رشد بی‌سابقه حجم سپرده‌های شعب خارجی بانکهای ایرانی

يكشنبه ، 19 آبان 1387 ، 11:52

بانکی: وزیر امور اقتصادی و دارایی از رشد بی‌سابقه حجم سپرده‌های شعب خارجی بانکهای ایرانی در پی بحران مالی در کشورهای غربی خبر داد.
 سید شمس‌الدین حسینی در همایش سراسری مدیران بنیاد شهید وامور ایثارگران ضمن ارایه تحلیلی از چگونگی و دلایل سقوط اقتصاد آمریکا در هفته‌های اخیر از آن به عنوان فرصتی برای اقتصاد ایران یاد کرد.
وی با اشاره به بی‌سابقه بودن ابعاد بحران اخیر اقتصادی آمریکا گفت: هیچیک از بحرانهایی که در سالهای پس از 1929 رخ داده است؛ از نظر ابعاد و عمق با بحران فعلی برابری نمی‌کند.
وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: بحرانی که امروز از آن با عنوان بحران مالی یاد می‌شود ناشی از عدم تدوین مبانی مناسب نظری و سیاستهای مناسب اقتصادی در آمریکا بوده است.
حسینی عملیات مالی بی‌بند و بار و مبتنی بر بورس‌بازی را سبب ایجاد مشکلات اخیر در بازارهای مالی آمریکا دانست و افزود: این بحران دلایل متعددی دارد که بخشی از آن مربوط به سیاستهای این کشور پس از 11 سپتامبر است که پس از آن رشد اقتصادی کشورهای غربی کاهش یافت و به دنبال این کاهش رشد اقتصادی، سیاستمداران آمریکایی برای پیشگیری از این معضل نرخ بهره را کاهش دادند.
وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: کاهش نرخ بهره منجر به سرازیر شدن حجم عظیمی از منابع مالی آمریکا به سوی حوزه مسکن شد و از آنجا که عرضه و تقاضا در این بخش دچار عدم تعادل شده بود با افزایش شدید تقاضا نرخ مسکن رشد بی‌سابقه‌ای را تجربه کرد.
وی سیاست پرداخت وام به افرادی که فاقد توانایی مالی برای بازپرداخت بودند را از دیگر دلایل سقوط نظام مالی آمریکا دانست و افزود: عدم پرداخت وامهای دریافت شده و انباشت دارایی‌های غیرقابل وصول در ترازمالی بانکها و مؤسسات مالی بزرگ، چاره‌ای جز ورشکستگی برای این مؤسسات باقی نگذاشته بود.
حسینی انتشار اوراق و ابزارهای مالی مبتنی بر اسناد دریافتی و وامهای پرداختی که دارای ریسک بالایی بود را از دیگر عوامل شکل‌ گیری بحران اخیر دانست و گفت: با شکستن حباب قیمتها و مشخص شدن قیمت واقعی دارایی‌ها زنجیره‌ای از مشکلات در کل نظام مالی آمریکا به وجود آمد و این مشکل از بانکها به بازار اوراق رهنی و بانکهای تجاری که اوراق و ابزارهای معاملات رهنی سهم عمده‌ای از دارایی‌های آنها را تشکیل داد، سرایت کرد.
وزیر امور اقتصادی و دارایی در ادامه سخنرانی خود موضوع طرح تحول اقتصادی و به ویژه هدفمندسازی یارانه‌ها را مورد اشاره قرار داد و گفت: براساس این طرح که در هفت محور طراحی شده است نظام پرداخت یارانه‌ها اصلاح خواهد شد.
وی گسترش نظام تامین اجتماعی و افزایش اشتغال را از برنامه‌های پیش‌بینی شده در قالب طرح تحول اقتصادی دانست و افزود: در حال حاضر اجماع بی‌نظیری در کل نظام و سراسر کشور برای اجرای طرح تحول اقتصادی به وجود آمده است.
حسینی افزود: تحول از نقطه نظر تکنیکی و کار کارشناسی مناسبی در مراحل طراحی انجام شده است، اما بعد دیگر موضوع ابعاد روانی آن است.
وی با اشاره به اینکه اصلاح قیمتها، مهمترین بخش طرح تحول اقتصادی است، اجرای آن را نیازمند همکاری، همدلی و هماهنگی بین تمام بخشهای جامعه و دولت دانست.
وزیر امور اقتصادی و دارایی ایجاد فضای گفت و گو و مفاهمه برای ایجاد محیط آرام و مناسب برای اجرای طرح تحول اقتصادی را ضروری خواند و افزود: اجرای طرح تحول اقتصادی به صلاح مملکت و زمینه‌ساز رشد و شکوفایی اقتصاد است.
وی همچنین گفت: این طرح نیازمند ایجاد فضای مناسب و اطلاع‌رسانی برای عموم است و شرط لازم برای اجرای آن ملاحظات فنی و علمی است که در طراحی آن لحاظ شده است اما شرط کافی آن تبیین صحیح و اصولی آن به مردم و مشارکت‌ و همکاری عمومی در سراسر کشور است.
حسینی ابراز امیدواری کرد این طرح با مساعدت ویاری مدیران سراسر کشور و تمام آحاد جامعه به مرحله اجرا درآید.

منبع:خبرگزاری مهر

► اختلاف دولت و مجلس در خصوص لایحه هدفمند کردن یارانه ها
تاثیرات انتخاب اوباما در اقتصاد جهان وایران ◄

مطالب مرتبط
بنر