یک سوال از آقای رئیس کل؟!

شنبه ، 14 دی 1387 ، 14:41

با گذشت سه ماه از حضور محمود بهمني در بانک مرکزي و وعده‌‏هاي وي در خصوص لزوم تشکيل جلسات شوراي پول و اعتبار، همچنان سياستگذاري پولي بدون حضور متخصصان پولي انجام مي‌‏شود.

 با وجودي که مجمع تشخيص مصلحت نظام رأي بر احياي شوراي پول و اعتبار داده است، بانک مرکزي همچنان در راستاي همسويي با سياست‌‏هاي دولت از تشکيل جلسه براي شوراي پول و اعتبار سر باز مي‌‏زند.


تا پيش از اين طبق مصوبه شوراي عالي اداري که رأي به تعليق شوراي پول و اعتبار داده بود، رييس کل برکنار شده بانک مرکزي حتي حق راي در جلسات مربوط به سياستگذاري‌‏هاي پولي را نداشت و حق رأي به وزراي عضو در شورا تفويض شده بود که همين موضوع منجر به دعواهاي بسيار ميان بانک مرکزي و دولت شد. بر پايه قانون پولي و بانکي شوراي، پول و اعتبار يکي از ارکان بانک مرکزي بود که در خرداد ماه سال 86 به حالت تعليق در آمد.


بر اساس اين گزارش، ابراهيم شيباني، رييس کل اسبق بانک مرکزي با اتکا بر تشکيل شوراي پول و اعتبار نرخ سود بانکي سال 86 را متفاوت از خواسته رييس جمهور يعني کاهش دو درصدي نرخ سود تسهيلات بانکي تعيين نمود که اين تصميم با نظر قاطع رييس جمهور مبني بر کاهش دو درصدي نرخ سود به تعليق در آمد و اين نخستين باري بود که رأي شوراي پول و اعتبارمعلقي اعلام مي‌‏شد. بر اين اساس، اندکي بعد با به تعليق در آمدن شوراهاي عالي، شوراي پول و اعتبار نيز به حالت تعليق درآمد که پس گذشت يک سال و 3 ماه مجمع تشخيص مصلحت نظام رأي به از سرگيري جلسات شوراهاي عالي داد.


هم‌‏اکنون نيز با وجود رأي مجمع، همچنان بانک مرکزي از تشکيل جلسات اين شورا سر باز مي‌‏زند.


عدم حضور نماينده بخش خصوصي، بخش تعاوني، دادستان و يا نماينده وي و نيز نماينده‌‏اي از مجلس شوراي اسلامي در جلساتي که به سياستگذاري در امور پولي و اعتباري مي‌‏گذرد، منجر به اعتراض‌‏هاي بسياري شده است.


تصميمات اخير بانک مرکزي مبني بر يکسان سازي شرايط رقابت در پرداخت سود، انتشار اوراق مشارکت بدون توجه به اصول در نظر گرفته شده، ايجاد خط اعتباري 6 هزار ميليارد توماني ضمن توافق با وزارت کار، ناديده انگاري حقوق بخش خصوصي در دريافت تسهيلات از حساب ذخيره ارزي و بانک‌‏ها و... از جمله تصميماتي است که خارج از درنظرگيري مباحث کارشناسي اتخاذ شده است.

منبع: خبرگزاری ایلنا

► رشد 106 درصدی بدهی بانک ها به بانک مرکزی
دلايل به كار گيري سيستم پايانه هاي فروش ◄

مطالب مرتبط
بنر