تفريط در پرداخت وام مسكن

پنجشنبه ، 21 آذر 1387 ، 09:38

در ميان ده‌ها خبري كه ديروز توسط خبرگزاري‌هاي داخلي از تحولات اقتصاد ايران منتشر شد، خبري كه رييس يك اتحاديه داده جلب توجه مي‌كرد.

او يادآور شده است كه «با ركود بازار مسكن، بازار فروش كالاهاي تاسيساتي مثل شوفاژ و تهويه مطبوع نيز راكد شده است».واقعيت اين است كه بخشي از ركود فروش برخي ديگر از كالاها مثل درب و پنجره، شيشه، كاشي و سراميك، سيمان، آهن و ده‌ها توليد صنعتي ديگر در ماه‌هاي اخير را مي‌توان ناشي از ركود بازار مسكن دانست.


فقدان تقاضا براي هزاران خانه ساخته شده موجب شده است تمايل به سرمايه‌گذاري در ساخت و ساز به ويژه در شهرهاي بزرگ كاهش چشمگيري راتجربه كند. آمارهاي در دسترس نشان مي‌دهد در حالي كه رشد پروانه ساخت و ساز در 3 ماه اول سال 1386 نسبت به سال 1385 معادل 86درصد بوده است، اين رقم در 4 ماه اول امسال نسبت به 4 ماه سال 1386 فقط 10درصد رشد را تجربه كرده است.

اين كاهش تمايل به سرمايه‌گذاري در حالي رخ داده است كه خريداران و فروشندگان مسكن اكنون نمي‌دانند نقطه تعادل در قيمت كجاست و بازار مسكن با پيچيدگي ناشناسي مواجه شده است. شايد در نگاه اول اين ركود به دليل منجر شدن به كاهش قيمت مسكن از نظر سياسي مناسب و موجب خرسندي باشد، اما چنين ركودي به اين دليل كه با نوسان قابل ملاحظه و ايجاد محدوديت براي خريد مسكن مواجه شده است، در آينده دردسرساز خواهد شد. درست است كه افراط در پرداخت انواع وام مسكن يا دادن وعده در اين باره بخشي از دلايل افزايش شديد قيمت مسكن در گذشته را توضيح مي‌دهد، اما تفريط در اين كار چاره‌ساز نخواهد بود.


ركود، ابهام و سردرگمي در بازار مسكن با ايجاد محدوديت براي خريد با هدف كاهش قيمت، مي‌تواند رشد سرمايه‌گذاري را متوقف كند و مشكل بار ديگر به شكل حادتري در سال‌هاي نه چندان دور آتي خود را نشان دهد.


مسوولان مرتبط بايد با رفع محدوديت در اعطاي وام مسكن ، راه را براي افزايش قدرت خريد متقاضيان هموار كنند و يادشان باشد كه متقاضيان در شرايط كنوني هم توانايي خريد ندارند. تداوم ركود بازار مسكن، وضعيت ركودي حاكم بر چندين صنعت را تداوم خواهد داد و انبوه بيكاران شاغل در ساختمان‌سازي و صنايع مرتبط را به ارمغان مي‌آورد. اگر با چشم‌هايي باز و گوش‌هايي تيز، رفتار اندوهبار كارگران ساختماني را كه اين روزها در ميادين بزرگ شهر گرد آمده‌اند، ببينند و سخنان غم‌انگيز آنها را بشنوند، ادامه ركود و ابهام در بازار مسكن را برنمي‌تابند و راه را هموار خواهند كرد تا خريد و فروش جريان پيدا كند.

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

► پيش‌بيني کاهش تقاضاي جهاني نفت
طرفداري از دلار و بلاتكليفي براي اروپاييان ◄

مطالب مرتبط
بنر