انواع دستگاه ضد عفونی کننده

شنبه ، 11 مرداد 1399 ، 15:23

ویروس کرونا و همه‌گیری آن تغییرات بزرگی در زندگی مردم دنیا و همین طور مردم ایران ایجاد کرده و باعث رواج سبک جدیدی از زندگی شده که در آن استفاده از انواع مواد و محلول‌های ضد عفونی کننده در کنار استفاده از انواع دستگاه ضد عفونی کننده دست و اشیاء معمول شده است. این روزهادر بدو ورود به هر ساختمان اداری و حتی مسکونی، حضور دستگاه‌هایی برای ضد عفونی کردن دست، اشیاء، و بدن را مشاهده می‌کنیم. مثلا در ورود به یک ساختمان اداری محلولی پودرمانند به سرتاپای ما پاشیده می‌شود، یا در هنگام ورود به کافه و رستوران و شرکت‌های مختلف،انواع دستگاه ضد عفونی کننده دست را ملاحظه می‌کنیم تا مراجعه کنندگان هنگام ورود و خروج دست‌های خود را ضد عفونی کنند. به این ترتیب می‌بینیم که استفاده از دستگاه‌های ضد عفونی کننده دست و بدن، و در نتیجه خرید و فروش انواع دستگاه ضد عفونی کننده به اصلی اساسی در زندگی اجتماعی و فردی ما تبدیل شده است.


انواع دستگاه‌های ضد عفونی کننده:

انواع دستگاه ضد عفونی کننده قابل استفاده برای عموم مردم را می‌توان به دستگاه ضد عفونی کننده دست و اشیاء و دستگاه ضد عفونی کننده اشیاء تقسیم‌بندی کرد. از بین این سه گروه، انواع دستگاه ضد عفونی کننده دست بیشترین استفاده را دارند. انواع دستگاه ضد عفونی کننده دست در دو مدلدستگاه ضد عفونی کننده پدالی و دستگاه ضد عفونی کننده اتوماتیک ساخته می‌شوند، که هر دوی این دستگاه‌ها قابلیت ضد عفونی کردن اشیاء را نیز دارند.البته گروهی دیگر از دستگاه ضد عفونی کننده دست نیز ساخته شده که از محلول‌های ضد عفونی کننده استفاده نمی‌کنند.

دستگاه‌ ضد عفونی کننده پدالی

دستگاه ضد عفونی کننده پدالی دست در شکل‌ها و مدل‌های مختلف ساخته شده، اما ساختار ثابت در همه آنها قرار گرفتن آنها بر روی زمین است. دستگاه ضد عفونی کنده پدالی دست دارای مخزنی است که در پایه دستگاه قرار گرفته و مقدار چند لیتر (مثلا 2، 3، یا 5 لیتر، بنا به ظرفیت تعیین شده برای آن از طرف کارخانه سازنده) ماده ضد عفونی کننده در آن ریخته می‌شود. دستگاه دارای ستونی است که پایه را به قسمت بالایی که دریچه خروج ماده است وصل کرده و ماده ضد عفونی کننده از راه مجرای میانه ستون به دریچه خروجی می‌رسد. پدالی نیز بر روی پایه و در کنار مخزن قرار داده شده که با پا فشار داده می‌شود و با فشار پدال، ماده ضد عفونی کنند با فشار به بیرون پاشیده می‌شود و محلول را به روی دست یا شیئی که مقابل آن گرفته شده می‌پاشد. دستگاه ضد عفونی کننده دست پدالی را در هر ساختمانی مثل سازمان‌های اداری، رستوران‌ها، فروشگاه‌های کوچک و بزرگ، و حتی در ورودی ساختمان‌های مسکونی نیز می‌توان استفاده کرد. میزان کارکرد این‌گونه دستگاه‌ها معمولا با تعداد پاشش بیان می‌شود، مثلا گفته می‌شود دستگاه مورد نظر می‌تواند تا 2000 پاشش در هر بار شارژشدن انجام دهد.


دستگاه‌ ضد عفونی کننده اتوماتیک

با همین ساختار، دستگاه ضد عفونی کننده دست اتوماتیک نیز ساخته شده است. یعنی دستگاهی که در ظاهر شبیه دستگاه پدالی ضد عفونی کننده دست است، اما پدال ندارد و مجهز به حسگر یا چشمی است و هنگامی که دست یا شیئی جلوی آن قرار گیرد، عمل پاشیدن محلول به طور اتوماتیک انجام می‌شود. امکان تنظیم مدت پاشش در دستگاه ضد عفونی کننده اتوماتیک دست به وسیله کاربر وجود دارد و دستگاه با پودری و ریز کردن و اسپری ماده ضد عفونی کننده به دست کاربر آن را ضد عفونی می‌کند. معمولا قدرت یا ظرفیت این‌گونه دستگاه‌ها نیز با ظرفیت مخزن آن یا تعداد پاشش در هر شارژ محاسبه می‌شود. منبع انرژی دستگاه ضد عفونی کننده اتوماتیک دست، برق و باتری است. موارد استفاده از دستگاه ضد عفونی کننده دست پایه‌دار اتوماتیک مانند مدل پدالی است و از این دستگاه هم می‌توان در ورودی هتل‌ها، ساختمان‌های اداری و مسکونی، و هر فروشگاه و رستوران و کافه‌ای استفاده کرد.

