يك فوريت لايحه هدفمند كردن يارانه‌ها با 127 راي موافق تصويب شد

سه شنبه ، 10 دی 1387 ، 11:06

 

به گزارش فارس، لايحه هدفمند كردن يارانه‌ها روز گذشته با قيد يك فوريت به مجلس ارائه شده كه بعد از گزارش رئيس جمهور و سخنراني يك مخالف و يك موافق به مدت 10 دقيقه در خصوص يك فوريت لايحه هدفمند كردن يارانه‌ها راي‌گيري شد كه با 127 راي موافق به تصويب نمايندگان رسيد.


پس از تصويب يك فوريت لايحه هدفمند كردن يارانه‌ها، اين لايحه خارج از نوبت در دستور كار كميسيونها قرار گرفت.

مشروح سخنان رئیس جمهور در این جلسه را از زبان خبرگزاری ایلنا می خوانیم:

محمود احمدي‌‏نژاد که صبح امروز به منظور ارائه لايحه هدفمند کردن يارانه‌‏ها در مجلس حضور يافته بود با تسليت ايام سوگواري اباعبدالله اظهار داشت: امروز فاجعه غزه يک زخم بزرگ بر تن بشريت است. حمله صهيونيست‌‏هاي بي‌‏فرهنگ در ماه محرم به غزه و کشتن زنان و کودکان و محاصره طولاني مدت و همچنين جلوگيري از رسيدن دارو، مظلوميت عاشورايي ديگر را رقم زده است.


وي با بيان اينکه مردم غزه در مظلوميت امام حسين (ع) و همراهانش شريک هستند، اظهار داشت: دراين ماه جامعه بشري از دو جهت مصيبت‌‏زده است که يکي مصيبت اکرم و اعظم يعني حادثه کربلا و شهادت خاندان پيامبر و فرزندان او و ديگري مظلوميت مردم غزه است که من اين مصيبت‌‏ها را به شما نمايندگان ملت ايران و رهبر عزيز تسليت مي‌‏گويم.


احمدي‌‏نژاد حادثه غزه را مقدمه‌‏اي بر تحولات بزرگ در منطقه دانست و خاطرنشان کرد: صهيونيست‌‏ها مقاومت مردمي غزه را حلقه ضعيفي در منطقه تصور و خيال مي‌‏کردند با شکستن اين حلقه مي‌‏توانند شکست‌‏هاي متوالي خود را جبران کنند که اشتباه بزرگي از ناحيه صهيونيست‌‏ها بود.


رييس‌‏جمهور ادامه داد: آنها قدرت عاقله و انديشه خود را از دست داده‌‏اند و ديوانه‌‏وار با کشتار بي‌‏پناهان مي‌‏خواهند براي خود عزت بيافرينند.
احمدي‌‏نژاد گفت: همانطور که مقاومت‌‏هاي محرمي به فضل الهي با نصرت خدا مواجه شده است و عاشورائيان پيروز گشته‌‏اند و در انقلاب اسلامي نيز شاهد پيروزي خون بر شمشير بوديم، در اين حادثه غزه هم ملت فلسطين و مردم غزه پيروز خواهند شد که اين پيروزي، پيروزي انسانيت در برابر توحش و پيروزي الله اکبر در برابر اميال شيطاني است؛ البته مردم غزه امروز هم پيروز هستند، زيرا در ميدان جهاد و شهادت قرار دارند.


وي با اعتقاد به اينکه صهيونيست به پايان راه رسيده است، خاطرنشان کرد: اين‌‏ها در تمام ابعاد اقتصادي، سياسي و غيره به بن‌‏بست رسيده‌‏اند و درغزه رسوا شده‌‏اند و آخرين پرده ريا و تزوير از چهره مدعيان حقوق بشر و حاميان صهيونيست فرو افتاده است. آنهايي که در دفاع از حقوق بشر، دموکراسي و ليبراليسم عربده‌‏کشي مي‌‏کردند، امروز اين عربده‌‏کشي باطن خود را نشان داد که اين باطن صحنه تجاوز، تخريب و ريختن خون بي‌‏گناهان است.


