دفاع مجدد احمدي نژاد از طرح تحول اقتصادي

دوشنبه ، 20 آبان 1387 ، 11:08

 

 رئیس جمهور:

:: تغييرات جزيي در قانون بانکداري نيز لازم داريم که لايحه آن را خواهيم داد

:: اگر حتي قيمت سوخت صفر شود بايد ماليات آن را گرفت؛ چرا که آن بازتوليد مي شود

:: برخي طوري صحبت مي کنند که گويي ما بايد به خاطر بحران اقتصادي دنيا گريه و زاري کنيم. از اينکه يک نظام ظالمانه غيرانساني به پايان راه مي رسد نبايد ناراحت شد

بانکی: رئيس جمهور در «همايش ملي طرح تحول اقتصادي» بار ديگر با ابراز خوشحالي از بحران اخير مالي جهان براي مخاطبان نطق خود را با يک سوال مطرح کرد؛ در دنيا چه خبر است؟ وي گفت؛ اگر بخواهيم نظامات اقتصادي حاکم بر جهان را در چند کلمه توصيف کنيم شايد بتوان در سه جمله آن را گفت. نظام اقتصادي که نظام سلطه در جهان تدوين کرده از لحاظ مباني نظري و روش هاي اجرايي به گونه يي است که اولاً اقتصاد همه جهان را به يک کانون اصلي تصميم گيري متکي مي کند چنان که از يک مرکز مي توان بر اقتصاد تمام ملت ها اثرگذاري کرد. به گزارش خبرگزاري ها، احمدي نژاد افزود؛ ويژگي دوم اين است که اگر جايي ارزش افزوده به دست آيد بخش قابل توجهي از آن به نقطه مرکزي انتقال داده مي شود و آن نقطه مرکزي از آن سود مي برد. ويژگي ديگر اين است که اگر خسارتي به آن نقطه مرکزي وارد شود، به ساير کشورها نيز منتقل مي شود. احمدي نژاد با تاکيد بر اينکه طرح تحول اقتصادي براساس سند چشم انداز 20 ساله و قانون اجراي سياست هاي اصل 44 قانون اساسي تنظيم شده است، اظهار کرد؛ براي اجراي اين طرح غير از يک قسمت جزيي در ارتباط با بانک، ماليات و گمرک ما به قانون جديدي نياز نداشتيم و در قانون هاي قبلي مثل حمل و نقل عمومي و تامين اجتماعي، همه نيازهاي اصلي قانوني وجود دارد که البته اين امر دو مفهوم دارد؛ مفهوم اول اين است که ديگران نيز قبلاً به اين مسائل فکر کرده اند و به اجراي آن علاقه مند بوده اند و دوم اين است که دولت در ادامه خواست درست دلسوزان حرکت مي کند؛ البته از آنجا که مجلس محترم ابراز تمايل کرد در اين طرح مشارکت کند و ما نيز اين را مي خواستيم، آنها از ما خواستند لايحه يي داده شود تا بتوانند مجدداً نظرات خود را دخالت دهند و ابراز کنند، ما نيز پذيرفتيم و لايحه داديم که کار با هماهنگي لازم جلو رود، وگرنه با قوانين موجود نيز مي توان اين کار را انجام داد؛ به ويژه در ارتباط با هدفمند شدن يارانه ها. رئيس جمهور افزود؛ برخي اتفاق رخ داده در اقتصاد غرب را به ضرر ايران مي بينند و مي گويند تبعات منفي آن بر اقتصاد ايران خيلي بيشتر از اقتصاد غرب است. من از بيان چنين حرف هايي تعجب مي کنم قضيه عکس است، چنان که از آنجا که با هوشمندي اقتصاددانان و تصميم گيران کشور، اقتصاد ما در اقتصاد جهاني هضم نشده، آثار منفي وضعيت موجود بر اقتصاد ما کمتر است و اين مساله يي است که خيلي از افراد به آن اذعان کرده اند و حتي تحريم هاي دشمنان به فضل الهي به نفع ما تمام شد، در حالي که اگر تمام درهاي اقتصاد ما روي آنها باز بود و با آنها گره خورده بود، ما هم بايد سهم بيشتري از اين ضررها را تحمل مي کرديم.
