میرحسین: کجاست آن نفتی که قرار بود سر سفره‌ها بیاید؟

دوشنبه ، 21 ارديبهشت 1388 ، 10:49

مهندس موسوی در جمع دانشجویان  دانشگاه آزاد اراک با اشاره به پلاکاردی که یکی از دانشجویان در دست داشت و بر روی آن از قول امام خمینی(ره) نقل شده بود «معیار حال فعلی افراد است»، گفت: آری درست است. معیار حال فعلی افراد است و باید ببینیم چه وعده‌های داده‌ایم و اکنون در کجا ایستادیم. معیار حال فعلی افراد و معیار حال فعلی دولت‌ها است.‌ باید ببینیم چه قدم‌هایی برای از بین فساد برداشتیم؟ ببینیم چه کسانی را در دولت به کار گرفتیم؟ و چه افتخاراتی در جهان آفریدیم؟ باید ببینیم آیا این اقدامات با شعارهایی که داده شده، یکسان است یا خیر؟

وی سپس گفت: فضای دانشگاه باید فضایی باز باشد و همه ی حرف‌ها بدون ترس گفته و شنیده شود. یکی از مهمترین مسائل کشور ما رهایی از ترس است و دانشجویان باید پیشتاز این مساله باشند. بنابراین همه باید بتوانند سوالات خود را در دانشگاه مطرح کنند.

میر حسین در پاسخ به پرسشی درباره ی وضعیت خانوادگی خود گفت: من در سال 1348 ازدواج کردم. همسرم در رشته‌ی هنری تحصیل می‌کرد و بعد هم در علوم سیاسی ادامه ی تحصیل داد و در ابتدا در مدارس و بعد هم به استاد در دانشگاه مشغول شد. اول انقلاب ایشان به دلیل مبارزات و همچنین کتاب‌های خود از من مشهورتر بود. ایشان به قرآن علاقه زیادی دارند و کتاب ها و مقالات زیادی نوشته است. ما همیشه به هم احترام گذاشتیم و استقلال یکدیگر را پاس داشتیم. من سه دختر و پنج نوه هم دارم که دو دختر من در حال گذارندن رساله ی دکتری خود در رشته‌های فیزیک و پژوهش هنر هستند و یک دختر دیگر من نیز در حال تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در رشته ی تصویرگری است.

وی درباره ی مساله ی دانشجویان ستاره‌دار و اساتید اخراج یا بازنشسته شده از دانشگاه گفت: من مخالف هر نوع ستاره دار کردن دانشجویان هستم و معتقدم که دانشگاه باید یک محیط باز و آزاد داشته باشد و ویژگی دانشگاه باید در همین مساله باشد. به عقیده ی من هر نوع نگاه امنیتی به دانشجو نه به نفع کشور است و نه به نفع نظام. بازنشسته کردن اجباری اساتید به معنای ظلم به خود آن‌ها، ظلم به دانشجویان و کل جامعه است و من اگر رییس‌جمهور شوم در دولت آینده وزارت علومی متناسب با همین ذهنیت تشکیل خواهم داد.

وی سپس درباره ی مشکلات رسانه ای موجود گفت: یکی از مشکلات من همین مساله است. من موافق کانال‌های تلویزیونی آزاد در کشور هستم و این عقیده ی امروز من نیست به طوری که در سال 68 هم که عضو مجلس بازبینی قانون اساسی بودم به این مساله رای دادم و در حال حاضر و آینده هم تا حد توان خود این مساله را دنبال خواهم کرد.

میر حسین افزود: رسانه ی ملی تاکنون یک طرفه عمل کرده است و من اتکایی به آن ندارم. اتکای من به تک تک کسانی است که به فضای آزاد معتقدند و با ابتکارات خود دامنه‌ی آزادی را به همه ملت گسترش می‌دهند و دانشجویان می‌توانند پیام‌رسان این آگاهی باشند. ما شعار هر شهروند یک ستاد را مطرح کردیم و حال عرض می‌کنم که هر شهروند باید یک رسانه در خلاء رسانه ی ملی باشد.

وی به پرچم‌ها، شال ها و ربان‌های سبز در دست دانشجویان حاضر اشاره کرد و خطاب به آن‌ها گفت:‌ امیدوارم این سبزی تمام ایران بزرگ را بپوشاند.

