خسته ایم از این نابسامانی

سه شنبه ، 29 ارديبهشت 1388 ، 13:05

نخست وزیر دوران دفاع مقدس با تاکید بر اینکه «از وضعیت فعلی از قانون گریزی دولت خسته شده ایم، ما از ضدیت با پیشرفت و توسعه خسته شده ایم»، شعار مبارزه با فساد را مورد نقد قرار داد و گفت: «دولتی که چهار سال شعار مبارزه با فساد را سرداده است، هنوز نتوانسته یک نفر از افرادی که مدعی فساد هستند را به دادگاه تحویل دهد.»میرحسین موسوی در جمع پرشور دانشجویان در دانشگاه آزاد اسلامی یزد تصریح کرد: «گفتن «مبارزه با فساد» راحت است ولی اجرای آن مشکل است و دولت فعلی در این رابطه مشکل دارد.»

میرحسین در پاسخ به سوالی تکراری که اخیراً در نشست های دانشجویی وی در استان های مختلف از سوی یک طیف مطرح می شود، درباره نهضت آزادی و اتهام فساد که سوال کننده به آنها نسبت می دهد، اظهار کرد: «هر کجا می رویم این سوال را از من می پرسند و من هم توضیح می دهم. هر چه بیشتر از من بپرسید من بیشتر توضیح می دهم و این به ضرر کسانی است که سوال می کنند. نهضت آزادی یک حزب از احزاب معروف قبل از انقلاب اسلامی ماست. در تاریخ 15 شهریور، شهیدبهشتی ما را به همراه چهار نفر از اعضای نهضت آزادی به خانه خود دعوت کردند و پس از طرح مباحثی به آنها گفت از شما دعوت می کنم که بیایید و یک حزب واحد با هم تشکیل دهید.

انتخاب دولت موقت و حضور مرحوم بازرگان به درخواست شهید بهشتی بود. پس از اختلافات پیش آمده این صف ها از هم جدا شدند ولی هیچ گاه از دهان من نخواهید شنید که من نهضت آزادی و اعضای آن را به عنوان شهروندان این نظام قبول ندارم. این سوال را از من بپرسید باز هم همین جواب را خواهم داد. من با آنها اختلاف دارم ولی آنها شهروندان جمهوری اسلامی هستند، من هیچ گاه به دنبال مصلحت طلبی برای جمع آوری چند رای نبودم و الان هم نخواهم بود و عقیده خود را بیان می کنم. نه تنها نهضت آزادی بلکه هر کس در این کشور که در قالب ایران بزرگ فعالیت کند شهروندان این نظام محسوب می شوند و نظام در قبال آنها مسوولیت هایی دارد. اگر اینها چنین تخلفاتی داشتند چطور است دولتی که 4 سال است شعار مبارزه با فساد را می دهد یک نفر از اینها را هم به دادگاه نفرستاده است.»


میرحسین در ادامه به شعار مبارزه با فساد اشاره کرد و گفت: «بزرگ ترین کار قوه قضائیه این است که وقتی جرمی اتفاق می افتد با مجرم برخورد کند و این یعنی بقیه مردم مبرا هستند. هر روز لکه ای به دیگران چسباندن و هر روز شعار مبارزه با فساد دادن و افراد را ترساندن بدون اینکه بتوانیم فاسد را نشان بدهیم، این تجاوز به حقوق مردم است.»


وی همچنین گفت: «جزء لوایحی که به دنبال آن خواهم بود این است که محدودیتی برای قدرت تهمت زنی دولت به اقشار مختلف مردم ایجاد کنم.»
موسوی درباره شعار حمایت از مستضعفان توضیح داد: «من با شعار حمایت از حقوق مستضعفان به صحنه آمده ام و حقوق مستضعفان را در گرو اقتصاد نیرومند ملی در کنار عدالت می دانم و بر این مساله پایبند هستم و از آن بر نخواهم گشت. راه حل این مساله حمایت از بخش خصوصی، تولید ملی و نظایر اینهاست که من به آن پایبند خواهم بود. سرچشمه بیشترین فضیلت های یک نظام و جامعه از قشر مستضعف بر می خیزد.»


