اختلاف دوباره بانک مرکزي و وزارت کار

پنجشنبه ، 26 دی 1387 ، 09:08

با نزديک شدن فضاي انتخاباتي کشور و احتمال حضور افراد مختلف حتي از ميان کابينه دولت، بازار انتقاد از عملکرد دولت و دستگاه هاي دولتي داغ شده است. چندي پيش محمد جهرمي، وزير کار دولت از نهاد بانک مرکزي انتقاد شديد کرد و به طور تلويحي گفت؛ مشکل آنها با بانک مرکزي حتي با رفتن مظاهري حل نشده است.

وي گفته بود سياست هاي سلبي بانک مرکزي شوک عجيبي به اقتصاد وارد کرد و حداقل دو سال زمان لازم است تا تبعات آن جبران شود. وي حتي به طرح کارگروه تحول اقتصادي انتقاد کرده و گفته بود وقتي ريل اشتباه باشد طبيعي است هر دولتي که روي آن حرکت کند به مقصد نخواهد رسيد. وي با بيان اينکه هر موقع قيمت نفت افزايش پيدا کرده مشکلات کشور نيز فزوني يافته است، اظهار داشت؛ تا زماني که شايسته سالاري در کشور اجرا نشود و از منابع مالي و انساني درست استفاده نشود تورم ما دورقمي خواهد بود.

اين نوع انتقاد و انتقاد هاي ديگر از جمله آمار نرخ بيکاري که اظهار داشته بود 10.5 درصد است نه 9.5 درصد واکنش هاي درون دولت را به دنبال داشت. اولين واکنش از سوي محمود بهمني رئيس کل بانک مرکزي بود.

وي ديروز در حاشيه دولت به خبرنگاران گفت؛ تصميم گرفته ام به هيچ وجه پاسخ هيچ سازماني را ندهم چرا که بانک مرکزي بسيار بالاتر از آن است که بخواهد جواب وزارت کار يا سازمان... را بدهد. وي با بيان اينکه بايد مسائل را از بعد وسيع تري نگاه کنيم در پاسخ به اين سوال که آيا از عملکرد خود راضي هستيد، گفت؛ هنوز نه، چون نبايد انتظار داشته باشيم در طول سه ماه همه چيز درست شود چرا که اگر قطاري به سرعت حرکت مي کند يکدفعه نمي توان آن را متوقف کرد يا تغيير مسير داد، لذا بايد به مرور ترمز کرده و انحراف آن را ايجاد کنيم. لذا سه ماه براي چنين مسائلي بسيار کم است براي مثال براي يک مهار تورم سال ها زمان نياز است، البته معتقدم در يک برنامه دو تا سه ساله به راحتي مي توان کار موثري انجام داد.

رئيس کل بانک مرکزي درباره نرخ تورم ماه هاي پاياني سال جاري گفت؛ با توجه به برنامه ريزي انجام شده سعي خواهيم کرد اين نرخ در حدود 25 درصد سال قبل حفظ شود البته در ماه قبل موفق شديم تورم را 1.5 درصد کاهش دهيم.

محمود بهمني در حاشيه نشست هيات دولت اظهار کرد؛ البته در ماه جاري و پايان سال کاهش آن مقداري مشکل خواهد بود چرا که تزريق نقدينگي مزايا و حقوق پايان سال را خواهيم داشت. وي افزود؛ در اين زمان سعي خواهيم کرد از طريق استقراض از مردم و انتشار اوراق مشارکت پنج هزار ميليارد ديگر را هم منتشر کنيم لذا تورم قطعاً در پايان سال پايين تر خواهد بود.

بهمني همچنين در ادامه درباره قيمت دلار در بودجه سال آينده گفت؛ قيمت دلار هنوز تعيين نشده البته در ماه گذشته ميانگين قيمت آن 950 تا 990 تومان بوده است و پيشنهاد من 950 تومان است. رئيس کل بانک مرکزي در پاسخ به اين سوال که آيا طرح تحول اقتصادي جهش قيمت و تورم را به دنبال دارد و طرح بانک مرکزي براي جلوگيري از تاثيرات آن چيست، عنوان کرد؛ در واقع طرح تحول اقتصادي امري است که بايد انجام شود و هدفمند کردن يارانه ها غيرقابل انکار است تا بتوانيم تعديل درآمدها را داشته باشيم و از اين طريق درآمدي را که از اين محل کسر مي شود به طبقه پايين تر انتقال دهيم.