احمدي‌‏نژاد يادآور شد: دشمنان بشريت بدانند اوضاع به سرعت عوض و غزه مقدمه اضمحلال رژيم صهيونيستي خواهد بود و ننگ ابدي بر پيشاني متجاوزان خواهد ماند. همچنين مدافعان اين رژيم وکساني که گيسوي خود را با گيسوي صهونيست گره زده‌‏اند، به جهنم مي‌‏روند و دولت‌‏ها بساط آنها را از زمين جمع خواهند کرد (در اين هنگام نمايندگان شعار مرگ بر اسرائيل سر دادند).


رييس جمهور با تشکر از ملت، نمايندگان و رييس مجلس که با ابتکار عمل حرکت مردمي در حمايت از مردم غزه را سازماندهي کردند، ادامه داد: يک جمله از زبان ملت ايران و منطقه خطاب به قدرت‌‏هاي بزرگ مي‌‏گويم؛ بدانيد دوران شما به پايان رسيده است و به فضل الهي سران صهيونيست وحاميان آنها در دادگاه عدالت محاکمه مي‌‏شوند و از کاخ زورگويي به ذلت خواهند رسيد.


رئيس جمهور که صبح امروز براي ارائه لايحه هدفمند کردن يارانه‌‏ها در مجلس حضور يافته بود گفت: به لطف انقلاب اسلامي طي 30 سال حرکت عمومي و پيشرفت ملت ايران افتخارآميز بوده است و چهره امروز ايران با 30 سال قبل قابل مقايسه نيست.


به گزارش ايلنا، محمود احمدي‌‏نژاد افزود: پيشرفت ايران در بخش‌‏هاي مختلف اعم از علم و فناوري، صنعت و کشاورزي، آموزش و بهداشت، عمران و زيربنايي، کم کردن فاصله‌‏ها و رفع فقر پيشرفت بسيار خوبي بوده است که افتخارآميز است اما همه مي‌‏دانيد که استعداد ايران وتوانمندي‌‏هاي اين کشور بسيار بالاتر و والاتر از آن نقطه‌‏اي است که اکنون در آن قرار داريم و مي‌‏دانيد که از عوامل اصلي پايداري انقلاب و بالندگي آرمان‌‏هاي انقلاب، پيشرفت در عرصه اقتصادي است.


احمدي‌‏نژاد با تاکيد بر اينکه محو فقر و اجراي عدالت و تلاش براي پيشرفت سريع در عرصه اقتصادي محور کار است، با اشاره به سند چشم‌‏انداز کشور گفت: طبق اين سند بايد به اقتصاد اول منطقه تبديل شويم و ملت پيشرو در منطقه باشيم که تحقق اين هدف نيازمند بازنگري روند گذشته، شناخت موانع و افزايش سرعت در حرکت است.


رييس جمهور با اشاره به اينکه با حمايت‌‏هاي رهبري و کار کارشناسي به لحاظ فناوري، اقتصادي و راهبردي براي نيل به چشم‌‏انداز و تحقق کشور پيشرفته براساس عدالت مشکلي نداريم، خاطرنشان کرد: براي تحقق اهداف اقتصادي از بيش از سه سال گذشته شوراي راهبردي شکل گرفت که هدف آن شناخت موانع تحرک بالاي اقتصادي و يافتن راهکارهاي مناسب براي تحقق اهداف بود که پس از يک و نيم سال به نتايج خوبي رسيده‌‏ايم و مشکلات ساختاري اقتصادي شناسايي و آسيب‌‏شناسي صورت گرفت و مقدم‌‏ اي براي طرح تحول گرديد.