میرحسین درباره ی اقدامات شبه تبلیغاتی دولت در آستانه ی انتخابات اظهار کرد: در کشور ما منابع کمیابی نظیر منزلت‌های اجتماعی وجود دارد. اگر این منابع را برای اهداف درازمدت به کار گرفتیم راه درست را طی خواهیم کرد ولی اگر این منابع در خدمت اغراض کوتاه مدت سیاسی و برای جنجال، هیاهو و گول زدن مردم استفاده شود به مردم ظلم کرده‌ایم و این بزرگ‌ترین فساد است. باید وعده‌هایی بدهیم که بتوانیم به آن‌ها عمل کنیم؛ کجاست آن نفتی که قرار بود سر سفره‌ها بیاید؟

وی همچنین درباره بحث حضور نظامیان در سیاست، تصریح کرد: امام(ره) در دوره‌های مختلف به صراحت گفته بودند که نیروهای نظامی نباید وارد عرصه ی سیاسی شوند. این بدان معنا نیست که کسی نیندیشد بلکه به این معناست که سازمان‌های نظامی نمی‌توانند در حقوق مردم دخالت کنند. مردم باید در فضای آزاد فکر کنند و بیندیشند و هر نوع دخالتی در این زمینه هم به ضرر آن نیروها و هم به ضرر کل مردم و کشور است.

یکی از دانشجویان بسیجی سوال کرد؛ آقای موسوی! لطفا موضع خود را در قبال گروه‌هایی نظیر جبهه مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی اعلام نمایید؟ چرا که اینها متاسفانه امروز از یاران شما هستند! موسوی هم در برابر این پرسش عنوان کرد: اصلا نمی‌گویم متاسفانه! من شعاری دادم و به طور مستقل آمدم و از همکاری و حمایت احزاب مختلف از جمله همین احزاب که نام برده شد استقبال می‌کنم، ولی بارها گفته‌ام که وام‌دار هیچ‌کس نیستم؛ بلکه به شایسته‌سالاری اهمیت می‌دهم. پاسخ من به منتقدان درباره همکاری با این احزاب، عملکرد شایسته دولت بعدی خواهد بود. به عقیده من هر تشکلی که دلش برای این ملت می‌تپد از جمله بسیج، موافق این قضیه باشد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام عنوان کرد:‌ بسیج وقتی بیندیشد و مدافع منافع قشری باشد که از آنها برخاسته است با این مساله مشکلی نخواهد داشت و من یقین دارم که بسیج همین راه را خواهد رفت. من از این سوال‌ها رنجیده نمی‌شوم و پاسخ می‌دهم. امیدوارم که بسیج در نهایت در کنار مردم و دانشجویان باشد. آن کس که نام خود را بسیجی بگذارد ولی از شعارهای اصیل امام(ره) عبور کند را بسیجی نمی‌دانم و معیار حال فعلی افراد است. مقام معظم رهبری گفته‌اند من یک رای دارم و خودم از آن باخبرم و من امیدوارم بسیجی با همین روحیه وارد عرصه شود و از رای بقیه‌ قشرها مانند ناموس خود دفاع کند؛ حتی اگر خلاف نظر آنها باشد. ما چنین بسیجی را دوست داریم.

یکی دیگر از دانشجویان بسیجی درباره مساله سیاست خارجی، بحث رابطه با آمریکا و مساله فلسطین موسوی را مورد سوال قرار داد که او نیز پاسخ داد: هر موضعی که در رابطه با آمریکا داشتم بارها با صراحت و روشنی برای همه بیان کرده‌ام. من شخص خاصی نیستم که دست دوستی‌ام ارزشی برای آمریکا داشته باشد. اینک نه رییس‌جمهور هستم و نه نخست وزیر! بلکه تنها یک هنرمند داوطلب ریاست جمهوری هستم. نه نامه‌ای نوشته‌ام و نه تقاضای ملاقاتی کردم و نه پیام تبریکی فرستادم. نمی‌دانم این حرف دست دوستی دراز کردن که شما در سوال‌تان گفتید از کجا آمده است؟ به هر حال سیاست خارجی عرصه علم، دانش و آگاهی است و این طور نیست که فردی شب بخوابد و فردا موضعی اعلام کند و تصمیمی بگیرد.

