نگاه مجلس به طرح تحول اقتصادي، مثبت و سازنده است

پنجشنبه ، 14 آذر 1387 ، 11:44

 

::  دغدغه ما در زمينه يارانه ها، در باره مکانيسم ارايه شده به جاي آن و تاثيرات آن روي معيشت مردم است

:: کسي از وضع کنوني پرداخت يارانه ها حمايت نمي کند اما در مورد اينکه چگونه اين وضع بايد اصلاح شود، نظرات متفاوت است

:: شرايط فعلي براي ما مهم نيست که چه کسي در امريکا روي کار آمده، بلکه مهم اين است که چه کسي رفته است

"علي لاريجاني" رييس مجلس شوراي اسلامي چهارشنبه شب، طرح تحول اقتصادي را که قرار است در قالب لايحه اي از سوي دولت نهم تقديم مجلس شود، يک طرح بسيار مهم و تاثيرگذار توصيف کرد و نگاه نمايندگان را به آن، "مثبت" و "سازنده" خواند.
   
لاريجاني در گفت وگويي زنده با  شبکه دوم سيما در باره "عملکرد مجلس شوراي اسلامي" که در محل مجلس انجام شد، اظهارداشت: با توجه به اينکه دولت طرح تحول اقتصادي را با هدف بازنگري و اصلاح ساختار اقتصادي کشور در دستور کار خود قرار داده، مجلس نيز کميسيوني ويژه را با حضور صاحبنظران مختلف و روساي برخي کميسيونهاي خود براي بررسي اين طرح تشکيل داده و اين کميسيون، تاکنون جلسات مستمري را با نمايندگان دولت داشته است.


وي افزود: کميسيون يادشده در قالب دو گزارش که به صورت ماهانه به مجلس ارائه کرده، پرسشها و دغدغه هايي را در باره طرح تحول اقتصادي نظير مدل محاسبه ميزان تورم در اين طرح، نحوه اجرا و پيامدهاي آن را مطرح ساخته است که اين ديدگاهها را با دولت در ميان گذاشته ايم.


رييس مجلس خاطرنشان کرد: برخي وجوه طرح تحول اقتصادي همانند اصلاحات در گمرک، بالابردن بهره وري و يا تغيير ساختار اقتصادي کشور در برخي ابعاد، ساده، روشن و قابل اجرا است اما در برخي وجوه ديگر، همانند تغييرات در ساختار بانکي و نقدي کردن يارانه ها، سيماي کار هنوز روشن نيست.


لاريجاني گفت: در اينکه وضع کنوني پرداخت يارانه در کشور اشکال دارد، ترديدي نيست اما ما معتقديم اصلاح آن نبايد مشکل بزرگتري را بوجود آورد.
وي با اين حال اطمينان داد که هنگامي که طرح تحول اقتصادي از سوي دولت در قالب لايحه تقديم مجلس شود، نمايندگان آن را به صورت کارشناسي و با نگاه مثبت و سازنده بررسي خواهند کرد.


رييس مجلس گفت: دغدغه ما در زمينه يارانه ها، در باره مکانيسم ارايه شده به جاي آن و تاثيرات آن روي معيشت مردم است زيرا بر اساس اين طرح، قرار است قيمت کالاهايي مانند نان و حاملهاي انرژي اعم از آب، گاز، برق، بنزين و ساير فراورده هاي سوختي آزاد شود. ما مي خواهيم بدانيم با حذف يارانه هاي کنوني، چنين کالاهايي چه اندازه جهش قيمت خواهد داشت و ميزان تورم ناشي از آن چقدر خواهد بود؟


وي افزود: پاسخهاي موجود به اين سوالات و موارد مشابه آن هنوز نمايندگان را متقاعد نکرده و مجلس در تلاش است تا با بهره گيري از متخصصان دولت و نخبگان بيرون، اين ابهامات را رفع کند.


لاريجاني تاکيد کرد که همه جريانهاي سياسي موجود در مجلس هشتم نسبت به طرح تحول اقتصادي، نگاه کارشناسي و دغدغه اي مشترک دارند و کسي از وضع کنوني پرداخت يارانه ها حمايت نمي کند اما در مورد اينکه چگونه اين وضع بايد اصلاح شود، نظرات متفاوت است.
وي گفت: در مورد طرح تحول اقتصادي، دغدغه هاي فراکسيونهاي اقليت و اکثريت مشابه است و هر دو بر ضرورت انجام آن تاکيد دارند، اما اينکه اين کار چگونه بايد انجام شود، موضوعي است که از نظر آنان، جاي بحث دارد.


