اصطلاحات بیمه تکمیلی که باید بدانیم

پنجشنبه ، 20 آذر 1399 ، 09:41

این روزها همه افراد با مفهوم بیمه آشنایی دارند و لزوم استفاده از خدمات بیمه‌ای بر هیچ‌کس پوشیده نیست. هزینه‌های گذران زندگی روزبه‌روز افزایش پیدا می‌کنند و افراد برای رفع نیازهای ضروری زندگی خود با مشکلاتی روبه‌رو هستند. در این میان در صورت بروز بیماری، با وجود این هزینه‌های سنگین شرایط سخت‌تر نیز خواهد شد. از طرفی بیمه‌های پایه نیز مانند: بیمه تأمین اجتماعی، بیمه سلامت و ... تنها بخش کوچکی از هزینه‌های بالای دارو و ویزیت را تحت پوشش خود قرار می‌دهند.

برای رفع این مشکل بهتر است به سراغ بیمه‌های تکمیلی رفت. بیمه تکمیلی خدماتی است که در کنار بیمه پایه با پرداخت هزینه آن به بیمه‌شونده ارائه می‌شود و به‌این‌ترتیب شخص دیگر نگران پرداخت هزینه برای داروها و ویزیت‌هایی با قیمت بالا نخواهد بود. در این مقاله قصد داریم شما را اصطلاحات بیمه تکمیلی آشنا کنیم.

دوره انتظار بیمه تکمیلی

همان‌طور که گفته شد بیمه‌ها در ازای دریافت حق بیمه مشخص تعهداتی به بیمه‌شونده دارند و خدمات و پوشش‌هایی را بر اساس قرارداد منعقد شده به اشخاص ارائه می‌دهند. یکی از اصطلاحات بیمه تکمیلی که بسیار اهمیت دارد، دوره انتظار بیمه تکمیلی است. منظور از دوره انتظار بیمه، مدت زمانی است که شرکت بیمه‌گر هیچ نوه تعهدی در قبال خسارت‌ها و آسیب‌های وارده به شخص نیست و هزینه را برای این موارد پرداخت نمی‌کند و در این زمان هیچ خدمتی از سمت شرکت بیمه به بیمار ارائه نمی‌شود. به‌عبارت‌دیگر در این مدت مشخص پوشش بیمه‌ای فرد فعال نیست و بیمه‌شونده نمی‌تواند از بیمه‌نامه خود استفاده نماید.

وجود دوره انتظار بیمه شاید در ظاهر امری ناخوشایند باشد ولی در حقیقت این‌گونه نیست. دوره انتظار یکی از ضروریات بیمه محسوب می‌شود زیرا از این طریق دیگر کسی نمی‌تواند از مزایای بیمه سوءاستفاده کند. در صورت نبود این دوره ممکن است برخی افراد در زمان سلامتی اقدام پرداخت حق بیمه نکنند و فقط هنگام مواجهه با مشکل و اطلاع از بیماری خاصی خود را تحت پوشش بیمه‌های تکمیلی قرار دهند که اصلاً کار درستی نیست و می‌تواند موجب ضرر رساندن به شرکت‌ها ارائه‌دهنده بیمه شود.

این دوره انتظار در بیمه‌های تکمیلی مختلف باهم تفاوت دارد.

سقف تعهدات بیمه تکمیلی

یکی دیگر از موضوعاتی که هنگام خرید بیمه تکمیلی باید حتماً به آن توجه شود سقف تعهدات بیمه تکمیلی در موارد مختلف است. سقف تعهدات بیمه، میزان خسارتی است که توسط شرکت بیمه برای جبران هزینه‌های بالای درمان به فرد پرداخت می‌شود. به این معنی است که در موارد مختلفی که شامل بیمه تکمیلی می‌شوند، بیمه فقط تا حد مشخصی و بنا بر آنچه در قرارداد مشخص شده است این هزینه‌ها را جبران و پرداخت می‌کند و پرداخت مابقی آن به عهده خود بیمه‌شونده خواهد بود. برای روشن شدن این موضوع می‌توان مثال هزینه‌های مربوط به زایمان را در نظر گرفت. تصور کنید سقف پرداخت هزینه‌های زایمان توسط بیمه تکمیلی شما تا حد 1 میلیون تومان است. در این حالت اگر هزینه مربوط به زایمان 1 میلیون و 300 هزار تومان شود، بیمه فقط مبلغ 1 میلیون آن را پرداخت خواهد کرد و پرداخت بقیه آن به عهده خود شخص است.

به همین دلیل توجه به این نکته هنگام خرید بیمه تکمیلی ضروری است و باید شخص قبل از هر چیز از سقف تعهدات بیمه موردنظر خود به‌صورت کامل اطلاع پیدا کند زیرا این هزینه‌ها در انواع مختلف شرکت‌های بیمه تکمیلی با هم متفاوت است.

مدارک بیمه تکمیلی برای دریافت خسارت

بعد از اطلاع یافتن از سقف تعهد بیمه تکمیلی موردنظر، موضوعی که حائز اهمیت است نحوه دریافت هزینه‌های خسارت و درمان از شرکت ارائه‌دهنده بیمه است. در این موارد شرکت بیمه در مقابل دریافت مدارک خاصی پرداخت مبلغ مورد قرارداد را تأیید می‌کند و آن را به‌حساب شخص بیمه‌شونده واریز می‌نماید.

مدارک لازم برای دریافت خسارت از بیمه تکمیلی شامل موارد زیر است:

1. ارائه صورت‌حساب یا قبض هزینه‌های پرداخت شده در مراکز درمانی همراه با مهر آن مرکز؛

2. تفکیک هزینه‌های صورت‌حساب همراه با درج تاریخ؛

3. ارائه گواهی از پزشک با مشخصات کامل فرد بیمه‌شونده؛

4. ارائه مشخصات مرکز درمانی به‌صورت کامل همراه با مهر و امضا؛

5. اصل و کپی شناسنامه بیمار؛

6. کپی کارت بیمه تکمیلی.

نتیجه گیری

با توجه‌ به مواردی که در این مقاله گفته شد باید قبل از هر چیز با اصطلاحات بیمه تکمیلی مانند: دوره انتظار بیمه تکمیلی و سقف تعهدات بیمه و ... به طور دقیق آشنایی داشته باشید و از خدمات قابل‌ ارائه بیمه به‌صورت کامل اطلاع پیدا کنید. به‌این‌ترتیب باتوجه‌به نیاز خود بیمه تکمیلی مناسبی را برای جبران هزینه‌های درمانی انتخاب کرده و از طریق کمک شایانی به حل مشکلات اقتصادی مربوط به درمان و سلامت خواهید کرد.

► ثبت نام وام 800 میلیون تومانی بدون بهره برای مالکین تجاری در سراسر کشور (محدود)
رئیس اتحادیه کشوری فروشگاه های زنجیره‌ای؛ مشاور معاون وزیر صمت شد ◄

مطالب مرتبط
بنر