۷ نکته مهم افتتاح حساب بانکی در ترکیه

سه شنبه ، 21 بهمن 1399 ، 17:09

در این مطلب می‌خواهیم آخرین قوانین افتتاح حساب بانکی در کشور ترکیه را برای شهروندان ایرانی بررسی کنیم. برای شهروندان ایرانی باز کردن حساب های دائمی به شرط رعایت قوانین این کشوربدون اقامت مسیر شده است. بزرگترین مزیت این حساب های فعال بودن سوئیفت این حساب ها می باشد که دریافت وجه  و فعالیت‌های اقتصادی در سطح جهانی را برای ایرانیان آسان کرده است. در ادامه نحوه افتتاح حساب در ترکیه و نکاتی که باعث عدم مسدودی این حساب ها می شود را توضیح می دهیم.


افتتاح حساب بین‌المللی در ترکیه

حساب‌هایی که در ترکیه باز می شوند ۲ نوع می باشند که حساب های داخلی ترکیه بدون سوئیفت و حساب های بین‌المللی و دارای کد سوئیفت می باشد. بانک های ترکیه با توجه به تحریم های بین‌المللی برای شهروندان ایرانی تمایل به بازکردن حساب های داخلی دارند اما تحت شرایطی میتوانند برای شهروندان ایرانی حساب های دلاری و یورویی نیز افتتاح کنند. این حساب ها دارای کد سوئیفت هستند که امکان دریافت وجه از تمامی کشورهای دنیا را ممکن کرده است.

اگرچه افتتاح حساب در ترکیه بدون اقامت این کشورهم میسر شده است اما توصیه می‌کنیم به دلیل راحتی دریافت اقامت ترکیه در هنگام افتتاح حساب نسبت به دریافت اقامت خود نیز اقدام کنید. دریافت اقامت مزایای زیادی از جمله دائمی شدن سیم‌کارت ترکیه شما (برای سیم‌کارت های ۳ ماهه)  و افزایش اعتبار حساب بانکی شما را به دنبال دارد.

شما قادر به دریافت اقامت ترکیه در کمتر از ۲ ماه خواهید بود. برای آشنایی با شرایط و هزینه های کارت اقامت مقاله اقامت ترکیه را مطالعه کنید.

سقف واریز و برداشت به حساب های ترکیه

چنانچه در شعبه بانک در ترکیه و هنگام افتتاح حساب از شعبه درخواست شود که محدودیت واریز به حساب برداشته شود شما می توانید هر مقداری به حساب خود واریز کنید. به صورت پیش فرض بانک ها محدودیت واریز و برداشت برای حساب های افراد خارجی در ترکیه لحاظ می کنند. به عنوان مثال بانک زراعت برای حساب افراد خارجی ماهیانه ۱۰۰۰ دلار برای واریز به حساب ها تعیین کرده است و چنانچه هنگام افتتاح حساب مشتری درخواست افزایش این سقف را داشته باشد با موافقت مدیر شعبه میتواند به نامحدود تغییر پیدا کند. همچنین سقف خرید اینترنتی از کارت های بانکی روزانه ۵ هزار لیر ( معادل دلاری و یورو) می باشد که در صورت ارائه درخواست کتبی به شعبه تا سقف ۱۰ هزار لیر قابل افزایش می باشد.

مسدود شدن حساب های ایرانیان در ترکیه

در سال های اخیر بانک های ترکیه نسبت به مسدود کردن تعداد معدودی از حساب های ایرانیان اقدام کرده است. دلیل این مسدودی‌ها عدم رعایت قوانین پولشویی این بانک ها و نواقص در آدرس و خطا در کدهای مالیاتی می باشد.

در کشور ترکیه حساسیت‌هایی روی منابع پول و تراکنش‌ها وجود دارد. هنگام افتتاح حساب در ترکیه حتما قوانین پولشویی را مطالعه کنید تا حساب شما دچار مشکل نشود. شرکت ترکیه هلپر در شهر استانبول با همکاری اتاق تجارت کشور ترکیه نسبت به تهیه پکیج آموزش قوانین بانکی و پولشویی در کشور ترکیه اقدام کرده است. برای آگاهی از این قوانین به مقاله افتتاح حساب در ترکیه مراجعه کنید.

