تاثیرات انتخاب اوباما در اقتصاد جهان وایران

شنبه ، 18 آبان 1387 ، 11:34

بانکی: با پيروزي «باراك اوباما» در انتخابات رياست‌جمهوري، حكومت هشت ساله جمهوري‌خواهان بر آمريكا پايان يافت.
«باراك حسين اوباما» با 338 رأي در برابر «مك كين» با 156 رأي، توانست به عنوان چهل‌وچهارمين رئيس‌جمهور ايالات متحده آمريكا برگزيده شود.
نخستين واكنش جهاني به رفتن نئوكان‌ها از كاخ سفيد، افزايش شاخص بورس‌هاي آسيا، اروپا و آمريكا بود.
شاخص بورس ژاپن با 4 درصد، نيويورك با 3 درصد و بورس‌هاي اروپا با 4 الي 5 درصد رشد، نشان از خوشبيني اقتصاد جهان به روزهاي پس از خروج تندروها از كاخ سفيد دارد؛ هرچند در ادامه با پيروزي قطعي و بلامنازع دمكرات‌ها در كنگره و انتخابات فرمانداري ايالت‌هاي گوناگون، بايد شاهد واكنش‌ بازارهاي مالي و تجاري دنيا به رويكرد آرامتر و معنادار ساكنان جديد كاخ سفيد در برابر چالش‌هاي سياسي بين‌المللي باشيم.
اين گزارش حاكي است: بيشتر رسانه‌هاي خارجي اين انتخابات را حساسترين رقابت انتخاباتي آمريكا مي‌دانند و در حالي كه بيشتر گمانه‌زني‌ها از پيروزي اوباما در چهل‌وچهارمين انتخابات رياست‌جمهوري آمريكا حكايت مي‌كرد، كمتر كسي چنين پيروزي قاطعي را براي اين آفريقايي‌الاصل پيش‌بيني مي‌كرد.
جمهوري‌خواهان كه به رهبري «جورج بوش» در سال 2000 وارد كاخ سفيد شدند، به فاصله كمتر از يك سال، آمريكا و جهان را وارد جنگ‌هاي پرهزينه نظامي و سياسي كردند كه سرانجام به بحران اقتصادي اخير ختم شد كه به بيكاري و بيخانماني ده‌ها هزار شهروند آمريكايي انجاميد. پاسخ آمريكايي‌ها به سياست‌هاي بي‌تدبيرانه جورج بوش پسر کاملا گويا بود؛ همانگونه كه مك‌كين در پيام تبريك خود به اوباما گفته است: «مردم آمريكا سخن گفته‌اند و صداي آنان كاملا واضح و روشن بوده است».
نتايج انتخابات اخير آمريكا را مي توان از منظرديگر نيز بررسي كرد، هشت سال پيش كه بوش پسر به نمايندگي از تندروترين گروه حزب جمهوري‌خواه، وارد كاخ سفيد شد، فضاي بين‌المللي به گونه‌اي رقم خورد كه رهبري بيشتر كشورهاي اروپايي همچون آلمان و فرانسه نيز در اختيار تندروها قرار گرفت و هم‌اكنون اين پرسش مطرح است كه آيا با تغيير رويكرد كاخ سفيد، سياست‌هاي شركاي اروپايي آمريكا نيز متحول خواهد شد؟ يا اين‌كه به مانند دولت‌هاي گذشته، لابي‌هاي قدرتمند و پشت پرده سياست‌هاي خارجي و برنامه‌هاي اقتصادي آمريكا، به حكمراني خود در قدرتمندترين كشور جهان ادامه خواهند داد؟
 انتقاد شديدي كه از سوي احزاب مخالف به سياست هاي داخلي  مركل و ساركوزي مطرح مي شود از يك سو و همراهي اين دو از سياست هاي ميليتاريستي آمريكا از سوي ديگر باعث كاهش محبوبيت كابينه هاي اين دو در بين شهروندان شده است و از همين رو شايد بتوان تغييرات اساسي در كاخ سفيد را سرفصل تغييرات سياسي در كشورهاي اروپاي غربي دانست.

 آثار پیروزی اوباما در بازار ایران
اقتصاد ایران از حدود 29 سال پیش با اقتصاد آمریکا در حالت قطع رابطه به سر می‌برد و در این مدت رسماً نوعی تحریم یا محاصره اقتصادی از طرف دولت آمریکا علیه اقتصاد ایران اعمال می شود که بسته به تحولات در روابط دو طرف، گاهی این تحریم ها شدید و گاهی کم شده است.
بوش، رییس جمهوری که برخوردی عبوس و خشن با کشورمان داشت، بارها به طور مستقیم ایران را به تشدید تحریم ها و گاهی هم به طور غیر مستقیم به حمله نظامی تهدید می کرد اما مقامات کشورمان توانستند به لطایف الحیل دوره بوش را هم پشت سر بگذارند.
بر خلاف بوش، اوباما چهره ای دوستانه دارد و نه تنها از جنگ حرفی نمی زند بلکه طرفدار گفتگو با ایران در بالاترین سطح است. البته این به معنی آشتی دو کشور نیست چرا که خصومت ایران و آمریکا به سال های دور باز می گردد و ریشه در ماهیت قلدری آمریکا و استقلال طلبی ایران دارد.
با این حال اثر روی کارآمدن دموکرات ها در اقتصاد و بازار ایران در درجه اول کاهش تهدیدات نظامی و متعاقب آن کاهش خطر ریسک جهانی سرمایه گذاری در ایران خواهد بود.
چه بسا اوباما برخی تحریم ها را علیه کشورمان بردارد. خریدهای مصرفی و صنعتی کشورمان که تاکنون به اروپا و ژاپن و کره محدود بود، به طور مستقیم از بازارهای آمریکا هم ممکن شود.
علاوه بر این حضور دموکرات ها در کاخ سفید احتمالاً به معنی پایان روزهای خوش بازار نفت و تثبیت قیمت جهانی نفت خام در سطوح پایین خواهد بود. این تحول برای اقتصاد و بازار ایران به معنی پایان ولخرجی ها با دلارهای نفتی، محدود شدن توانایی ارزی کشور برای واردات اجناس لوکس، میوه، خودرو و کالاهای مصرفی خارجی خواهد بود و چه بسا نمایندگی و شعب فروش برندهای خارجی با کسادی و سختی واردات مواجه گردند.
مجموعاً اینکه رفت و آمد روسای جمهور آمریکا به کاخ سفید، فرصت ها و تهدیدهایی برای اقتصاد و بازار فراهم می کند و این به تدبیر مقامات، کارآفرینان و تجار ایرانی بستگی دارد که چقدر این تهدیدها را کاهش داده و از فرصت هایش استفاده کنند.

منبع: سایت خبری تابناک

► رشد بی‌سابقه حجم سپرده‌های شعب خارجی بانکهای ایرانی
فروش دارايي هاي مازاد بانك ها، خون تازه اي بررگ اقتصاد ◄

مطالب مرتبط
بنر