ابلاغ سهميه بندي تسهيلاتي بدون توجه به نيازهاي كشور

چهارشنبه ، 22 آبان 1387 ، 12:15

چند روزي است كه دستورالعمل سهميه بندي تسهيلاتي توسط بانك مركزي به بانك ها ابلاغ شده و اين بنگاه هاي اقتصادي را ملزم به پيروي از حد مشخص شده اين بانك در ارائه تسهيلات كرده است. براساس اين دستورالعمل بانك ها موظفند 25 درصد تسهيلات خود را به بخش كشاورزي، 33 درصد بخش صنعت، 20 درصد بخش توليد و ساخت مسكن، 7 درصد بخش صادرات و 15 درصد را به بخش بازرگاني اختصاص دهند.
باوجود اين كه اولين سالي نيست كه اين سهميه بندي براي بانك ها در نظر گرفته شده است اما نكات قابل توجهي در اين مورد به چشم مي خورد. به عنوان مثال با وجود تاكيدات بانك مركزي به توجه بانك ها به رعايت اين حدود، تغيير خاصي در نحوه اجراي اين سهميه بندي ديده نمي شود و اين كار همان روالي را طي كرد كه در سال هاي گذشته طي شده است.
در كنار اين مورد نكته قابل توجه ديگر آن است كه ميزان اين حدود نسبت به سال گذشته ثابت بوده و تغيير چنداني نداشته است. درحالي كه نيازهاي كشور نسبت به سال قبل تغييرات مشهودي داشته است. امسال كشورمان خشكسالي سختي را پشت سر گذاشت و لطمات بسيار زيادي را در بخش هاي مختلف به خصوص بخش كشاورزي داشتيم به گونه اي كه باغات و مزارع بسياري آسيب ديد و چاه هاي بسياري خشك شد. علاوه برآن به دليل ادامه كمبود آب از ابتداي فصل پاييز آب رساني به بخش هاي كشاورزي در اولويت چندم وزارت نيرو قرارگرفته است كه اين عوامل گواه نياز بخش كشاورزي به تسهيلات بيشتري است اما ميزان اين تسهيلات همچنان 25 درصد اعلام شد.با توجه به ركود اقتصادي حاكم برجهان و ايران به خصوص ركود موجود در مسكن، كه همه فعالان اين حوزه را با مشكلات زيادي روبه رو كرده است و همچنين با توجه به تلاش توليد كنندگان براي رساندن كشور به خودكفايي در زمينه توليدات مختلف اختصاص 20 درصد تسهيلات به بخش توليد و مسكن رقمي ناچيز به نظر مي رسد.
موضوعي كه در كنار اين دستورالعمل قابل توجه است رقمي است كه بانك مركزي به عنوان منابع براي اختصاص به بانك ها در نظر گرفته شده است. باتوجه به تعدادي از مسائل بيان شده كه البته عدم تسهيلات دهي چندماهه بانك ها در سال جاري و به تبع آن افزايش مسائل مالي بخش هاي مختلف را نيز بايد به آن اضافه كرد، 60 ميليارد تومان اعتبار نخواهد توانست گره اي از مشكلات اقتصادي كشور باز كند.
گفتني است كه هنوز محلي براي تامين اين مقدار اعتبار نيز مشخص نشده است و مسئولين بانك مركزي تنها وعده داده اند كه اين رقم قابل تامين است و بايد منتظر ماند تا محل تامين و زمان تخصيص اين اعتبار مشخص شود.

منبع: خبرگزاری موج

► اقتصاد ليبرال زير نظارت دولت ها
دفاع مجدد احمدي نژاد از طرح تحول اقتصادي ◄

مطالب مرتبط
بنر