رئيس جمهور آينده، اقتصاد را به ريل قانون برگرداند

سه شنبه ، 8 ارديبهشت 1388 ، 09:29

سعيد شيرکوند با آغاز شمارش معکوس برگزاري دهمين انتخابات رياست جمهوري، مهم ترين چالش رئيس جمهور آينده را برگرداندن قطار اقتصاد به ريل قانون بيان کرد. او معتقد است وقتي اقتصاد از ريل خارج مي شود و ساز و کارهاي مناسب و محکمي براي انسجام نهادهاي اقتصادي در آن ديده نمي شود، بايد امروز شاهد اين وضعيت باشيم.

اين کارشناس اقتصادي  با گريزي به بحران جهاني و تاثير آن بر اقتصاد ايران بيان کرد؛ شدت بحراني که در جهان رخ داد، همه کشورها را به يک ميزان تحت تاثير قرار نداد به طوري که عملاً ديديد در برخي کشورها تاثيرات عميق تر گذاشته و برخي که توانمندي و ساختارهاي دروني قوي داشتند، ضربه کمتري در اقتصاد ديدند. اين درحالي است که اين تاثيرات در اقتصاد ما عميق تر بود و به رغم اينکه دولت عنوان مي کرد بحران بر کشور ما تاثيري نمي گذارد و حتي براي اين ادعا هم ادله يي ارائه نمي کرد، اما ديديم تاثير عميقي گذاشت.

او دلايل تاثيرپذيري اقتصاد ايران از بحران مالي را خارج شدن اقتصاد از ريل خود مطرح کرد و ادامه داد؛ دولت نهم به قانون پنج ساله وفادار نبود، به سند چشم انداز عمل نکرد و حتي به بودجه سنواتي خود هم وفادار نيست. اين بي قانوني و قانون گريزي شرايطي ايجاد کرد که اين بدن مستعد بيماري است و هر ويروسي وارد مي شود؛ بنابراين مهم ترين چالش رئيس دولت بعدي برگرداندن اين قطار به ريل قانون است.

شيرکوند تصريح کرد؛ اگر قانون تاکيد مي کند بايد حساب ذخيره داشته باشيم، سياست هاي پولي در شوراي پول و اعتبار بايد تعيين شود، سازمان مديريت و برنامه ريزي کشور بايد بر تخصيص منابع نظارت کند و همين طور مجموعه يي از نهادهاي تصميم ساز و تصميم گير که در طول دولت نهم کان لم يکن تلقي شده بايد احيا شود، بايد اين اقدامات اولويت رئيس دولت دهم قرار بگيرد.

او اضافه کرد؛ دولت در بسياري از موارد به جاي نهادها نشسته و تاسف بارتر اينکه رئيس دولت خود به جاي دولت نشسته به طوري که خود نرخ سود بانکي را تعيين مي کند، اولويت پروژه ها را تعيين مي کند، تخصيص منابع مي دهد و نظارت بر پروژه ها را برعهده مي گيرد؛ بنابراين رئيس جمهور بعدي بايد مهم ترين چالش اش اين باشد که چگونه اين ناکارکردي ها را در مسير اصلي خود قرار دهد.

اين کارشناس اقتصاد با بيان اينکه نوآوري دولت نهم در تغيير رديف هاي بودجه موجب اين ميزان تخلف در تفريغ بودجه شد، خاطرنشان کرد؛ دولت مدعي بود اين کار نوآوري و شفاف سازي است که به افزايش کارآمدي منجر مي شود اما مجلس نپذيرفت. اگرچه مجلس بودجه را تغيير داد، اما دولت اين قانون را ناديده گرفت و حاصل اين عملکرد را امروز در گزارش تفريغ بودجه مشاهده مي کنيد.

او درباره اين اقدامات دولت که تحت عنوان موضوع عدالت انجام شده، يادآور شد؛ بيان دلدادگي افراد به عدالت موضوع تازه يي نيست. در هيچ دوره يي از تاريخ نمي بينيد که مسوولي طرفدار عدالت نباشد اما اگر اين مفهوم در قالب برنامه هاي عملياتي تدوين نشود قطعاً هدف اصلي محقق نمي شود.

شيرکوند اظهار داشت؛ آنچه تحت عنوان عدالت از سوي دولت نهم مطرح شد، شعاري بيش نبود زيرا ابعاد عدالت هرگز توضيح داده نشد که آيا اين عدالت مربوط به ارزش گذاري، جنسيت، مناطق يا طبقات است يا اينکه قرار است با چه مکانيسمي اين عدالت برقرار شود. او ادامه داد؛ شعار عدالت دولت نهم نه تعريف داشت و نه مکانيسم؛ نمي توان براي برقراري عدالت صرفاً با يک برداشت سطحي تصميم گرفت.

معاون وزير اقتصاد در دولت اصلاحات با بيان اينکه نمي توان تحت عنوان عدالت از منابع مالي گروهي گرفته شود و به گروه ديگري داده شود، تصريح کرد؛ وقتي کيک امکانات جامعه تخصيص يافته و سهم هر قشري مشخص است، اين کار مفهومش گداپروري و افزايش فقر است، درحالي که راه برقراري عدالت اين است که کيک منابع بزرگ شود که نتيجه اش اين خواهد شد که طبقات مياني فربه تر و طبقات پايين به مجموعه مياني منتقل مي شوند. شيرکوند با تاکيد براين نکته که ابتدايي ترين برداشت از عدالت به حوزه شهروندي و سياسي مرتبط مي شود، بيان کرد؛ آيا در شرايط کنوني امکان حضور همه در صحنه هاي سياسي مهياست؟ يا در نظام حقوقي آيا شهروند درجه يک يا دو ايجاد نشده؟

اين استاد دانشگاه عنوان کرد؛ دولت نهم اصلي ترين ترجيع بند خود را زمان انتخابات 84 براي روي کار آمدن، توزيع عادلانه درآمد عنوان کرد به طوري که تمام سخنراني ها و مصاحبه هاي آقاي احمدي نژاد در زمان انتخابات تکيه بر اين موضوع بود در حالي که اگر امروز ضريب جيني را بررسي کنيد، مشخص است ضريب جيني در اسفند 87 نسبت به 84 به تدريج عادلانه بوده اما 84 نسبت به سال هاي اخير ناعادلانه تر شده و نسبت درآمد دهک اول به دهک دهم هر سال کاهش يافته است.

منبع: خبرگزاری ایلنا

► وزیر صنایع اصلاحات: موسوي ديد روشني درباره‌ سياستهاي اقتصادي دارند
میرحسین: من اگر بودم سهام عدالت را شروع نمی‌کردم ◄

مطالب مرتبط
بنر