طرحی نو در جلوگیری از نقد شدن چک های مفقودی یا ربوده شده

سه شنبه ، 2 مهر 1387 ، 10:58
 
 
در بسیاری از کشور ها راه کار های بسیاری ابداع شده اند که سوء استفاده از اوراق بهادار نظیر انواع چک ها را تا حد زیادی ناممکن ساخته است که البته این روش ها اغلب در شیوه های بانکداری و روش های ارائه خدمات بانکی نمود پیدا کرده است.
مثلا در کشوری مثل کانادا هيچگونه عمليات بانكي بدون داشتن حساب بانكي امكان‌پذير نمي‌باشد بنابراين بطور چشم‌گيري از تخلفات جلوگيري مي‌شود. چرا كه رديابي از طريق حساب‌هاي بانكي ساده مي‌باشد. مثلاً اگر شما چكي را از فردي دريافت كنيد به شرطي مي‌توانيد چك خود را نقد نمائيد كه در يكي از بانك‌ها حساب داشته باشيد و نقد شدن چك به روش‌هاي زير انجام مي‌گردد.

1-    حساب صاحب چك و حساب بانكي شما در يك شعبه باشد در آن صورت ابتدا چك شما به حساب شما واريز و سپس در حد اعتبار شما در نزد بانك مي‌توانيد  همه يا بخشي از آن مبلغ را دريافت نمائيد. مثلاً اگر اعتبار شما 5000 دلار باشد و چك شما 20000دلار است 5000 دلار آن به شما پرداخت و مابقي پس از 3 تا پنج روز بعد به شما داده مي‌شود.
2-    حساب صاحب چك و حساب بانكي شما در يك شعبه نباشد كه در اينصورت چك شما به حساب شما واريز و پس از 3 تا 5 روز به شما مبلغ چك پرداخت مي‌شود.

بنابراين با اين شيوه كه بايد فرد حساب بانكي داشته باشد كه هر گونه عمليات بانكي را انجام دهد و يا چك خود را نقد كند و در مورد چك كه بايد حتماً به حساب واريز و سپس به فرد پرداخت گردد باعث كاهش ميزان تخلفات مي شود.. 
 

► الگویی نو در انواع پرداخت های بانکی
بررسی تجربه حذف صفر در کشور های دیگر ... ◄

مطالب مرتبط
بنر