رئيس جمهور در ادامه سخنراني خود در همايش ملي طرح تحول اقتصادي گفت؛ يک سوال جدي داريم. بعضي وقت ها مي شنويم ارزش يک بورس مثلاً 10 درصد سقوط مي کند، مثلاً ارزش بورسي 20 هزار ميليارد بوده، ولي 10 درصد سقوط مي کند. در اين زمان اين پرسش به وجود مي آيد که علت چيست و آيا اين مقدار ارزش بورس ارزش واقعي بوده يا نه، در صورتي که مي دانيم ارزش واقعي از بين نمي رود، پشت چيزي که يک دفعه چندين درصد بالا يا پايين برود، کالا يا سرمايه يا يک ارزش کاذب است؟ وقتي به يک واحد پول 5 واحد اضافه شود، آن چهار واحد از کجا اضافه شده است و بر اساس چه منطقي قدرت خريد در جامعه درست مي شود؟ اثر آن کجاست؟ و سوالات بعدي که در اين ارتباط ايجاد مي شود. وي افزود؛ ريشه پول يا ريشه قدرت خريدي که به وجود آمده نه سرمايه واقعي نه کار واقعي است، پس جنس آن از چيست؟ در صورتي که مي بينيم با نوساناتي که در اين ارتباط ايجاد مي شود زندگي ميليون ها و صدها ميليون نفر تحت تاثير قرار مي گيرد. ما فکر مي کنيم اين مساله کاذبي است و وجود خارجي ندارد، بلکه يک دروغ و سوءاستفاده از روابط مالي و پولي است و شما مي دانيد عمده رشد کاذبي که در اين گونه مسائل به وجود مي آيد، سهم قدرتمندان اقتصادي مي شود و پشتوانه سياسي قرار مي گيرد؛ در صورتي که ما معتقديم بايد به دنبال اقتصاد واقعي باشيم و بانک ما نيز درست عمل کند. احمدي نژاد با ورود به مسائل فقهي گفت؛ من نمي خواهم نظر قطعي بدهم ولي فکر مي کنم ربايي که مي گويند همين جاست که يک سرمايه يکباره چهار پنج برابر شده است، در حالي که پشتوانه ندارد؛ البته عده يي فکر مي کنند ربا فقط در اين است که مثلاً 100 تومان بدهي و 150 تومان بگيري، اين نيز ربا است، اما يک مرحله ابتدايي و نازل از ربا.
رئيس جمهور بار ديگر با بيان اينکه «نظام بانکي ما بايد براساس قاعده درست حرکت کند»، گفت؛ امروز در اقتصاد نمي توان بدون بانک حرکت و کار کرد و در اقتصادي که ما اکنون داريم بانک همه کاره است.
وي در ادامه به طرح مثال ديگري پرداخت و گفت؛ مثلاً در نظر بگيريد فردي از هر طريقي 100 ميليارد تومان از بانک مي گيرد، 10 ميليارد تومان نيز از خود، روي آن سرمايه مي گذارد و دست به کار مي زند که در مجموع مي شود 110 ميليارد، ولي يکباره اين 110 ميليارد به 300 ميليارد تومان افزايش پيدا مي کند، حال 10 تا 15 درصد نيز به بانک سود مي پردازد که مثلاً حساب کنيد 40 ميليارد را برگردانده، حال اين مقدار اضافه يعني 160 ميليارد از کجا آمده است؟
رئيس جمهور با بيان اينکه «ما معتقديم عقد مشارکت يا مضاربه واقعي باشد»، افزود؛ ما معتقديم سهم واقعي ارزش افزوده بايد گرفته شود و اگر اين اتفاق نيفتد، عده يي به خاطر تواني که دارند ارزش افزوده بالايي کسب مي کنند و حجم سرمايه را به حداقل ممکن مي رسانند که اين يک نوع ظلم است که بايد درست شود. رئيس جمهور ادامه داد؛ ما هيچ باور نداريم که در اداره کشور بايد کاملاً از ديگران تبعيت کنيم، چه کسي گفته است اقتصاددانان آنها بهتر از اقتصاددانان ما اقتصاد را مي فهمند، چرا بايد سياست هاي اقتصادي دولت هاي امريکا تئوريزه شود و آن را عده يي به اسم علم به جهان عرضه کنند و ما نيز آن را بپذيريم؟