رييس جمهور با بيان اينکه طرح تحول اقتصادي بايد با پيوند محکم با سند چشم‌‏انداز و سياست‌‏هاي اصل 44 عمل کند، گفت: مجموعه عوامل دست‌‏اندرکار مانع در مسير رشد اقتصادي طبقه‌‏بندي شده‌‏اند که از آن جمله مي‌‏توان به نظامات ماليات، يارانه، گمرک، بانکداري، ارزشگذاري پولي، توزيع کالا و خدمات و بهره‌‏وري اشاره کرد.
احمدي‌‏نژاد با تاکيد بر اينکه در اقتصاد، انتخاب اجتناب‌‏ناپذير است، خاطرنشان کرد: در هر برنامه اقتصادي ناگزير از انتخاب هستيم.


وي با اشاره به نظاماتي که در بالا ذکرکرده است، افزود: اين نظامات پيچ وخم‌‏ها را در نظام اقتصادي تنظيم مي‌‏کند و پشتيباني از بخش‌‏هاي مختلف اقتصادي را برعهده دارد يا مشوق است يا موانع را از سر راه اقتصادي بر مي‌‏دارد؛ البته اهميت اين نظام‌‏ها بر کسي پوشيده نيست.


رييس جمهور با بيان اينکه در مقابل ماليات‌‏ها بحث يارانه‌‏‌‏ها قرار دارد، افزود: اگر در بخش يارانه به درستي عمل نشود، سرمايه‌‏گذاري درستي هم انجام نمي شود.
وي با اشاره به اينکه اصلاحات لازم در هفت بخش مورد اشاره در دستور کار کميته تخصصي قرار گرفت، افزود: بيش از يک سال و سه ماه با استفاده از ظرفيت‌‏هاي کارشناسي تلاش براي يافتن راه‌‏حل‌‏ها ادامه يافته است و لوايح براي تغيير قوانين و يا وضع قانون‌‏هاي جديد در شرف آماده شدن براي تقديم به مجلس است.


احمدي‌‏نژاد در ادامه به بيان اشکالات اساسي وارد بر نظام توزيع يارانه پرداخت وخاطر نشان کرد: اولين مشکل اين است که کالاها و خدمات مشمول يارانه به درستي انتخاب نشدند. نسبت يارانه در توليد ناخالص 29 درصد است که 26 واحد درصد مربوط به انرژي است و اين درحالي است که در اکثر کشورها از انرژي ماليات مي‌‏گيرند.
رييس جمهور ادامه داد: از سال 80 تا 85 حدود 92 درصد هزينه جاري کشور به يارانه انرژي اختصاص يافته است و البته تبعات ناشي از مصرف بي‌‏رويه انرژي در محيط زيست بر کسي پوشيده نيست.


وي مشکل دوم را اينگونه بيان کرد: يارانه‌‏ها به اهداف خود نمي‌‏رسند، يعني در حالي که اصل توزيع يارانه براي کمک به دهک‌‏هاي پايين جامعه است، در سال 85 دهک دهم شهري32.5 درصد کل مصرف را داشته است اما دهک اول 1.5 درصد و از مصرف گازوييل 0.9درصد را به خود اختصاص داد، يعني دهک دهم 30 برابر دهک اول مصرف داشته است و سه دهک بالا 4 برابر سه دهک پايين انرژي مصرف مي‌‏کنند.


احمدي‌‏نژاد خاطرنشان کرد: قاچاق مواد سوختي از ديگر مشکلات است و اختلال در توليد سرمايه‌‏گذاري را مي‌‏توان مشکل ديگر عنوان کرد، زيرا وضعيت يارانه در انرژي به اقتصاد علامت‌‏دهي غلط مي‌‏کند.