البته اينکه با دعوت به اين امر شاهد جهش قيمت در حدود 17 درصد باشيم طبيعي است اما قطعاً پس از واقعي شدن نرخ ها روند کاهنده را خواهيم داشت. بهمني در ادامه درباره وضعيت کارگروه وصول مطالبات بانکي هم گفت؛ ميزان مطالبات در حال حاضر 300 هزار ميليارد ريال بوده و معتقديم مقدار مطالبات بيش از اين مقدار است و بايد شناسايي شود. البته در حال حاضر رقم قابل توجهي نيز وصول شده است ولي چون شفاف سازي ها ميزان کل مطالبات وصولي را نشان نمي دهد اين رقم اعلام شده است. در حال حاضر بايد ميزان مطالبات قطعاً 300 تا400 هزار مي بود.



انتشار اوراق مشارکت به جاي اعطاي تسهيلات

رئيس کل بانک مرکزي درباره انتشار اوراق مشارکت هم گفت؛ در حال حاضر بانک مرکزي پنج هزار ميليارد به وزارت نيرو اجازه انتشار اوراق مشارکت داده و پنج هزار ميليارد ديگر هم در دست انجام است. چرا که معتقديم بهترين راه براي کنترل نقدينگي استقراض از مردم است. البته چاپ اسکناس و استقراض خارجي هم روش هاي ديگري است که به نظر مضر است. وي خبر داد؛ در سال آينده نيز به جاي اعطاي تسهيلات براي اجراي پروژه هاي عمراني اوراق مشارکت منتشر خواهد شد.

بهمني درباره نتيجه اقدامات حمايت از توليد و وضعيت 60 هزار ميليارد ريال هم گفت؛ 60 هزار ميليارد ريال به بانک ها ابلاغ شد و قبل از آن نيز شفاف سازي حساب هاي بانکي انجام گرفت و تا زماني که بدهي دولت تسويه نشد پولي تزريق نکرديم لذا در حال حاضر اين مبلغ تزريق شده و اميدواريم مجلس نيز 15 هزار ميليارد قبلي را مجدداً احيا کند تا تداوم توليد را شاهد باشيم.

شوراي پول و اعتبار و بانکداري اسلامي...

وي درباره تشکيل شوراي پول و اعتبار هم گفت؛ مصوبه تشکيل اين شورا ابلاغ شده و بانک مرکزي پيگير آن است و اخيراً نيز نامه يي به کميسيون اقتصادي دولت نوشته ايم تا بحث مشکل حقوقي آيين نامه آن را برطرف کند و به محض برطرف شدن، آن را اجرا خواهيم کرد. وي در ادامه درباره اقدامات محوري سال آينده هم گفت؛ اجراي صددرصد بانکداري اسلامي از کارهاي محوري براي سال آينده است.

ضرب سکه هاي جديد 5 و 2.5 بهار آزادي

بهمني در ادامه از ضرب سکه هاي جديد به مناسبت سي امين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي خبر داد و گفت؛ به مناسبت سي امين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي سکه هاي جديد طلا و نقره يادبود ضرب مي شود که شامل پنج بهار، 5/2 بهار و يک بهار است؛ پنج بهار با تصوير رهبر کبير انقلاب و پشت آن انقلاب ما انفجار نور بود و دو 2.5بهار نيز با طرح ديگر و شعار استقلال ،آزادي، جمهوري اسلامي است و ديگري نيز به شکل کبوتري با آرم جمهوري اسلامي و شعار استقلال آزادي جمهوري اسلامي ضرب مي شود که کيفيت آن بالاتر از سکه هاي فعلي در بازار خواهد بود. البته نقره آنها هم ضرب خواهد شد.

وضعيت نامشخص صندوق توسعه ملي

رئيس کل بانک مرکزي در پاسخ به اين سوال که آيا صندوق توسعه ملي جايگزين حساب ذخيره ارزي خواهد شد يا نه، گفت؛ هنوز ميزان برداشت از حساب ذخيره ارزي مشخص نشده و با توجه به اينکه مازاد 50 درصد درآمد نفتي به اين صندوق واريز مي شد در حال حاضر صندوق توسعه ملي20 درصد آن را در خود جاي خواهد داد لذا بايد ديد اين مبلغ بايد به خزانه برود يا به حساب ذخيره ارزي يا اينکه مشخص شود چه ميزانش به صندوق توسعه بايد واريز شود. وي تصريح کرد؛ صندوق توسعه ملي طبق پيش بيني انجام شده صرفاً براي بخش خصوصي پيش بيني شده و بخش دولتي حق استفاده از آن را ندارد.

چاپ اسکناس جديد با طرح قدس

رئيس کل بانک مرکزي خبر داد؛ اسکناس هاي جديد با طرح هاي جديد به زودي وارد بازار مي شوند و در واقع از اسکناس هاي موجود استفاده شده و طرح جديد قدس پشت آنها چاپ خواهد شد.

 منبع: روزنامه اعتماد

► گزارشي از تاخير چندماهه در پرداخت وام جديد ازدواج
ارتقاي 12رتبه‌اي اقتصاد ايران ◄

مطالب مرتبط
بنر