مسترکارت و ویزا کارت فیزیکی

پس از افتتاح حساب در ترکیه چنانچه حساب شما بین المللی باشد و با موافقت رییس شعبه، بانک مربوطه به شما یک عدد کارت فیزیکی مستر و یا ویزا کارت می دهد. این کارت در کل دنیا قابل استفاده بوده و امکان خرید های بین المللی توسط این کارت ها محیا شده است.


کارت های بانکی در ترکیه داری تاریخ اعتبار۲ ساله هستند. اما چنانچه هنگام افتتاح حساب از شعبه درخواست افزایش تاریخ اعتبار کارت خود را کنید می‌توانید کارت با مدت زمان انقضای بیشتری دریافت کنید. حساب‌هایی که در ترکیه بین المللی نیستند برای آن ها کارت TROY صادر می شود که تنها در کشور ترکیه کاربرد دارد.

مالیات حساب‌ها درترکیه

در ترکیه به حساب‌های شخصی مالیات تعلق نمی‌گیرد. همچنین کارمزد نگهداری از این حساب‌ها صفر می‌باشد و بانک هزینه‌ای بابت نگهداری حساب دریافت نمی کند. کارمزد تراکنش‌های بانکی هم اغلب پایین و در حدود ۵ تا ۱۰ لیر می باشد.

افتتاح حساب در زراعت بانک بدون اقامت

در ترکیه شما می‌توانید در بانک زراعت ترکیه و تحت شرایط خاصی و با همکاری شرکت ترکیه هلپر در بانک های کویت ترک و گارانتی بانک با پاسپورت خود حساب باز کنید. بانک ایش بانک تنها با داشتن کارت اقامت نسبت به باز کردن حساب اقدام می نماید.

افتتاح حساب در بانک زراعت نیاز به واریز پول اولیه ندارد و بر خلاف آنچه که ادعا می شود نیازی به دپوزیت های مبالغ بالا نیست و شما می توانید بدون پول اولیه نسبت به افتتاح حساب در شعب این بانک اقدام کنید.

گردش حساب های بالا در ترکیه

چنانچه در ترکیه گردش های دلاری و یورویی بالا دارید باید نسبت به ثبت شرکت در ترکیه اقدام کنید. ثبت شرکت در ترکیه معمولا سریع و با پاسپورت حدود یک هفته زمان میبرد. بعد از ثبت شرکت در ترکیه باید نسبت به افتتاح حساب شرکتی اقدام کنید. حساب های شرکتی قابلیت گردش های بالای دلاری و ارزهای خارجی را دارند.

مدت زمان لازم برای افتتاح حساب در ترکیه

برای افتتاح حساب شخصی در ترکیه معمولا یک روز زمان کافی است. در همان روز چنانچه از شعبه درخواست کنید کارت فیزیکی مستر و یا ویزا برای شما صادر می کند. فرآیند افتتاح حساب در بانک های ترکیه معمولا یک ساعت زمان می برد و شما متانسب با درخواست‌های خود فرم‌ها را امضا می‌کنید. اگر تصمیم به باز کردن حساب در بانک زراعت دارید حتما قوانین این بانک که در ادامه می آوریم را مطالعه کنید.

نکاتی برای افتتاح حساب دائمی در بانک زراعت ترکیه

همیشه شعبه ای از این بانک را برای افتتاح حساب انتخاب کنید که برای افراد ایرانی حساب های بین‌المللی باز کند. زیرا تمامی شعبات حساب های بین‌المللی برای افراد خارجی باز نمی‌کنند. قبل از باز کردن حساب حتما از کارمند شعبه تایید فعال کردن خدمات اینترنت بانک را بگیرید زیرا چنانچه اگر در شعبه ای حساب باز کنید که به افراد خارجی اینترنت بانک ندهند پس از افتتاح حساب هیچ شعبه ای به شما اینترنت بانک نمی‌دهد.


