تاثیر کرونا بر بازار آهن آلات

يكشنبه ، 29 تیر 1399 ، 08:17

شاید بازار آهن کمتر چنین روزهای پر از تلاطم و سر درگمی را به خاطر بیاورد، وضعیت اقتصاد ایران در سال گذشته به دلیل تشدید تحریم‌ها و کاهش قیمت نفت به اندازه کافی دچار سختی شده بود که کاهش دوباره قیمت نفت ایران به کمتر از 15 دلار و پیش بینی متوسط 25 دلاری برای آن در سال جاری به جای متوسط قیمت 50 دلاری که سال گذشته در نظر گرفته می‌شد مشکلات را دوچندان کرد و حالا قسمتی دیگر، کرونا.

در این مطلب سعی خواهیم کرد قسمتی از تاثیرات کرونا بر بازار آهن در ایران را مورد بررسی قرار دهیم.

تاثیرات مستقیم کرونا بر بازار آهن

اولین بخش از تاثیرات کرونا در جهان ایجاد محدودیت‌های دولتی بر مردم و بالطبع بازار است. محدود شدن رفت و آمدها، بسته شدن بازار عرضه و تولید را دچار مشکل می‌کند. بسیاری از تولیدکنندگان با کاهش میزان تولید مواجه هستند که خود می‌تواند به دلیل عدم توانایی در تامین مواد اولیه و همچنین مشکلات نیروی انسانی بوجود آمده باشد. کاهش تولید در دو ماه گذشته بازار را در حالت پرتلاطمی فرو برد اما پس از یک دوره دو ماهه تولید کنندگان داخلی فولاد به واسطه توانمندی خود و همچنین قدرت بالای تولید داخل وضعیت عرضه به روال آرام‌تر خود بازگشت.

تقاضای جمع شده از ابتدای سال 99 تا ابتدای تیر با وضعیت روبه رشد منطقی همراه بود اما در 3 هفته گذشته تغییرات ناگهانی نرخ ارز و ترس از بازگشت محدودیت ها به دلیل شیوع دوباره بیماری کرونا باعث افزایش آن به طور بی سابقه ای شده است. تقاضای بالا، عرضه کاهشی و یا نهایتا ثابت، رشد قیمت‌ها به صورت هیجانی و مشکلات حمل و نقل نتیجه ای جز تلاطم بازار و رفتارهای لحظه ای آن ندارد. به طوریکه به دلیل عدم توانایی در پیش بینی و تحلیل آینده بازار، توانایی تصمیم گیری را از خریدار سلب کرده و قیمت گیری ها به خرید نهایی نمی‌انجامد.

انبارش آهن‌آلات و شرایط خاص آن خود باعث صعود قیمت انبارداری به رتبه های بالاتر می‌شود که در قیمت نهایی مستقیما تاثیر گذار خواهد بود.

مصرف اصلی آهن‌آلات در عمران یک کشور است. کاهش بودجه عمرانی کشور در سال جدید پیش بینی می‌شود. کسری بودجه دولتی برخی از پروژه ها را نیمه تمام می‌گذارد اما باید توجه داشته باشیم که سال آخر فعالیت دولت ها معمولا شیب تندی در بهره برداری پروژه ها ایجاد می‌نماید. با بهبود وضعیت کرونا و بازگشت تقاضای واقعی و مصرفی پیش بینی می‌شود داد و ستدها گشترش بیشتری پیدا کند و قیمت ها را حتی در حالت صعودی به ثبات بیشتری برسانند.

صادرات، واردات، شاید وقتی دیگر.

بسته شدن مرزها در جهان از اوایل بهمن 98 با عدم پرواز مهم ترین شرکت های هواپیمایی جهان به کشور چین آغاز شد. چین به عنوان اصلی ترین تولیدکننده فولاد در دنیا با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کرد. شروع کرونا از چین و تاثیر آن بر تولید داخلی باعث افزایش قیمت های جهانی فولاد شد. پس از آن بسته شدن مرزهای ایران مخصوصا با همسایگان غربی به عنوان کلیدی‌ترین خریداران فولاد ایران مشکل حاد دیگری است. افزایش هزینه و سختی موجود در واردات مقاطع مهمی مانند استیل که دچار ضعف در تولید داخلی هستند مستقیما باعث جهش قیمتی در آن‌ها شده است.

کرونا و دلار، دو بال صعود

در کنار کرونا افزایش قیمت دلار نیز دلیل اصلی رشد هیجانی قیمت ها است. سواری آهن بر روی قیمت دلار و صعود آن به رتبه هایی که کمتر پیش بینی می‌شد باعث کاهش معاملات نهایی شده است. افزایش قیمت شمش بازار بورس کالا و عدم تایید ناظر نیز بر بازار تاثیر می‌گذارد. نگاه سرمایه گذاری به آهن و انبارش آن به امید فروختن گرانتر نیز خود مشکل دیگر بازار آهن آلات ایران است.

در این میان ناودانی یکی از بیشترین رشدهای دوماهه اخیر را به خود اختصاص داده است.

امید پس از کرونا

اگرچه ویروس کرونا یا اپیدمی کووید 19 در نیمه اول سال رکود اقتصادی شدیدی را بر صنعت و تجارت تحمیل کرده است اما این امید وجود دارد که با عادی شدن نسبی شرایط، تقاضای بازار رشد کند. علاوه بر بخش ساختمان سازی که از مشتریان اصلی محصولات آهن است، زیرساخت‌های گوناگون کشور نیز فعال خواهند شد. به عنوان مثال بخش‌های مربوط به جاده سازی، راه‌آهن، تونل سازی، تکمیل و ساخت ورزشگاه‌ها، ساخت هتل‌ها و… نیز به جمع مصرف کنندگان بازار آهن آلات باز خواهند گشت.

از سوی دیگر، برخی از تولید کنندگان داخلی آهن و فولاد، جز صادر کنندگان هستند و مشتریان جهانی دارند. در نتیجه با آرام‌تر شدن شرایط، نیاز بازارهای خارجی، صنعت داخلی را متحول خواهد کرد.

کنسرسیوم آیرومارت با تکیه بر نیروی جوان و کارآزموده خود هر هفته تحلی جامع و کاملی را از شرایط بازار آهن در وبسایت خود منتشر می‌نماید و همچنین هر هفته در گفتگوهای زنده در صفحه اینستاگرام(iromartco) به بررسی مقاطع مختلف فولادی می‌پردازد. شما نیز می‌توانید با کلیک بر روی نمودار قیمت آهن از این مطالب بهره ببرید.

► 7 مزیت مهم رنگ پلاستیک برای نقاشی ساختمان
مقایسه پژو ۲۰۶ تیپ ۳ با تیپ‌های دیگر ◄

مطالب مرتبط
بنر