بیمه بدنه شامل چه مواردی نمی شود ؟

دوشنبه ، 8 دی 1399 ، 10:50

بیمه بدنه یکی از انواع بیمه نامه است که شرکت های بیمه به بیمه گذاران ارائه می دهند. این بیمه نامه که مکمل بیمه شخص ثالث است خساراتی که به خودروی ما وارد می شود را جبران می کند. شرکت های بیمه برای پرداخت خسارت شرایطی را در نظر گرفته اند. در این مقاله می خواهیم بگوییم بیمه بدنه شامل چه مواردی نمی شود و چه خسارت هایی را پوشش می دهد.

بیمه بدنه چیست؟

تعهداتی که بیمه بدنه در قبال بیمه گذاران دارد به دو دسته تقسیم می شوند. پوشش های اضافی و پوشش های اصلی. پوشش های اصلی، خطراتی است که در حالت عادی تحت پوشش بیمه بدنه است که به آن پوشش پایه نیز می‌گویند. شرکت های بیمه در کنار پوشش های اصلی خطرات دیگری را نیز تحت پوشش قرار می دهند که بیمه گذار بر اساس نیاز خود و با پرداخت حق بیمه بیشتر می تواند آن را خریداری نماید، این پوشش ها را پوشش اضافی می گویند. برای آشنایی بیشتر پیشنهادی میکنیم مقاله بهترین بیمه بدنه را بخوانید.

پوشش های اصلی بیمه بدنه

پوشش های اصلی بیمه بدنه در 4 خسارت کلی خلاصه می شود . این پوشش ها توسط همه شرکت های بیمه تحت پوشش قرار می گیرد و غیر قابل تغییر بوده. به عبارت دیگر امکان حذف یا تغییر شرایط هر کدام وجود ندارد. این پوشش ها شامل :

حادثه (برخورد با یک جسم ثابت و متحرک )

آتش سوزی، انفجار و صاعقه

سرقت کلی خودرو

واژگونی یا سقوط خودرو

پوشش های فرعی بیمه بدنه چیست؟

حوادث بیمه بدنه

یکی از مزایای بیمه بدنه این است که در کنار پوشش های اصلی بیمه گذار می توانن پوشش هایی را با پرداخت حق بیمه بیشتر به تعهدات بیمه نامه اضافه نمود . این پوشش ها توسط همه شرکت های بیمه ارائه  نمی شوند و ممکن است ضریب محاسبه حق بیمه هر کدام متفاوت از یکدیگر باشند. این پوشش ها را پوشش های اضافی یا تبعی نیز می گویند برخی از پوشش های قابل ارائه توسط شرکت های بیمه عبارتند از :

شکست شیشه

خسارتی که در اثر تغییر دما و یا متراکم شدن هوای درون خودرو موجب شکست شیشه می شود توسط شرکت بیمه قابل جبران می باشد.

پاشیدن رنگ و اسید و مواد شیمیائی

این پوشش خسارات ناشی از پاشیدن مواد شیمیایی و رنگ و اسید که به خودروی بیمه گذار وارد می شود را تحت پوشش قرار می دهد.

بلایای طبیعی

زیان وارده به دلیل وقوع حوادث و بلایای طبیعی با خرید این پوشش از شرکت بیمه قابل جبران می باشد.

سرقت در جای قطعات

زیان ناشی از سرقت قطعات و لوازم فابریک و غیر فابریک خودرو با خرید این پوشش تحت پوشش شرکت بیمه قرار می گیرد. برای لوازم غیر فابریک همچون پخش و ضبط خودرو می بایست در زمان صدور بیمه نامه با ذکر جزئیات در فرم پیشنهاد  درج شود. البته که این پوشش برای خودروهای عمومی و کرایه قابل خریداری نیست.

حذف فرانشیز

فرانشیز مبلغی از خسارت است که پرداخت آن به عهده بیمه گذار است . این مبلغ را برای خسارت های کلی می توان حذف نمود. البته که این پوشش تنها توسط تعداد محدودی از شرکت های بیمه ارائه می شود .

کشیدن میخ و اشیاء مشابه

زیانی که اشیا برنده همچون میخ به خودرو وارد می کنند تحت پوشش شرکت بیمه قرار می گیرد. البته این پوشش تنها توسط شرکت بیمه ایران ارائه می شود.

نوسان قیمت

خسارت هایی که به بیمه گذار پرداخت می شود بر اساس قیمت روز خودرو می باشد. در شرایطی که بازار خودرو ثبات قیمتی نداشته باشد . بیمه گذاران برای جلوگیری از صدور الحاقیه به صورت مرتب و راحتی در خرید آنلاین بیمه  با خرید این پوشش از کسر مبالغ احتمالی در اثر افزایش قیمت روز خودرو جلوگیری می کنند.

ایاب و ذهاب (هزینه خواب خودرو در مدت تعمیر)

در زمانی که خسارت وارده به خودرو شدید است و تا زمان انجام کامل تعمیرات می بایست در تعمیر گاه باشد، خسارتی که به بیمه گذار در این مدت وارد می شود قابل جبران می باشد. البته که شرکت های بیمه در مبلغ پرداختی اختلاف نظر بسیاری دارند و همه آنها در شرایط خصوصی بیمه نامه هر یک از شرکت های بیمه درج شده است.

پوشش ترانزیت (خارج از کشور)

در صورتی که بیمه گذار قصد تردد با خودروی خود در خارج از مرز ایران را داشته باشد، خسارتی که در زمان تردد در خارج از ایران رخ می دهد تحت پوشش شرکت قرار می گیرد. اگر با خودروی شخصی به خارج از کشور تردد دارید، توصیه می شود که خرید این پوشش را به پیش از خروج از کشور و با خرید الحاقیه موکول نمایید.

بیمه بدنه شامل چه حوادثی نمی شود؟

حوادث بیمه بدنه

بر خلاف تصور عموم بیمه بدنه همه چیز را تحت پوشش قرار نمی دهد. مواردی که در بالا گفتیم مواردی است که شرکت بیمه متعهد پرداخت خسارت است. اما در بعضی شرایط، خسارت هایی که به شرکت بیمه وارد می شود غیر قابل بازیافت بوده و شرکت بیمه تعهدی در قبال پرداخت خسارت ندارد. در هر یک از شرایط زیر :

اگر در اثر جنگ و آشوب و شورش به خودرو خسارت وارد شود.

اگر خسارتی در اثر انفجار و تشعشعات هسته ای ب خودرو وارد شود.

اگر بیمه گذار یا ذینفع عمدا به خودرو خسارت وارد کند.

اگر در زمان فرار از پلیس به خودرو آسیب وارد شود.

اگر راننده بیمه گذار در اثر مصرف روانگردان و مشروبات الکلی به خودرو خسارت وارد کند.

اگر در اثر بکسل کردن خودروی دیگری به خودروی بیمه گذار آسیب وارد شود . مگر آنکه خودرو کاربری حمل خودرو داشته و این موضوع در بیمه نامه قید شده باشد.

اگر در اثر حمل بار بیش از ظرفیت به خودرو آسیب وارد شود .

خسارتی به بیمه گذار با ذینفعان پرداخت نمی شود و  شرکت بیمه تعهدی در قبال خسارت به وجود آمده ندارد.

► سرویس های یکپارچه خرده فروشی با استفاده از صندوق فروشگاهی
شروع سرمایه‌گذاری تنها با یک دلار ◄

مطالب مرتبط
بنر