رييس جمهور مصرف بالا و بهره‌‏وري پايين را مشکل ديگري عنوان کرد و افزود: بهره‌‏وري ازهر بشکه نفت خام در پايين‌‏تر سطح يعني يک سوم متوسط جهاني است. حوزه يارانه مانع مهمي در تحقق سياست‌‏هاي اصل 44 و سند چشم‌‏انداز است و اگر اهداف چشم‌‏انداز و سياست‌‏هاي اصل 44 را نداشتيم، ناگزير به اصلاح توزيع رايانه بوديم، زيرا ادامه کار غير ممکن است.


احمدي‌‏نژاد هدف اول طرح تحول اقتصادي را اجراي عدالت و رفع تبعيض عنوان کرد و افزود: استفاده از منابع کشور بهينه‌‏سازي مصرف، شفاف‌‏سازي فعاليت‌‏هاي اقتصادي و رقابت‌‏پذيري کردن توليد و خدمات عنوان کرد.


رئيس جمهور در صحن علني مجلس در خصوص لايحه هدفمند کردن يارانه‌‏ها گفت: خوشبختانه اين طرح اولين طرحي است که بيشترين کار کارشناسي بر روي آن انجام شده است. البته ادعا نمي‌‏کنيم که بي‌‏عيب و نقص است اما در مقايسه با طرح‌‏هاي اقتصادي گذشته اجماع کارشناسي کشور را پشت سر دارد و اولين طرحي است که رهبر معظم انقلاب بر کليات آن صحه گذاشته‌‏اند.


وي افزود: البته هدفمند کردن يارانه‌‏ها در تمام دولت‌‏ها مورد پيگيري بوده است و در برنامه‌‏هاي سوم و چهارم نيز بر آن تاکيد شده است و راهکارهاي مورد نظر نيز تهيه شد. البته همواره دو دليل بر عدم اجراي آن نيز ذکر شده است.
احمدي‌‏نژاد با تاکيد بر اينکه همه مي‌‏خواستيم در قانون‌‏گذاري و اجرا اين طرح اجرا شود،‌اما نشد، اظهار داشت: دليل اول مانع اجراي طرح تحول اقتصادي در دولت‌‏هاي گذشته، عدم پرداخت جدي به ابعاد اجرايي اين طرح بوده است.


وي در توضيح بيشتر اين موضوع اظهار داشت: زواياي طرح تأثير مستقيمي در رشد اقتصادي،‌صنعت، خدمات،‌اشتغال و همچنين درآمد دهک‌‏هاي اجتماعي داشته که آنطور که بايد مورد بررسي قرار نگرفته است ولي در اين دوره 30 هزار نفر ساعت کار کارشناسي بر روي اين طرح صورت گرفت.


رئيس جمهور دليل دوم عدم اجراي اين طرح را نگراني از تبعات اجتماعي بعدي آن دانست و افزود: اين نگراني‌‏ها همواره طرح تحول در توزيع يارانه‌‏ها را از دستور کار دولت خارج کرده است اما امروز تقريباً براي تمام سؤالات پيرامون اين طرح پاسخ روشني داريم.


وي در برشمردن محورهاي طرح تحول اقتصادي خاطرنشان کرد:‌محور اول در اجراي اين طرح اصلاح قيمت‌‏ها است به اين منظور که هدفمند کردن يارانه‌‏ها بدون اصلاح قيمت‌‏ها ممکن نيست، پس بايد اصلاح قيمت‌‏ها صورت گيرد تا امکان برنامه‌‏ريزي براي تامين و تثبيت آنها فراهم شود.
وي افزود: محور دوم جبران افزايش قيمت خريد و توانمندسازي هفت دهک اجتماعي است که براي اين محور دولت پيشنهاد تخصيص 60 درصد منابع اصلاح قيمت‌‏ها به اين بخش را داده است.