مهندس موسوی یادآوری کرد:‌ در ماجرای مک‌فارلین تمام کسانی که در آن دخیل بودند از جمله خود مک‌فارلین در آمریکا محاکمه شدند.جالب اینجاست که در آنجا به ریگان رییس‌جمهور وقت آمریکا نگفتند که چرا این تصمیم را گرفتید بلکه به او اعتراض کردند که چرا در این تصمیم‌گیری نظر کارشناسانه وزارت امور خارجه را نگرفتید؟ مشکلی که در حال حاضر درباره سیاست خارجی داریم مساله دفاع از فلسطین نیست؛ بلکه مساله‌ بی‌خودی به سوئیس رفتن برای یک خواب، خیال و توهم است. چرا می‌خواهید تلاش کنید حرفی در دهان دیگران یا در دهان من بگذارید؟

او با اشاره به این که از اول انقلاب مدافع حقوق حقه‌ مردم فلسطین بوده است گفت: در ابتدای انقلاب، اجماعی در مورد مساله فلسطین در نظام صورت گرفت. به طوری که قرار شد هر کجا این بحث پیش می‌آید همه با هم بگویند که مطابق هنجارهای بین‌المللی موافقیم که سرنوشت فلسطین را همه ساکنان آن سرزمین اعم از مسلمان، یهودی و مسیحی با رای خود تعیین کنند ولی دولت جدید شعارهای احساساتی داد و از این موضع نظام عدول کرد.

نخست‌وزیر کشورمان در دوران دفاع مقدس با اشاره به مساله هولوکاست و تاکید بیش از اندازه دولت نهم بر نفی این مساله تصریح کرد: چنین رفتاری نتیجه‌ای جز دو مصوبه در سازمان ملل و مجمع عمومی در تایید هولوکاست نداشته است و نتیجه آخر آن نیز در اجلاس اخیر سوئیس حاصل شد که وقتی آن مشکل به وجود آمد و آن مطالب مطرح شد در پایان اجلاس باز هم مصوبه‌ای دسته‌جمعی در تایید هولوکاست صادر شد. البته حمایت از فلسطین مهم است ولی از راه آگاهانه. مگر دستگاه چند هزار نفری وزارت امور خارجه را مجانی درست کردیم؟ باید در تصمیمات خود از خرد جمعی استفاده کنیم. حرف ما این است که اینها حتی برای پیاده کردن افکار خود نیز از تصمیم جمعی استفاده نمی‌کنند.

 

او  همچنین درباره مفهوم اصلاح‌طلب اصولگرا توضیح داد: از شعاری که رهبری انقلاب داده‌اند دست برنمی‌دارم. ارزش‌های اصیل اصلاح‌طلبی بدون توجه به اقشار مستضعف امکان پیاده شدن ندارند. اصلاح‌طلب اصولگرا یک استراتژی و راهبرد است. ما باید تلاش کنیم که صفوف ملت را به هم نزدیک کنیم و به سمت وحدت حرکت نماییم. من این شعار را از امام یاد گرفته‌ام و هیچ‌گاه هم از یاد نبردم. من با همه اصلاح‌طلبان دوست هستم و در عین حال دست خود را به سمت همه گروه‌ها دراز کردم و معتقدم ملت ما می‌تواند در یک لحظه هم از جمهوریت دفاع کند و هم از اسلامیت.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با انتقاد از وجود قانون‌گریزی در کشور گفت: اگر این مساله ادامه پیدا کند لطمات زیادی به کشور ما وارد خواهد کرد. اگر در اول انقلاب گفته می‌شد که مثلا 10 هزار دلار به خزانه ریخته نشده، دولت بدون استیضاح در مقابل افکار عمومی سقوط می‌کرد ولی امروز از سوی دیوان محاسبات عمومی بحث ریخته نشدن میلیاردها دلار از سوی دولت به خزانه کشور مطرح شده است ولی آب از آب تکان نمی‌خورد و این یک خطر است. نداشتن برنامه، حرکت کردن در جهت تصمیمات غیرکارشناسانه از جمله مشکلات کشور است که در نتیجه‌ آن هم در توسعه داخلی دچار مشکل هستیم و هم ایرانیان در خارج از کشور با تحقیرهای مختلف مواجه می‌شوند.

سرانجام نظر موسوی درباره بازداشت‌های سیاسی و مسئله دانشجویان زندانی پرسیده شد که او تاکید کرد: با بازداشت‌های سیاسی صریحا مخالفم. این مساله را بارها اعلام کرده‌ام. نمی‌توانیم به جامعه‌ دانشگاهی نگاه امنیتی داشته باشیم.

منبع: سایت خبری جهان نیوز

► کروبی:چرافکر می کنید پیرم؟امام هم در آغاز نهضت63سال داشت
آیا اقتصاد، پاشنه آشیل احمدی‌نژاد خواهد شد؟ ◄

مطالب مرتبط
بنر