نگاهي به 100 روز عملکرد رييس کل بانک مرکزي

يكشنبه ، 15 دی 1387 ، 15:31

نگاهي به عملکرد 100 روزه رييس کل بانک مرکزي گوياي شواهدي دال بر هماهنگي کامل وي با رييس دولت بوده و نشان مي‌‏دهد تا امروز از هيچ تلاشي براي جلب رضايت آقاي رييس جمهور مذايقه نداشته است.

 در صدمين روز رياست کلي محمود بهمني در بانک مرکزي شايعاتي به گوش مي‌‏رسد که نشان مي دهد بهمني در ايفاي مسؤوليت خود در بانک مرکزي تا امروز نمره قبولي خود را دريافت کرده است.


در اين مدت، وي تصميمات بزرگي گرفت؛ از جمله تعيين سقف براي پرداخت سود به سپرده‌‏ها در بانک‌‏هاي کشور اعم از بانک‌‏هاي خصوصي و دولتي، توقف تدوين قانون جديد اوراق مشارکت و بازگشت به روال سابق، تزريق پول به بانک‌‏ها در جهت پرداخت تسهيلات بانکي به بنگاه‌‏هاي زودبازده، امکان صدور گواهي سپرده ارزي مدت‌‏دار با نام يا بي‌‏نام و....


بهمني در اين مدت اظهار نظرهاي مختلفي نيز داشته که نشان مي‌‏دهد احتياط وي تنها در تصميمات نيست بلکه در مصاحبه‌‏هاي مطبوعاتي نيز تمام تلاش خود را در جهت رعايت ملاحظات به کار مي‌‏بندد؛ حتي در راستاي هماهنگي بيشتر دستور به کاهش مصاحبه‌‏هاي خبري توسط هيات عامل بانک مرکزي داده است.


جمله "در زمينه ميزان ذخاير ارزي نگراني نداريم، خوشبختانه اين را بگويم که از هميشه وضع حساب ذخيره ارزي ما بهتر است" نيز از جمله‌‏هاي به ياد ماندني وي بود؛ چراکه وي در برهه‌‏اي اين اظهار نظر را کرد که اکثر اقتصاددانان نسبت به وضعيت ذخيره ارزي به دولت هشدار داده بودند.


نوزدهمين رييس کل بانک مرکزي که زماني بر لبه تيغ قدم گذاشت، در حالي به موقعيت تثبيت شده دست مي‌‏يابد که پيشتر داوود دانش جعفري اعلام کرده بود سومين رييس کل بانک مرکزي دولت نهم نيز در اين دولت دوام نمي‌‏آورد.


اکنون رييس کل بانک مرکزي از هميشه با دولت هماهنگ‌‏تر است و بعيد است که بهمني کوچکترين اختلاف نظري با رييس دولت داشته باشد. او که در روزهاي آغاز به کار خود به عنوان دبيرکل بانک مرکزي سخن به ضرورت حضور شوراي پول و اعتبار گشوده بود، اکنون پس از صد روز رييس کلي همچنان از تشکيل جلسات اين شورا شانه خالي مي‌‏کند.


او پس از 100 روز حضور در بانک مرکزي خبر از کاهش نرخ تورم داده است که "قابل کاهش به زير 20 درصد نيز هست". تلاش وي در راستاي پرداخت تسهيلات به طرح مسکن مهر نيز شاهدي ديگر براي مدعاي "دولت‌‏مداري" وي است.


شايد بهمني تنها رييس کلي باشد که تا امروز هيچ اصطکاکي با رييس و ساير اعضاي تيم اقتصادي دولت نداشته است و شايد....

 بنابر این شایسته است که به او لقب رئیس کل محافظه کار را بدهیم.

منبع: خبرگزاری مهر

► تحلیل نشریه میدازحذف يارانه ها در ایران
گردن کلفت هاى اقتصادى يا بنگاه هاى توليدي ◄

مطالب مرتبط
بنر