عدم آمادگی نرم افزار برخي بانک‌‏ها براي خدمات ساتنا

سه شنبه ، 12 آذر 1387 ، 11:36

مشکل نرم افزار ساتنا در برخي بانک‌‏ها برطرف شده و به زودي اين سيستم دربانک‌‏هاي کشور فراگير مي‌‏شود.

مهران شريفي مدير اداره نظام‌‏هاي پرداخت بانک مرکزي با بيان اين مطلب و با اشاره به اينکه هنوز نرم‌‏افزار برخي بانک‌‏ها در ارايه خدمات ساتنا آماده نيست، گفت: هنوز برخي بانک‌‏ها مشکل نرم‌‏افزار دارند و بايد نرم‌‏افزار مشخص در شعبه پياده‌‏سازي شود تا کارمند شعبه بتواند دستور مشتري را وارد ساتنا کند.


وي با بيان اينکه هنوز نرم افزار برخي بانک‌‏ها آماده نيست، افزود: بانک مرکزي در حال پيگيري اين موضوع از بانک‌‏ها است تا سريع‌‏تر نرم‌‏افزار خود را تکميل کنند و کارمندان بتوانند در شعب ساتنا را در شبکه خود ببيند.


شريفي از روند روبه رشد بانک تجارت در ساتنا خبر داد و اظهار داشت: بانک‌‏هاي خصوصي نيز خوب عمل کردند و همين‌‏طور در حال افزايش تراکنش‌‏هاي ساتنا هستند.
مدير اداره نظام‌‏هاي پرداخت بانک مرکزي افزود: در حال حاضر مجموع تراکنش‌‏ها به روزانه دو هزار دستور پرداخت براي ساتنا رسيده است که حجم ريالي آن حدود 12 هزار ميليارد ريال در روزاست که درسيستم ساتنا تسويه مي شود.


شريفي تصريح کرد: اگر بانک‌‏هايي که فعال نيستند اضافه شوند و مشکل نرم‌‏افزارشان حل شود آمار روزانه استفاده از ساتنا رشد خوبي خواهد کرد بانک‌‏ها نيز عجله زيادي براي فراگيري اين سيستم دارند چراکه اگر اين خدمت را به مشتري ندهند قطعا مشتري خود را از دست مي‌‏دهند، بنابراين آنها هم مشتاق هستند که زودتر اين کار را انجام بدهند با پيگيري هم که بانک مرکزي کرده الان دست پيمانکارشان است که اين نرم‌‏افزار را تکميل و در شعب خودشان راه‌‏اندازي کنند.


وي با بيان اينکه استقبال بانک‌‏هاي خصوصي از ساتنا بهتر بوده است اظهار داشت: بانک‌‏هاي خصوصي در صدد جذب مشتري بيشتر و به تبع آن منابع بيشتر هستند اين خدمات ايجاد جاذبه مي‌‏کند تا مشتري جذب شود.


دستگاه‌‏هاي خودپرداز مستهلک شدند
شريفي در خصوص مستهلک شدن دستگاه‌‏هاي خودپرداز و تدابير بانک مرکزي در اين حوزه گفت: اين موضوع برعهده بانک‌‏هاست و مسؤوليت بانک مرکزي نيست، بانک‌‏ها بايد در اين زمينه بررسي‌‏ها را انجام و تصميم‌‏هاي لازم را بگيرند.


وي افزود: به هر حال ما نظارت بر عملکرد خودپردازهاي بانکي داريم و تلاش مي‌‏کنيم که اين نظارت را دقيق‌‏تر و قوي‌‏تر کنيم و چنانچه به اين موضوع که تعداد خودپردازها از رده خارج و يا غير فعال بانک‌‏ها زياد شده برخورد کنيم قطعا رسيدگي خواهيم کرد ضمن اينکه هر ماه گزارشات بانک مرکزي براي مديران عامل بانک‌‏ها ارسال مي‌‏شود تا در صورت وجود نقيصه آن را برطرف کنند.


کيف پول الکترونيک
وي از توافق با شهرداري براي استفاده شهروندان از کيف پول الکترونيک خبر داد و گفت: کيف پول الکترونيک براي پرداخت‌‏هاي بسيار خرد مثل کرايه تاکسي کرايه اتوبوس کرايه مترو و پرداخت‌‏هاي خيلي خرد الکترونيکي است و محل استفاده از آن نيز عمدتا حمل و نقل عمومي است.

وي افزود: با توافقاتي که با شهرداري داشتيم آنها مشتاق هستند که اين پروژه را براي حمل و نقل عمومي پياده‌‏سازي بکنند براي همين بانک مرکزي استاندارد ملي کيف پول الکترونيک را اعلام کرده است و شهرداري تهران را تشويق مي‌‏کند تا پروژه فوق را در بحث حمل و نقل عمومي پياده‌‏سازي کند.


امنيت بانکداري الکترونيک
مدير اداره نظام‌‏هاي پرداخت بانک مرکزي در خصوص امنيت بانکداري الکترونيک و آخرين دستاوردهاي کارگروه مزبورابراز داشت: کارگروه امنيت بانکداري الکترونيک همان کارگروهي است که در وزارت امور اقتصادي و دارايي زير نظر دکترپورمحمدي معاون وزير اقتصاد کار مي‌‏کرد در حال حاضر تعداد جلساتش بيشتر شده و در بانک مرکزي تشکيل مي‌‏شود.


وي تصريح کرد: امن بودن بانکداري الکترونيک يک بحث وسيعي است ولي به هر حال پروژه امضاي الکترونيک کمک مي‌‏کند به اينکه ضريب امنيتي ارتقا پيدا کند.
وي اظهار داشت: اميدواريم اين پروژه امضاي الکترونيک بتواند در سال 87 به بهره‌‏برداري برسد، بانک مرکزي نيز پيگير است چرا که با اجراي امضاي الکترونيک اطمينان خيلي بيشتري به خدمات الکترونيکي مي‌‏شود.

منبع: خبرگزاری ایلنا

► پايان فرصت دو ماهه تعليق ماليات بر ارزش افزوده در هفته آينده
تجربه ٧ كشور جهان درباره هدفمند كردن يارانه ها ◄

مطالب مرتبط
بنر