احساساتتان را بیرون بریزید!

پنجشنبه ، 13 تیر 1392 ، 08:32
به طور حتم تاکنون برای شما هم پیش آمده است که سعی کرده اید شادی یا ناراحتی خود را کنترل کنید.

بنابر تحقیقی که روانشناسان آمریکایی انجام داده اند، مشخص شده است که کنترل احساسات می تواند به حافظه آسیب برساند و مانع از به خاطر آوردن دقیق اتفاقات می شود. این محققان همچنین به این نتیجه رسیده اند که پنهان کردن احساسات، موجب یک فعالیت اضافی در مغز می شود که بر عملکرد مطلوب حافظه تاثیر می گذارد. برای اثبات این فرضیه، تحقیقی مربوط به تماشای فیلم را بررسی کردند.

آنها برای 53 نفر فیلمی نمایش دادند. داستان فیلم از این قرار بود که مردی در حضور دخترش به همسرش می گوید که مجددا ازدواج کرده و به زودی پدر می شود. قبل از شروع فیلم، از نیمی از تماشاگران خواسته شد تا احساسات خود راجع به فیلم را به طور کامل پنهان کنند و به بقیه موضوع خاصی یادآور نشد. پس از پایان فیلم، پرسشنامه ای در مورد خلاصه فیلم در اختیار همه قرار گرفت. نتیجه نخست این بود که همه تماشاگران جزئیات شنیداری را بهتر از دیداری به خاطر داشتند. و نتیجه دیگر این که کسانی که احساسات خود را کنترل کرده بوده اند، نسبت به بقیه، کمتر جزئیات داستان را به خاطر داشتند. فرضیه پیش بینی شده اثبات می کند که مغز در آن واحد نمی تواند همه فعالیت ها را انجام دهد.

نتایج به دست آمده، رابطه بین هیجانات و حافظه را نشان می دهد. کسانی که احساسات و هیجانات خود را بروز نمی دهند، حافظه چندان خوبی ندارند.

برعکس، افرادی که در پی یک رویداد ، هیجانات خود را پنهان نمی کنند، از حافظه عالی برخوردارند.

به عقیده روانشناسان، مشکلات مربوط به حافظه با شنیدن صدا نیز در ارتباط است، به این معنی که صحبت کردن با خود، حافظه را دچار اختلال می کند. چرا که وقتی از افراد خواسته می شود تا در طول تماشای فیلم مراقب باشند که احساساتشان در چهره نمایان نشود، دائما از خود می پرسند که " لبخندی نزدم؟ تعجب زده نشدم؟ و..." که همین امر توجه آنها به فیلم را کم می کند.


اگر شما هم جز افرادی هستید که نمی توانید ابراز احساسات کنید، باید منتظر مشکلات حافظه باشید. اگر می خواهید همیشه خاطره ای را به یاد داشته باشید، پس به احساسات و هیجانات خود در مورد آن اتفاق کاملا توجه کنید و اگر یادآوری حادثه برایتان مهم نیست، نسبت به آن بی تفاوت و سرد باشید.

بولتن نیوز

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

 

► پیش بینی صندوق بین المللی پول درباره رشد اقتصاد جهان
بیت کوین، پول تازه ای که قرار است جایگزین یورو شود ◄

مطالب مرتبط
بنر