دستگاه‌ ضد عفونی کننده دیواری

نوع دیگر از انواع دستگاه ضد عفونی کننده دست،مدل دیواری دستگاه ضد عفونی کننده اتوماتیک دست است. دستگاه ضد عفونی کننده دیواری دست در اندازه نسبتا کوچک‌تری ساختهشده‌، بر روی دیوار نصب می‌شود، نیاز به فضایی برای قرار گرفتن بر روی زمین ندارد،و از این نظر جای کمتری را می‌گیرد. حسگر یا چشمی دستگاه ضد عفونی کننده اتوماتیک دیواری نیز دست یا هر وسیله‌ای که روبروی آن قرار بگیرد را تشخیص می‌دهد و پاشش ریز و پودر مانند خود را بر روی آن انجام می‌دهد. دستگاه ضد عفونی کننده دیواری دست با استفاده از انرژی برق و باتری داخلی کار می‌کند. از این دستگاه نیز می‌توان در هر ساختمان اداری و فروشگاهی و مسکونی استفاده کرد.

گروه دوم از انواع دستگاه ضد عفونی کننده دست، دستگاه‌های دیگری هستند که بر مبنای استفاده از اشعه و سایر تکنولوژی‌ها ساخته شده‌اند. مثل دستگاه ضد عفونی کننده خشک پلاسمای سرد، و دستگاه ضد عفونی کننده اشعه فرابنفش، که استفاده از آنها کمتر معمول است و بعضی از آنها مثل اشعه UV یا فرابنفش برای پوست آسیب‌رسان هم هستند.

گروه دیگر از انواع دستگاه ضد عفونی کننده ، دستگاه‌های ضد عفونی کننده اشیاء هستند. یکی از انواع دستگاه ضد عفونی کننده اشیاء، ضد عفونی کننده الکترواپتیکی است که با بهره‌گیری از تابش پرانرژی امواج الکترومغناطیسی کار می‌کند. این‌گونه دستگاه‌ها را ضد عفونی کننده 360 درجه هم می‌نامند. ساختار ظاهری دستگاه‌ ضد عفونی کننده 360 درجه شبیه به فر یا مایکروویو، و سیستم کاری شبیه به اتوکلاو دارد که در پزشکی استفاده می‌شود و در زمان تعیین شده مثل 5 ثانیه، 50 ثانیه، یا بیشتر، اشیاء مختلف را ضد عفونی می‌کند. استفاده از تابش امواج الکترومغناطیس در این دستگاه‌ها ویروس‌های مرگباری مثل کرونا، آنفلوانزا، و انواع باکتری‌ها و قارچ‌ها و انگل‌ها را نابود می‌کند. از دستگاه ضد عفونی کننده الکترواپتیکی برای ضد عفونی کردن وسایل شخصی مثل دسته کلید، گوشی تلفن همراه، تبلت، ساعت، زیورآلات، ماسک، وسایل پزشکی، ریموت، پول، و بسیاری دیگر از لوازم شخصی و اداری می‌توان استفاده کرد. دستگاه‌های الکترواپتیک در اندازه‌های کوچک و بزرگ ساخته می‌شوند. البته بهره بردناز انواع دستگاه ضد عفونی کننده اشیاء که با استفاده از اشعه فرابنفش کار می‌کنند، معمول‌تر هستند. مثل دستگاه ضد عفونی کننده مرسولات اداری که برای ضد عفونی کردن کاغذ، پلاستیک، پارچه، فلز و بعضی دیگر از مواد مناسب است. نوع دیگر دستگاه ضد عفونی کننده اشیاء، دستگاه  ضد عفونی کننده پول است. بسیاری از انواع دستگاه ضد عفونی کننده پول و اشیاء با استفاده از تکنولوژی ترکیبی اشعه فرابنفش و ازن کار می‌کنند تا تأثیر بیشتری داشته باشند.تونل ضد عفونی کننده با استفاده از اشعه فرابنفش نیز برای انسان و وسایل استفاده شده که برای بدن انسان مضر است، اما ظاهرا تونل‌های دیگری که با استفاده از پاشش ریز مواد یا مه‌پاشی کار ضد عفونی کردن بدن و لباس را انجام می‌دهند، ضرر چندانی ندارند.طبیعتا خرید و فروش انواع دستگاه ضد عفونی کننده با توجه به نیاز هر واحد سازمانی یا مسکونی صورت می‌گیرد و مثلا دستگاه ضد عفونی کننده مورد نیاز یک سازمان بزرگ دولتی، نمی‌تواند مناسب هر واحد شغلی کوچکتر یا واحدهای مسکونی باشد.


► 2 راه برای بزرگتر نشان دادن خانه با به کارگیری کاغذ دیواری و پارکت
ورود استارت آپ ها به بورس فرصت است یا چالش؟ ◄

مطالب مرتبط
بنر