وي افزود؛ اين حرف که مي گويند بازار خود را تنظيم مي کند يک دروغ بزرگ است و اکنون دروغ بودن اين مساله آشکار شده و کساني که اين حرف را مي زنند، خودشان مجبور شده اند در اقتصاد دخالت کنند و مي بينيم که چه دخالت هايي صورت گرفت.
رئيس جمهور ادامه داد؛ نمي شود بگوييم بازار خود را تنظيم مي کند. بايد اين بازار را تنظيم کرد و دخالت نيز لازم است، البته اين دخالت به معني تصدي گري نيست. وي همچنين گفت يک بحث اين موضوع مساله يارانه هاست و دولت بايد بداند يارانه ها را به چه دستگاه هايي مي دهد و با چه هدفي بايد آن را هدفمند و اجرا کند. رئيس جمهور افزود؛ ناله بلند است که دلارهاي نفتي صرف هزينه هاي جاري مي شود. اين حرف درستي است ولي بايد چطور يک جايگزين براي اين مساله پيدا کرد. ما همه ناله مان بلند است که مازاد خريد نفتي توسط بانک مرکزي پايه پولي را بالا مي برد و تورم حاکم مي کند که اين به ضرر اقتصاد است و بايد کنترل شود. حال چگونه بايد کنترل کرد؟ من معتقدم يکي از راه هاي اين مساله هدفمند شدن يارانه ها است. همه مي گويند هزينه مديريت دولت بايد از منابع مالياتي تامين شود. ما ماليات از کجا بگيريم، بخشي از اين ماليات از انرژي است و در دنيا نيز مرسوم است که مثلاً بنزين 700 توماني را دو هزار تومان به خاطر ماليات مي فروشند، ولي (آن ماليات) توزيع مجدد در جامعه مي شود. وي گفت؛ اگر حتي قيمت سوخت صفر شود بايد ماليات آن را گرفت؛ چرا که آن بازتوليد مي شود.
رئيس جمهور «همچنين با بيان اينکه در ارتباط با يارانه ها لايحه يي تنظيم شد که بر هدفمند کردن يارانه ها تمرکز دارد» گفت؛ در ارتباط با بانک ها نيز کارهاي آن در مسير است و البته برخي از کارها زمانبر است که ان شاءالله با کمک مديران بانکي انجام مي شود.
وي افزود؛ تغييرات جزيي در قانون بانکداري نيز لازم داريم که لايحه آن را خواهيم داد.
احمدي نژاد ادامه داد؛ ولي آنچه اکنون اثر مستقيم دارد و تحول آفرين فوري است، هدفمند کردن يارانه ها است که لايحه آن تنظيم شده است. ما مي خواهيم يک کار جامع در اين ارتباط انجام دهيم.
وي همچنين بار ديگر با اشاره به بحران اقتصادي مالي در دنيا گفت؛ برخي طوري صحبت مي کنند که گويي ما بايد به خاطر بحران اقتصادي دنيا گريه و زاري کنيم. از اينکه يک نظام ظالمانه غيرانساني به پايان راه مي رسد نبايد ناراحت شد.
رئيس جمهور همچنين با بيان اينکه «برخي در مورد واردات در کشور آمارهاي غلط مي دهند»، گفت؛ چندي پيش عده يي اعلام کرده بودند ميزان واردات ما 95 ميليارد دلار است، در حالي که من از آقاي حسيني وزير اقتصاد پرسيدم و ايشان گفتند تا آخر مهرماه 33 ميليارد دلار بوده؛ البته نمي خواهم بگويم اين ميزان خوب است، ولي آمار غلط مي دهند.