رييس مجلس با يادآوري اين موضوع که براي تصويب لايحه سالانه بودجه در خانه ملت، حدود 2 تا 3 ماه وقت صرف بررسي کارشناسي آن مي شود، طرح تحول اقتصادي را از لايحه بودجه مهمتر دانست و تصريح کرد: ممکن است مجلس روي بررسي کارشناسي طرح حساسيت داشته و معتقد باشد براي تصويب آن نبايد عجله شود.


وي در پاسخ به سوالي در باره علت عدم حضور رييس جمهوري در نشست علني روز چهارشنبه مجلس براي ارايه لايحه تحول اقتصادي اظهارداشت: از حدود دو هفته پيش قرار بود آقاي احمدي نژاد در نشست امروز گزارشي از روند اجراي قانون برنامه پنجساله چهارم توسعه و عملکرد اقتصادي دولت ارايه دهند و در کنار آن، لايحه تحول اقتصادي نيز به مجلس داده شود. ديشب هم قرار بود بيايند اما صبح از دفتر رييس جمهوري با دفتر هيات رييسه مجلس تماس گرفتند و گفتند که وقت بيشتري مي خواهند. از نظر ما هم اين کار اشکالي ندارد.


رييس مجلس در همين راستا از اظهارنظر در باره جزييات لايحه تحول اقتصادي و اينکه آيا ديدگاههاي مجلس در آن لحاظ شده است، به دليل اينکه لايحه يادشده هنوز در اختيار مجلس قرار ندارد، خودداري کرد.

 يک انقلاب اقتصادي

لاريجاني با اشاره به تصويب قانون برنامه هاي پنجساله توسعه کشور و قوانين سالانه بودجه از سوي مجلس گفت: علاوه بر اقدامات يادشده، مجلس اقدام به تصويب قوانين موردنياز براي اجراي سند چشم انداز 20 ساله کشور ، سياستهاي کلي نظام و اصل 44 قانون اساسي در باره خصوصي سازي که از سوي مقام معظم رهبري ابلاغ شد، کرده است که هر يک، گامهاي بزرگي در راه فراهم کردن بستري مناسب براي حرکت کشور به سوي توسعه و پيشرفت به شمار مي رود.


وي در اين زمينه از قانون اجراي سياستهاي اصل 44 به عنوان "يک انقلاب اقتصادي" نام برد، هرچند گفت که در مورد نحوه اجراي کنوني آن ميان مجلس و کارگزاران اجرايي اختلاف نظرهايي وجود دارد.


لاريجاني تصريح کرد که همه تلاش مجلس، فراهم ساختن ساختارها و شرايط مناسب براي اجراي برنامه سند چشم انداز ، اصل 44 و مانند آن است و علاوه بر اولويت داشتن آن براي همه کميسيونهاي مجلس، يک کميسيون ويژه، مرکز پژوهشهاي مجلس و کميسيون بودجه نيز در اين زمينه تلاش مي کنند.


رييس مجلس در پاسخ به سوالي در باره مکانيسم نظارتي مجلس و احتمال بروز تداخل در عملکرد آن با ساير قوا گفت: من دليلي براي بروز تعارض و تداخل در اين زمينه نمي بينم، جوهره مجلس را تخصصي مي دانم و اين احساس را ندارم که نگاه آن به مسائل، سياسي باشد.


وي با تاکيد بر اينکه هر قوه اي در کشور، وظيفه خاص خود را دارد، وظيفه قوه مقننه را "ريل گذاري" براي برنامه ها از طريق قانونگذاري و "نظارت" بر آن و وظيفه قوه مجريه را اجراي قوانين دانست و تصريح کرد که نظارت مجلس در اين زمينه، به معناي تعارض يا دخالت در امور ديگر قوا نيست بلکه براي بهتر شدن امور است.


لاريجاني در عين حال تاييد کرد که ممکن است مواردي از تداخل در عملکرد قوا رخ دهد اما به عقيده وي، مجلس در شرايطي وارد اين موضوع مي شود که ناچار باشد.
وي در اين زمينه به بحث پذيرفته شدگان کنکور دانشگاهها در سال جاري اشاره کرد و گفت: پس از اعلام نتايج و اعمال سياست بومي پذيري دانشگاهها، مردم و روساي دانشگاهها نگران بودند که افرادي با رتبه هاي پايين تر وارد دانشگاهها شوند يا اينکه، رتبه هاي بالاتر از ورود به دانشگاهها باز مانند.