چنانچه قصد واریز مبالغ سنگین به حساب خود را دارید حتما به متصدی بانک اطلاع دهید تا نسبت به درج این موضوع در پرونده بانکی شما اقدام شود. واریز مبالغ سنگین در صورتی که با شعبه هماهنگی صورت نگیرد میتواند باعث بسته شدن حساب و برگشت مبلغ شود. به عنوان مثال کسی که قصد خرید خانه یا تجارت را دارد برای انتقال این مبلغ با توجه به مباحث مالیاتی حتما باید هنگام افتتاح حساب این مساله را به بانک اطلاع دهد.

چنانچه شما ساکن ایران هستید و آدرس در ترکیه ندارید حتما آدرسی را به بانک ارائه کنید که مطابق با فرمت اداره تاپو ( اداره اسناد) باشد و در سیستم شهرداری ثبت شده باشد زیرا پس از چند ماه ممکن است حساب شما توسط مدیریت زراعت بانک بررسی شود و چنانچه آدرس ارائه شده ثبت در اداره تاپو نباشد به علت نقص در ارائه اطلاعات ممکن است حساب شما بسته شود.

برای افتتاح حساب در ترکیه سیمکارت اپراتوری را انتخاب کنید که در ایران مشکل رومینگ برای دریافت رمزهای یکبار مصرف نداشته باشد. هیچگاه نسبت به افتتاح حساب غیر حضوری و وکالتی اقدام نکنید. چنانچه حتی شعبه ای برای شما به صورت وکالتی حساب باز کند بعد از مدتی حساب شما به دلیل نقص مدارک می تواند بسته شود و مشکلات جدی برای شما ایجاد کند.

نکته آخر اینکه حتما با شعبه قبل از باز کردن حساب هماهنگی ها را انجام دهید و تا نسبت به انجام تمام امور مطمئن نشدید نسبت به افتتاح حساب اقدام نکنید زیرا شعبه شما در آینده تنها تصمیم گیرنده واگذاری امکانات و فعال نمودن ویژگی حساب شما می باشد.

حساب های ایرانیان در ترکیه

چنانچه شما خواهان افتتاح حساب در ترکیه و استفاده از حساب به صورت دائم هستید باید تمام نکات بانکداری و افتتاح حساب را رعایت کنید. مهمترین نکته انتخاب شعبه و مذاکره با شعبه برای واگذاری تمامی امکانات و دائمی کردن حساب می باشد. حتما به شعبه خود اعلام کنید که شما در ایران زندگی می کنید تا نسبت به برقراری دسترسی به حساب شما از ایران اقدام کند. همچنین با اعلام این موضوع شما می‌توانید از طریق صرافی‌ها نیز برای واریز پول به حساب خود اقدام کنید.

خوشبختانه در حال حاضر امکان بازکردن حساب های دائمی ( تحت شرایطی) برای ایرانیان وجود دارد و بابت این موضوع هیچگونه نگرانی‌ وجود ندارد. شعبه زراعت بانک در ایران
زراعت بانک در ایران هیچ شعبه ای ندارد بنابراین تمام نکات مربوط را هنگام باز کردن حساب به متصدی اعلام کنید تا نیازی به رفت و آمدهای چندین باره پیدا نکنید.

شرکت ترکیه هلپر عضو اتاق تجارت استانبول  با مذاکره با بانک های ترکیه و شعب مرکزی امکان افتتاح حساب در ترکیه را با فعال‌سازی تمامی امکانات بانکداری اینترنتی و پکیج کامل آموزش خدمات اینترنتی پس از باز کردن حساب فراهم نموده است. همچنین امکان دریافت کردیت کارت با لیمیت بالا از بانک‌های زراعت، کویت ترک و گارانتی بانک ترکیه نیز فراهم شده است. برای آشنایی بیشتر با نحوه و شرایط افتتاح حساب بین المللی به سایت رسمی شرکت ترکیه هلپر مراجعه کنید.

► به این دلایل با قطار سفر کنید
توسعه شعبه‌های خودرو۴۵ در سراسر ایران ◄

مطالب مرتبط
بنر