وي گفت؛ عده يي به گونه يي مساله را مطرح مي کنند که انگار واردات گناه کبيره است، در حالي که واردات گناه کبيره نيست.
رئيس جمهور با طرح اين پرسش که «آيا اين چيز خوبي است که نفس و اصل سرمايه خود را بفروشيم»، افزود؛ ما نه بايد ارزش افزوده و توليد خود را بفروشيم نه منابع اوليه مان را.
احمدي نژاد در ادامه با بيان اينکه «اگر طرح تحول اقتصادي را اجرا و يارانه ها را هدفمند کنيم برخي هزينه هاي دولت برگردانده و وابستگي دولت به نفت کمتر مي شود»، گفت؛ من فکر مي کنم بهترين فرصت تاريخي براي اجراي طرح تحول اقتصادي اکنون است. دشمنان سعي کردند با تحريم به ما آسيب برسانند ولي ديديم که نتوانستند کاري بکنند و به جايي برسند. از طرف ديگر قيمت هاي جهاني رو به پايين آمدن است و ما بايد اين طرح را هنگامي اجرا کنيم که سير نزولي قيمت ها باشد، نه سير صعودي و اکنون ما شاهد سير سقوط قيمت ها هستيم. وي همچنين با بيان اينکه «امروز تقاضاهاي دنيا از ما روزافزون است»، اظهار کرد؛ تنها کشوري که قدرت ارائه الگوي جديد اقتصادي به دنيا را دارد ايران است. به خاطر اينکه بقيه کشورها فاقد نظريه هاي مستحکم براي اين اقدام هستند.
وي گفت؛ ما انديشه هاي اسلامي در اختيار داريم که قدرت دريافت هاي جديد و پاسخگويي به نياز زمان در آن هست، مباني مستحکمي نيز دارد، ولي شرط آن اين است که اين انديشه ها را بالفعل و آن را جاري کنيم.
وي گفت؛ اقتصاددانان ما بايد وارد اين عرصه شوند و نظر بدهند تا بتوانيم اين انديشه ها را بالفعل کنيم.
رئيس جمهور بار ديگر تاکيد کرد؛ ما بايد الگوي اقتصادي خودمان را طراحي کنيم و من از همه در اين ارتباط دعوت مي کنم. به گفته وي اين طرح با نگاه اقتصاد درون زا و پايدار و رفع موانع پايدار رشد اقتصادي طراحي شده است و طراحي آن به گونه يي است که مصون از آسيب هاي اقتصاد ليبرال است. وزير امور اقتصادي و دارايي نيز در اين همايش گفت؛ در حال حاضر اجماع و مشارکت بي نظيري در خصوص چارچوب طرح تحول اقتصادي وجود دارد و در گسترده ترين سطوح کشور روي ضرورت اصل طرح تحول اقتصادي و محورهاي آن تفاهم شده است. حسيني با اشاره به اصلاح قيمت حامل هاي انرژي اضافه کرد؛ پيشنهاد ما در خصوص قيمت بنزين، نفت، گاز، نفت کوره، نفت سفيد و گاز مايع نگاه به قيمت هاي بين المللي بوده است اما در اين بخش به هيچ عنوان متکي به قيمت نفت در خارج از کشور نيستيم.
حسيني درباره اصلاح قيمت گاز طبيعي تصريح کرد؛ در اين زمينه مبناي خود را قيمت منطقه يي قرار داده ايم اما ترجيح مان حمايت از توليد داخلي است و البته در خصوص حمايت از توليد داخلي بنا نداريم ناکارآمدي بخش توليدي را به مصرف کننده منتقل کنيم.
وي ضمن احترام گذاشتن به رويکردهاي متفاوت کارشناسي از مطالعه دقيق نامه اقتصاددانان خبر داد.

منبع: روزنامه اعتماد

► ابلاغ سهميه بندي تسهيلاتي بدون توجه به نيازهاي كشور
سوء‏استفاده بانكها از ضعف اطلاع‏رساني بانك مركزي درباره نرخ سود علي‏الحساب ◄

مطالب مرتبط
بنر