رييس مجلس افزود: پس از اينکه براي ما مشخص شد بومي گرايي به اين شيوه کار درستي نيست و در مورد دانشگاههاي مادر نبايد چنين باشد، و از طرف ديگر، ديديم وضع درست نمي شود، مجلس در موضوع دخالت کرد.
به عقيده لاريجاني، اگر اينگونه مسائل از سوي دولت حل شود، چنين مواردي رخ نمي دهد.
وي در بخش ديگري از اين گفت وگو، از وجود فراکسيونهاي مختلف سياسي و تخصصي در مجلس دفاع کرد و از آنان به عنوان "نوعي کاتاليزو در ساختار حقوقي" و روند قانونگذاري نام برد که مي توانند به تقويت يک فکر در تصميم سازي کمک کنند.


رييس مجلس همچنين "وحدت ملي" را موضوعي مهم براي "درست حرکت کردن کشور" دانست و از همه نيروهاي سياسي خواست در رفتار خود به ويژه در شرايط در پيش بودن انتخابات، مساله نقاط ملي و حفظ منافع ملت را در نظر بگيرند.

 سياستهاي دولت اوباما
لاريجاني در بخش ديگري از اين گفت وگو در پاسخ به سوالي در باره ترکيب دولت "باراک اوباما" رييس جمهوري جديد امريکا و ارزيابي از شعار "تغيير" وي گفت: هنوز زود است که از شعار "تغيير" آقاي اوباما و "تغييرات افراد" در کابينه وي ارزيابي دقيقي داشته باشيم و در شرايط فعلي براي ما مهم نيست که چه کسي در امريکا روي کار آمده، بلکه مهم اين است که چه کسي رفته است.


وي تصريح کرد: ما بايد به آينده نگاه کنيم تا ببينيم در پس اين شعارها و رفتارهاي اوليه، دولت امريکا چه استراتژي را دنبال خواهد کرد.
رييس مجلس افزود: بايد پذيرفت دموکراتها در رفتارشان، شکلي درونگراتر دارند اما اين امر به معناي انزواي آنها در صحنه بين المللي نيست بلکه نشانگر تفاوت تاکتيکهاي آنها با دولت قبلي در عرصه جهاني است.


وي در اين زمينه از استعمال عباراتي نظير "چماق" و "هويج"‌از سوي دولتمردان امريکايي نسبت به ايران به شدت انتقاد کرد و گفت که از چنين ادبياتي تغيير و نوگرايي در نمي آيد بلکه بوي کهنگي مي دهد.

لاريجاني افزود: چنين ادبياتي به جاي عقلانيت، تفاهم و گفتمان بوي توحش مي دهد و ادبيات درستي نسبت به يک ملت بزرگ، کهن و داراي تمدن مانند ايران نيست.
رييس مجلس با اشاره به اينکه سياستهاي مختلف امريکا عليه ايران اعم از انکار، تحريم، مهار دوگانه ، توقف برنامه هسته اي و يا ماجراجويي در طول 30 سال گذشته جواب نداده است، ايران را داراي ظرفيتهاي دروني بسيار و تاثيرگذاري فراوان در منطقه دانست و تاکيد کرد که مقامهاي امريکايي بايد شرايط منطقه را بدرستي درک کنند و رفتار منطقي تري داشته باشند.


وي با يادآوري اين نکته که سياستهاي بوش موجب تنفري بي سابقه نسبت به کل سياستهاي امريکا در منطقه شده است، اصلاح اين وضعيت را منوط به تغيير رفتار دولتمردان جديد اين کشور دانست و هشدار داد که در صورت عدم تحقق اين تغيير، ضربه اصلي را خودشان متحمل خواهند شد.
لاريجاني گفت: ممکن است دولتمردان امريکايي بخواهند در شرايط جديد، نگاه ابزاري نسبت به رابطه با ايران داشته باشند اما بايد بدانند که ما ساده انديش نيستيم و دولتمردان ما به اين مساله، داهيانه و از روي تعقل مي نگرند..


رييس مجلس همچنين به شرايط غزه و محاصره مردم آن از سوي رژيم صهيونيستي اشاره و خاطرنشان کرد که اگر دموکراتهاي امريکا که با شعار حقوق بشر به صحنه آمده اند، نسبت به بهبود وضعيت کنوني اقدامي نکنند، به زودي شعارهاي آنان رنگ خواهد باخت.

منبع: خبرگزاری ایرنا

 

► نفت ايران 37 دلا‌ري شد
1144 دلار سهم هر ایرانی از درآمد نفتی ◄

مطالب مرتبط
بنر