بانک‌هاي ملي و سپه رکورد اضافه برداشت‌ها را شکستند

سه شنبه ، 3 دی 1387 ، 11:10

آمار جديد اضافه برداشت بانک‌‌‏هاي دولتي از منابع بانک مرکزي در پايان سال 86 اعلام شد.

 مجموع اضافه برداشت‌‏هاي بانک‌‏هاي دولتي در پايان سال گذشته به بيش از 84.5 هزار ميليارد ريال (معادل 9.5 ميليارد دلار) رسيد.


بر اساس اين گزارش، مجموع اضافه برداشت‌‏هاي بانک‌‏هاي دولتي در پايان سال 85 حدود 18.5 هزار ميليارد ريال بوده است که مقايسه اين دو آمار بيانگر افزايش 66 هزار ميليارد ريالي اضافه برداشت بانک‌‏هاي دولتي در سال 86 در مقايسه با سال قبل از آن است.


بر اساس آمار ياد شده، بانک‌‏هاي ملي و سپه بيشترين افزايش اضافه برداشت‌‏ها را در سال گذشته داشتند به طوري که رشد اضافه برداشت بانک ملي در سال گذشته 22.4 هزار ميليارد ريال و بانک سپه 24.7 هزار ميليارد ريال بوده است.


 تزريق شديد منابع پولي به جامعه بر اثر سياست‌‏هاي انقباضي اقتصادي دولت موجب شده است مانده اضافه برداشت بانک‌‏هاي دولتي در سال گذشته در مقايسه با سال قبل از آن 4.5 برابر شود.


سياست‌‏هاي دولت در افزايش شديد تسهيلات پرداختي به بخش بنگاه‌‏هاي زودبازده و اشتغال‌‏زا (که انحراف 40 درصدي اين طرح‌‏ها در ميزان اشتغال ايجاد شده و نحوه هزينه‌‏کرد اين تسهيلات اثبات شده و اسناد آن نيز قبلاً در ايلنا منتشر شد)، واردات شديد و بي‌‏رويه دولت براي تنظيم بازار و جلوگيري از افزايش شديدتر تورم در جامعه (که نتيجه آن معکوس بوده و واردات بيش از حد موجب وارد آمدن ضرر و زيان فراوان به برخي بخش‌‏ها به ويژه بخش کشاورزي شد و عملاً حتي نتوانست به کنترل تورم بيانجامد)، اعطاي اعتبارات فراتر از ميزان بودجه‌‏اي براي هزينه‌‏کرد در سفرهاي استاني براي اجراي طرح‌‏هايي که بعضاً داراي توجيه اقتصادي نبوده‌‏اند و... از دلايل فشار دولت بر بانک‌‌‏هاي دولتي براي تأمين اعتبار مورد نياز جهت اجراي طرح‌‏هاي اقتصادي دولت بوده است که نهايتاً فشار اعتبار، موجب رشد شديد و بي‌‏سابقه اضافه برداشت بانک‌‏ها از منابع بانک‌‏ مرکزي در سال 86 شد.


بر اساس آمار استخراج شده، در پايان سال 86 ميزان مانده اضافه برداشت بانک مسکن 12.5 هزار ميليارد ريال، بانک ملي 22.4 هزار ميليارد ريال، بانک ملت 2.9 هزار ميليارد ريال، بانک کشاورزي 18 هزار ميليارد ريال، بانک صادرات 3.6 هزار ميليارد ريال، بانک سپه 24.8 هزار ميليارد ريال و پست‌‏بانک ايران 335 ميليارد ريال بوده است.

منبع: خبرگزاری ایلنا

► درس‌های رسوایی مدوف برای سرمایه‌گذاران
ميانگين عمر سپرده هاي بانکي به 9ماه کاهش يافت ◄

مطالب مرتبط
بنر