رئيس‌‏جمهور محور سوم را حمايت از بنگاه‌‏هاي اقتصادي توليدکننده و صادرکننده دانست و گفت: دولت پيش‌‏بيني کرده تا از محل اصلاح قيمت‌‏ها 15 درصد منابع به اين بخش اختصاص يابد و از مجلس مي‌‏خواهيم تا به دولت اجازه بدهد اصلاح قيمت‌‏ها را مديريت کرده و تا مدتي از قيمت‌‏هاي ترجيحي براي بخش‌‏هاي مختلف استفاده کند.
احمدي‌‏نژاد افزود:‌‏ محور بعدي، جبران هزينه‌‏هاي دولت و توسعه عمراني است که 25 درصد از منابع اصلاح قيمت‌‏ها از طرف دولت براي اين بخش در نظر گرفته شده است. همچنين در محور پنجم دولت پيشنهاد تشکيل صندوق هدفمندسازي يارانه‌‏ها را ارائه کرده است که طي آن براي اينکه توزيع يارانه‌‏ها، منابع استحصالي کاملاً شفاف باشد، پيش‌‏بيني شده اين منابع در صندوقي متمرکز شود و به اهداف مورد نظر اختصاص يابد.


احمدي‌‏نژاد ضمانت اجرايي،‌معافيت مالياتي و توجه و کار کارشناسي به اقشار هدف و بنگاه‌‏هاي هدف را از ديگر موارد اين طرح خواند و گفت: اين امور امروز در اختيار مجلس است.


رئيس‌‏جمهور همچنين در پايان اظهار داشت: همه مي‌‏دانيد يکي از نگراني‌‏هاي پيرامون هدفمند کردن يارانه‌‏ها جهشي است که ابتداي کار بر روي قيمت‌‏ها اتفاق مي‌‏افتد و طي 12 الي 18 ماه مستهلک خواهد شد اما همواره نگراني‌‏هايي وجود دارد.


وي افزود: ‌‏شايد اين لطف خدا بود که امروز روند قيمت‌‏ها در جهان سير نزولي دارد و در ايران نيز با توجه به اين فرصت مجال مناسبي براي اجراي اين طرح به وجود آمده است که البته کاهش قيمت نفت نيز ما را به اجراي اين طرح تشويق مي‌‏کند.


احمدي‌‏نژاد خاطر نشان کرد: امروز وقت آن است که تصميم بگيريم و تبعات اجراي اين طرح را با هماهنگي وهمدلي به بهترين نحو ممکن پذيرا باشيم.
وي افزود:‌فضاي کشور،‌دولت و‌‏ مجلس در جهتي است که بايد دست به دست هم داده و اين طرح را به جلو ببريم تا کمترين تبعات منفي و بيشترين آثار مثبت را شاهد باشيم.


رئيس‌‏جمهور در پايان اظهار داشت: شرايط امروز اقتصاد ايران و جهان اقتضا مي‌‏کند هر چه زودتر تصميم بگيريم. بنابراين امروز مجلس به روز و تصميم‌‏گير در کنار دولت آماده به کار و تحول‌‏گرا و تصميم‌‏گير و پايه‌‏گذار بيشترين فرصت براي طرح‌‏هاي تحولي را ايجاد کرده‌‏ است و آنچه در مجلس هفتم و هشتم اتفاق افتاد، مبين اين امر است.
وي اجراي طرح‌‏هاي مختلف انجام شده در دولت را باعث افتخارات دولت و مجلس خواند و گفت: انتظار دارم نمايندگان با دقت هر چه تمام‌‏تر و با سرعت بالا اين طرح را رسيدگي کنند و به ما کمک کنيد.


رئيس جمهور با تشکر از نمايندگان مجلس و کميسيون ويژه مجلس در طرح تحول اظهار داشت: اصلاحات خوبي انجام شده و امروز شما نمايندگان بايد همت کنيد تا اگر نقصي در لايحه و نکته ضعفي وجود دارد، آن را برطرف کنيم و من اميدوارم سرعت عمل شما پشتيبان برادرانتان در اجرا باشد.

منبع: خبرگزاری فارس و مهر

► اقتصاد آسيا در سال 2009
سال 2009 و چالش بحران اقتصادی ◄

مطالب مرتبط
بنر