طرفداري از دلار و بلاتكليفي براي اروپاييان

دوشنبه ، 18 آذر 1387 ، 14:06

 

بر طرفداران دلار هر روز افزوده مي‌شود. به‌رغم وخامت اوضاع اقتصادي آمريكا اما دلار در شرايط خوبي قرار دارد. همه اين خوب بودن‌ها نيز براي دلار مديون شرايطي است كه از سوي رقبا اتفاق افتاده است.

پيش‌بيني‌هاي نامساعد از آينده اقتصاد منطقه يورو در كنار كاهش نرخ بهره بانكي در بانك مركزي اروپا همه عوامل بسزايي براي بهبود اوضاع دلار است، ضمن آنكه افزايش عواقب بحران مالي جهان نيز دليل مهمي براي تغييرات قيمت نفت در اين بازار‌ها بوده است كه دلار را به شكل يك سرمايه‌گذاري خوب درآورده است.

به هر حال موضوع كاهش نرخ بهره در منطقه يورو كه ارزش برابري اين ارز را در اين منطقه كاهش داده است از همه عوامل بيشتر بر تغييرات دلار و افزوده شدن بر معامله‌گران آن تاثير داشته است، ضمن آنكه كاهش شاخص‌هاي عمده‌فروشي و بدي اوضاع اقتصادي در سه ماه پاياني سال نيز به نوبه خود بر روند تغييرات يورو و از پيامد آن بر روند تغييرات دلار تاثير داشتند. ‌

ضمن آنكه به‌گزارش‌خبرگزاري ‌‌‌‌‌فرانسه ‌از بروكسل، بانك مركزي اروپا پيش‌بيني كرده است منطقه يورو سال 2009 وارد دوره ركود شود. همه اين پيش‌بيني‌ها حكايت از آن دارد كه دلار بازهم جاي بسياري براي قدرت‌نمايي در مقابل رقبا خواهد داشت و خريد دلار از سوي معامله‌گران در مقطع فعلي سرمايه‌گذاري عاقلانه است.

به هر حال هم‌اكنون نرخ بهره بانك مركزي اروپا نرخ بهره بانكي 15 كشور منطقه يورو را از 25.3 درصد به 5.2 درصد كاهش داده تا از تشديد بحران و ركود اقتصادي در اين منطقه جلوگيري كند اما اين كاهش هم تله‌اي براي كاهش ارزش يورو و وخامت بيشتر اوضاع بوده است كه در بازار نسبتا جداافتاده چهارراه استانبول تهران عاملي شده تا دلالان دلار بيشتر شود و يورو از سكه بيفتد.

از سويي ديگر در بازار ارز كشور معامله‌گران ارز براي معاملات پوند دست‌دست مي‌كنند و بازار مذكور آبستن حوادثي تازه براي شروع 2009 است زيرا معاملات پوند هم با پيوستن انگلستان به منطقه يورو روند جديدي پيدا خواهد كرد.

منبع: روزنامه اعتماد ملی

► تفريط در پرداخت وام مسكن
فضاي مجلس را براي ارائه لايحه هدفمندكردن يارانه ها مناسب نديديم ◄

مطالب مرتبط
بنر