مقاومت بانکی ها در بحران همزمان با تشدید مطالبات معوقه

دوشنبه ، 2 دی 1387 ، 09:09

سهام شرکت های گروه بانکداری نیز همانند بسیاری از صنایع دیگر در انتظار بازگشت رونق به بازار هستند و تنها حضور اندک معامله گرانی می تواند وجودشان را در بازاربه اثبات برساند. این گروه که ارزش بازاری در حدود 3.6 درصد از بورس را به خود اختصاص داده است نیز از بی مهری سرمایه گذاران بی بهره نبوده است.

البته ارزش معاملات سهام این گروه در سال جاری با رشدی 40 درصدی روبه رو بوده به گونه ای که ارزش 218 میلیارد تومانی سال گذشته آنها تا پایان آذرماه به 307 میلیارد تومان در سال جاری افزایش یافته اما در چند وقت اخیر معاملات اندکی روی سهام این گروه انجام می شود که البته با توجه به جو منفی حاکم شاید عدم معامله سهام به اندازه حجم مبنا موجب دلشادی سهامداران این گروه می شود. در این صنعت بانک پارسیان بیشتر از 48 درصد ارزش را به خود اختصاص داده و از ابتدای سال جاری تاکنون با شش درصد افزایش قیمت در ابتدا و بانک کارآفرین با 31 درصد افول در انتهای جدول گروه بانکداری جای گرفته اند.

مقاومت مطلوب بانکی ها در بحران
کامران امینی با اشاره به تاثیرپذیری کمتر گروه خدمات نسبت به سایر گروه ها از بحران مالی گفت: «گروه بانکداری به دلیل ماهیت خدماتی اش کمتر متحمل زیان های سونامی مالی جهانی شد. درواقع در حالی که پس از بروز بحران جو کلی بازار نیز منفی شد بخش بزرگی از بازار رو به افول گذاشت سهام شرکت های حاضر در این صنعت نسبت به سایر گروه ها نزول کمتری را تجربه کردند. به گونه ای که سهام شرکت های این گروه ریزشی حدود 30 درصد را تجربه کردند. این در حالی است که بسیاری از سهام سایر صنایع، با ریزش هایی بیش از 50 درصد مواجه شدند.»


این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: «گروه بانکداری در این شرایط بحرانی توانست مقاومت خوبی از خود نشان دهد یعنی با وجود حاکم بودن جو روانی منفی در بازار سرمایه و اقتصاد ایران و جهان این گروه ریزش کمتری را داشته است. در چنین شرایطی، من به عنوان یک سرمایه گذار با پایان یافتن بحران ترجیح می دهم سهامی را انتخاب کنم که در زمان رکود مقاومت بیشتری در برابر ریزش داشته است.»وی در پایان ابراز کرد: «به نظر من با رونق مجدد بازار شاهد رشد و صعود خوبی در این گروه خواهیم بود.»

عدم ثبات در سیاستگذاری و تشدید مطالبات معوقه
امیرحسین ارضا یکی از کارشناسان بازار سرمایه عوامل مختلفی را بر صنعت بانکداری موثر می داند. وی با اشاره به جو منفی حاکم بر کل بازار گفت: «در حال حاضر کلیه سهام پذیرفته شده در بوس ما از ریسک سیستماتیک بالایی برخوردارند. حجم معاملات نیز کاهش یافته و اعتماد سهامداران نیز از بازار سلب شده است. این موارد بر کلیه سهام از جمله بانکی ها تاثیر منفی بر جای گذاشته است.»

وی سپس ادامه داد: «سیاستگذاری هایی که در سطح کلان انجام می شود نیز به ضرر این گروه بوده است. چرا که در حال حاضر عواملی نظیر نرخ سود سپرده و تسهیلات ما، دستوری تعیین می شود و بازار در تعیین آن نقشی ایفا نمی کند. در حالی که اگر این نرخ توسط بازار تعیین شود با تغییر شرایط نرخ ها نیز خود را با آنچه بازار نیازمند آن است تطبیق می دهند.»

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: «از سوی دیگر این شبهه برای سرمایه گذار وجود دارد که در هر لحظه سیاست کنونی تغییر یافته و سودآوری شرکت مطلوبش را دستخوش تغییر کند. بنابراین سرمایه گذاران به دلیل دستوری بود قوانین قادر به تحلیل و پیش بینی صحیح برای بلندمدت نخواهند بود.»


وی مطالبات معوق بانک ها را نیز از جمله موارد شبهه دار بانک ها دانسته و اذعان کرد: «بانک های ما به صورت مستقیم از بحران مالی جهانی متاثر نشدند. اما با توجه به رکود اقتصادی درآمد شرکت های تولیدکننده کاهش یافته و به دنبال آن سودآوریشان رو به افول گذاشته است. بنابراین بیم آن می رود که این گروه در بازپرداخت تسهیلات دریافتی شان با مشکل مواجه شده و بر مطالبات معوق بانک ها افزوده و موجب نزول سودآوری آنها شود.»


این کارشناس بازار سرمایه معتقد است که به دلیل جو کلی منفی و بی اعتمادی که در بازار موج می زند احتمال صعود شدیدی حداقل تا شش ماهه آینده در گروه بانکی بسیار کمرنگ است.»

منبع: روزنامه سرمایه

► دستگاههای خود پرداز چگونه کار می کنند؟
اسکناس ایرانی ◄

مطالب مرتبط
بنر