ابهام در زمان ارائه لایحه هدفمند کردن یارانه ها به مجلس

چهارشنبه ، 13 آذر 1387 ، 14:51

در پی لغو برنامه امروز حضور رئیس جمهور به مجلس برای ارائه لایحه هدفمندکردن یارانه ها زمان جدید ارائه این لایحه به پارلمان با ابهام روبرو است.

 براساس برنامه ریزی های صورت گرفته قرار بود دکتر محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری امروز با حضور در صحن علنی مجلس لایحه یک فوریتی هدفمندکردن یارانه ها را ارائه کند که امروز صبح این برنامه لغو شد.

دفتر رئیس جمهور دلیل لغو برنامه حضور دکتر محمود احمدی نژاد به مجلس برای ارائه لایحه هدفمندکردن یارانه ها را "هماهنگیهای بیشتر" اعلام کرده است.

این در حالی است که در صحن علنی مجلس شایعه شده است لایحه هدفمندکردن یارانه ها احتمالا در دی ماه به مجلس ارائه خواهد شد. پیگیریهای  برای اعلام زمان دقیق ارائه این لایحه به پارلمان از وزارت امور اقتصادی و دارایی به نتیجه ای نرسید.

به نظر می رسد دفتر رئیس جمهور یا وزارت امور اقتصادی و دارایی برای شفاف شدن موضوع " زمان دقیق ارائه لایحه هدفمندکردن یارانه ها به مجلس" اطلاعیه ای صادر کنند.

در همین حال محمد رضا فرزین سخنگوی طرح تحول اقتصادی دولت پیش از این درباره دلایل فوریت لایحه هدفمندکردن یارانه ها با بیان اینکه ادامه روند کنونی هزینه‌های بسیار زیادی را بر اقتصاد کشور وارد می‌کند که قابل جبران نیست گفت: مطالعات نشان می‌دهد که از ابتدای انقلاب تا پایان سال 86 معادل 605 میلیارد دلار یارانه فراورده‌های نفتی پرداخت شده (با احتساب هزینه فرصت) و در صورت ادامه روند کنونی حتی با احتساب بشکه نفت 30-25 دلار تا افق 1404 این عدد از مرز 1000 میلیارد دلار خواهد گذشت که قطعاً تحقق چشم‌انداز را غیر ممکن خواهد ساخت.

فرزین تصریح کرده است: با ادامه روند کنونی در افق 1404 ، نفت خامی برای صادرات باقی نخواهد ماند و این موازنه در صورتی اتفاق می‌افتد که کسر حاصل از مصارف گاز طبیعی جهت تأمین واردات از محل منابع ارزی دیگری به فراورده‌های وارداتی تخصیص یابد.

سخنگوی کارگروه تحول اقتصادی دولت خاطرنشان کرده است: با ادامه روند کنونی در افق 1404 کسری عظیم و غیرقابل جبران معادل 1133 میلیون مترمکعب در مصرف گاز ایجاد خواهد شد. از طرف دیگر، بحران مالی اخیر موجب کاهش قیمت جهانی بسیاری از محصولات انرژی‌بر مانند فولاد و محصولات فلزی و غیرفلزی شده که عموماً انرژی بر می‌باشند. لذا فرصت مناسبی برای اصلاح قیمت انرژی در تولید این محصولات در داخل می‌باشد که منجر به فشارهای قیمتی بالا در داخل کشور نیز نخواهد شد.

به گفته وی، کاهش قیمت انرژی در بازارهای جهانی نیز موجب کاهش فاصله قیمت داخلی و مرزی حاملهای انرژی گردیده که موجب می‌شود راهی کوتاهتر برای نیل به قیمت‌های مرزی درخصوص حاملهای انرژی طی کنیم. نهایتاً اسراف و قاچاق شدید حاملهای انرژی، آرد، دارو و بسیاری از دیگر کالاهای اساسی ازدیگر مواردی است که منجر به خروج سرمایه‌های عظیم کشور می‌شود.

وی معتقد است: حجم بالای مطالعات انجام شده در دولت ، ایجاد هماهنگی‌های لازم در کلیه دستگاههای دولتی و برقراری تعاملات لازم با مجلس شورای اسلامی فرصتی را برای اجرای طرح بوجود آورده که احاله مجدد آن به آینده موجب خسران برای کشور خواهد بود.  

 کلیه منابع حاصل از اصلاح قیمت‌های مشمول لایحه پیشنهادی هدفمندکردن یارانه ها در صندوقی واریز خواهد شد. هیئت امناء این صندوق 3 وزیر و دو نماینده مجلس خواهند بود که بر کلیه عملیات مالی طرح نظارت خواهند کرد.

همچنین صد در صد وجوه واریزی به صندوق براساس روش حداکثر 60 درصد خانواده‌ها و نظام جامع تأمین اجتماعی، 15 درصد سرمایه‌گذاری یا پرداخت به تولیدکنندگان و 25 درصد دولت با تصویب هیئت امناء اختصاص می‌یابد و منابع مالی این صندوق از طریق اختلاف قیمت کنونی حامل‌های انرژی با قیمت آن پس از اصلاح قیمت تامین خواهد شد. این مابه‌التفاوت قیمت به طور منظم به حساب صندوق واریز خواهد شد.

منبع: خبرگزای مهر

► 1144 دلار سهم هر ایرانی از درآمد نفتی
پايان فرصت دو ماهه تعليق ماليات بر ارزش افزوده در هفته آينده ◄

مطالب مرتبط
بنر