمه عمر در دوران قبل از انقلاب،هیچ گاه فکر نمیکردند،آگهی های استخدامی سال های آتی در کشورشان،اینگونه پر از جذب بازاریاب های فروش بیمه عمر باشد!

رقابت شرکت های مختلف بیمه ای در ایران و نیاز آنها به نیرو برای بازاریابی از یک سو و  نبود فرصت های شغلی ایده آل برای کارجویان از سوی دیگر،باعث شده تا استقبال برای کمک به شرکت های بیمه ای از طرف کارجویان افزایش یابد.  معضل اصلی فروشنده ها اما ،عدم استقبال خریداران از بیمه عمر می باشد.

بیمه عمر و سرمایه گذاری، پس اندازی هر چند اندک برای آینده ای است که پیش بینی اش سخت است و غیر ممکن مینماید. در این میان ،بازاریاب بیمه در کشور ما برای فروش خدمات خود با مشکلاتی دست و پنجه نرم می نماید که هدف از این مقاله هم اشاره به همین مشکلات است.

چرا بیمه عمر نمی خریم؟

جواد واعظی در مقاله ای با عنوان چرا در ایران بیمه عمر نمیخرند،اشاره میکند دلیل اصلی عدم استقبال از بیمه عمر در ایران،نبود تبلیغات صحیح است.او در ادامه بیان میکند:

"فقر تبلیغاتی دلیل عدم اقبال مردم ایران از بیمه های عمر و پس انداز می باشد و لذا نیاز اصلی ما برای حرکت دادن بازار آن ، ارتقاء فرهنگ بیمه ای با ابزار قدرتمند تبلیغات اثرگذار می باشد . در واقع علت عدم خرید مردم عدم شناخت و در نتیجه شفاف نبودن نیاز واقعی مردم به بیمه های عمر و پس اندازمی باشد ."

تبلیغات برای بیمه عمر در کشور ما بدون مفهوم است! اصولا شروع حرکت های بزرگ باید با فرهنگ سازی باشد و به دلیل نبود تبلیغات صحیح،اکنون بازاریابان،با مشکل عدم استقبال روبرو میشوند.چون باید مسئولیت تبلیغاتی بیمه عمر را هم به عهده بگیرند و این یعنی شروع یک حرکت سخت و طاقت فرسا که نتیجه اش این میشود :

در ایران،3 تا 6 درصد مردم،بیمه عمر هستند!

این آمار در کشورهای دیگر بسیار زیاد است.برای مثال در آمریکا،حدود 90 درصد مردم،بیمه عمر هستند.با توجه به مزایای زیاد بیمه عمر و سرمایه گذاری و با توجه به تعداد کم نفراتی که بیمه عمر هستند،ضروری است با تبلیغات صحیح،این بیمه را به مردم بشناسانیم.

دلیل دیگری غیر از تبلیغات،اهداف تعریف شده توسط مردم است.برخی از انسان ها،هدف های کوتاه مدت را میپذیرند و برخی هدفهای بلند مدت.آن دسته از افرادی که اهداف کوتاه مدت دارند و به عبارتی به دنبال سودهای خرد می باشند،از بیمه عمر استقبال نمینمایند.همانطور که میدانید بیمه عمر یک قرارداد 20 ساله است.پس برای افرادی که اهداف بلند مدت دارند،یک سرمایه گذاری امن و آرام با امکانات ویژه می باشد.

حال در این میان،همین افرادی که دید بلندمدت متناسب با فلسفه بیمه عمر دارند هم با مشکل عدم شناخت روبرو هستند!

علیرضا،دانشجوی رشته متالورژی میگوید:"برای من،مفهوم 20 سال سرمایه گذاری در یک شرکت بیمه ای مفهومی ندارد.من دوست دارم،پولهایم را زود زود با سودش برداشت کنم"

دلیل بعدی،نپذیرفتن واقعیت غیر قابل پیش بینی بودن زندگی است.خیلی ها عقیده دارند،هیچ مشکلی پیش نمی آید و زندگی همیشه روال عادی خود را طی میکند! این گونه افراد به از کار افتادگی،فوت و ... فکر نمیکنند و برای همین اصولا به بیمه ای به نام عمر فکر نمیکنند.

یکی از دانشجویان دانشگاه آزاد قزوین میگوید:"چرا باید برای احتمالی در آینده،پولهایم را در جایی بگذارم که سودش با سود 20 سال سپرده گذاری در بانک مساوی است؟"

دلیل آخری که میتوان برای این موضوع اشاره کرد،عدم اعتماد به صحبت هایی است که در قرارداد هم ذکر میشود.

مدیرعامل یکی از شرکت های خصوصی در تهران اشاره میکند:"برای من تضمینی وجود ندارد که پول من را بعد از 20 سال با سود صحیح،تحویل دهند" و این در حالی است که همه ی موارد در قرارداد ذکر میشود.این دلیل هم به خاطر عدم شناخت صحیح از بیمه است.هر گونه مشکل در شرکت های بیمه ای(مانند ورشکستگی و ...)و یا حتی جنگ داخلی در یک کشور،همگی نمیتوانند پول شما را از بین ببرند! بیمه مرکزی هر کشور که خود زیر نظر سازمان بیمه در دنیا می باشد،پول شما را با آخرین سود شما تحویل میدهد.برای نمونه،بیمه عمر صدام حسین از طرف سازمان بیمه جهانی،به خانواده اش برگردانده شد.با اینکه هیچ گونه شرکت بیمه ای در عراق نمانده بود!

مفهوم بیمه عمر:

بیمه عمر،یعنی شروع به پس انداز با هر مقدار سپرده و استفاده از خدمات شرکت بیمه ای در طول 20 سال و بعد از آن.

در این میان،از کار افتادگی ها توسط بیمه پوشش داده میشود.همچنین در طول 20 سال با پول شما کار شده و پس از 20 سال با سودش،به شما برگردانده میشود.

جواد واعظی در مقاله خود به عنوان نتیجه اشاره مینماید:


« اگر مردم به بیمه عمر آشنائی عمقی و ماهیتی پیدا کنند و ارتباط تامین نیازهای مهم حال و آینده خود را با آن بدانند و توجیه شوند، یقیناً طالب بیمه عمر شده و از آن گسترده اقبال داشته و خرید خواهند کرد . »

کامیار داوری

► استخدام های استان فارس-8 آذر 90
استخدام شرکت تجارت الکترونیک پارسیان ◄

مطالب مرتبط
بنر