نرخ بیکاری تک رقمی تا پایان سال؛ آیا ممکن است؟!

پنجشنبه ، 17 آذر 1390 ، 10:44

 

شیخ‌الاسلامی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اظهاراتی تازه، از تحقق نرخ بیکاری تک رقمی تا پایان سال خبر داد.

بر پایه آمار اخیر مرکز آمار ایران، که در آن، داشتن یک ساعت کار در هفته نیز از موارد اشتغال به شمار می‌آید، تنها در تابستان امسال 2.6 میلیون بیکار داشته‌ایم!

 

این در حالی است که شیخ‌الاسلامی، در اواخر تابستان از تحقق 1 میلیون شغل در شش ماهه نخست سال خبر داده بود و البته پس از آن، برای دادن پاره‌ای توضیحات به مجلس احضار شد.

وی با بیان اینکه با روند نزولی نرخ بیکاری در ماه‌های گذشته، تحقق نرخ بیکاری تک رقمی تا پایان سال جاری شدنی است، گفت: 1.2 درصد کاهش تا نرخ بیکاری تک رقمی، دور از دسترس نیست.

هرچند این سخنان شیخ‌الاسلامی می‌تواند برای قشر جوان نویدبخش باشد، بیشتر حاکی از تلاش برای تحقق وعده 2.5 میلیون شغل توسط رییس‌جمهور است که در آغاز سال مطرح و در طول سال نیز بارها بر آن تأکید شده است.

وی بر این باور است، از آنجا که طبق آمار اخیر نرخ بیکاری کشور از تابستان سال گذشته تا تابستان 90 همواره کاهش یافته و از 13.6 درصد به 11.1 درصد رسیده، رسیدن آن به رقم زیر 10 درصد نیز در سه ماه آینده ممکن است.

البته آقای شیخ‌الاسلامی توضیح ندادند که وقتی در یک سال گذشته (از تابستان 89 تا تابستان 90) آن هم بنا بر آمار دولت، تنها 2.5 درصد از نرخ بیکاری کاسته شده، چگونه ممکن است این میزان در سه ماه باقی مانده سال 1.1 درصد کاهش یابد؟!

همچنین باید توجه داشت که اصولا کاهش بیکاری یا افزایش اشتغال در ارتباط مستقیم با رشد اقتصادی و رونق کسب و کار است، در حالی که به اعتراف بیشتر اقتصاددانان، فعالین اقتصادی و حتی برخی مراجع دولتی، یکی از پیامد‌های اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها، کاهش موقتی تولید و تعطیلی برخی از خطوط کارخانجات است و هم اکنون این مسأله مزید بر علت در افزایش بیکاری شده است.

بنابراین، باید از مسئولان محترم وزارتخانه به ویژه جناب شیخ‌الاسلامی پرسید: بنا بر کدام اقدامات اشتغالزای در دست اجرا، پیش‌بینی می‌کند که در سه ماه آینده نرخ بیکاری کشور 1.1 درصد کاهش خواهد یافت؟!

گفتنی است، هنگامی که در دوازده ماه، کاهش 2.5 درصدی داشته‌ایم، در صورت تداوم این روند در سه ماه، کاهش 0.6 درصدی خواهیم داشت و به نظر نمی‌رسد که رساندن این سیر به شتاب دو برابری آن هم در سه ماه پایانی سال، چندان کار آسانی باشد!

این در حالی است که اصولا بیکار به شمار نیاوردن افراد دارای یک ساعت کار در هفته در محاسبات آماری و نرخ بیکاری کاهش در سال گذشته، خود از مواردی است که اعتراض بسیاری از جوانان جویای کار را برانگیخته است.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

================

► بانک ملی بالاخره هشدار داد !
ازدحام مردم بانک ملی قم را تعطیل کرد! ◄

مطالب مرتبط
بنر