وی درباره تضمین عمل به وعده های داده شده و جایگاه زنان در دولت آتی گفت: «از اول زندگی این اعتقاد را داشتم که کسی یا نباید قول بدهد یا باید به آن عمل کند. اگر حافظه جمعی مردم را در نظر نگیریم باز باید متوجه باشیم که خدایی هست و این بدترین معامله با خداست که بخواهیم به بندگانش دروغ بگوییم. بنابراین من وعده هایی می دهم که بتوانم به آنها عمل کنم. به نظر من، منعی برای حضور زنان در بالاترین رتبه های نظام جمهوری اسلامی وجود ندارد و من تلاش خواهم کرد از زنان در کابینه خود استفاده کنم. دولت بعدی همه تلاش خود را برای رفع تبعیض های جنسیتی به کار خواهد گرفت.»


میرحسین موسوی درباره آزادی فعالیت تشکل های دانشجویی، آزادی بیان گفت: «نگاه امنیتی به جوانان و به ویژه دانشجویان به ضرر ملت ما، تمامیت، وحدت و آینده ماست. ما باید نگاه امنیتی را کنار بگذاریم و به ویژه در رابطه با قشر دانشجو از این مساله پرهیز کنیم. من مخالف ستاره دار شدن دانشجویان هستم و یقیناً در دولت خود این چنین خواهیم بود. ما دانشجوی ستاره دار نخواهیم داشت و من مخالف این هستم که به هر بهانه ای خط کشی کنیم و افرادی را به مخالفت نظام و دیگری تبدیل کنیم.»


وی با بیان اینکه قطعاً با آزادی بیان موافق هستم و این را جزء آرمان های انقلاب می دانم، گفت: «آنچه از قانون اساسی بر می آید نیز آزادی بیان و آزادی پس از بیان است. اول انقلاب وضع در کشور به نحوی بود که مناظره آزاد بین شهیدبهشتی و رهبر حزب توده و آقای پیمان و نیز رهبر چریک های فدایی خلق انجام می شد. جامعه ما بر می تابید که این نوع نظریات مطرح شود و همه از آن استفاده کنند ولی گذشت زمان، اتفاقات مختلف، جنگ تحمیلی و حرکت های تروریستی از قبیل انفجار در حزب جمهوری اسلامی منجر به بسته شدن تدریجی این فضا شد. من همیشه موافق بازگشت به آزادی هایی هستم که در قانون اساسی آمده است. در نتیجه نه تنها با بستن نشریات دانشجویی بلکه با بستن نشریات سراسری نیز مخالفم و نمونه اخیر آن یعنی بستن نشریه یاس نو را نیز محکوم می کنم و آن را جزء توقیف فله ای مطبوعات می دانم و این مساله را نیز محکوم می کنم.»


او با اشاره به اینکه انتخابات ها، نقاط حساسی در جامعه هستند، افزود: «حساسیت مردم نسبت به مسایل سیاسی در این ایام بیشتر می شود و فرصت پیدا می کنند که فارغ از زندگی روزمره تصمیم بگیرند و این در حفظ استقلال کشور و نیز حفظ کرامت انسانی تعیین کننده است. البته رسانه ملی آنطور که شایسته است به وظایف خود عمل نمی کند و اگر درست است که باید از یک انتخابات آزاد، رقابتی و منصفانه برخوردار شویم طبیعی است که همه کاندیداها باید از رسانه برخوردار شوند ولی دست ما از حداقل رسانه کوتاه است بنابراین باید فضا را بشکافیم و پیام را به همه مردم برسانیم.»


عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ضمن تسلیت رحلت آیت الله العظمی بهجت، یاد و خاطره شهید آیت الله صدوقی و عالم بزرگوار آیت الله خاتمی را گرامی داشت و با اشاره به شهر یزد عنوان کرد: «این شهر، شهر تاریخی، شهر مردم متدین، خلاق و شهر سیدمحمد خاتمی است. جا دارد در اینجا اعلام کنم که من مفتخرم که در ستاد ارتباطات مردمی خود در اینجا از حضور فردی شریف و از خانواده شهدا یعنی آقای پاک نژاد بهره مند هستم و از حضور ایشان تشکر می کنم.»

زهرا رهنورد: حل مشکلات زنان پروژه ای ملی
در این جلسه همچنین زهرا رهنورد همسر مهندس موسوی اظهار کرد: «امروز برای من روز پرشکوهی است چرا که در جمع دانشجویان عزیز، استادان بی نظیر و مردم بافرهنگ یزد قدیمی، باستانی و در عین حال مدرن هستم.»
او با تسلیت به مناسبت رحلت آیت الله العظمی بهجت و گرامیداشت یاد شهید آیت الله صدوقی و عالم گرانقدر روح الله خاتمی عنوان کرد: « ای کاش امروز آقای سید محمدخاتمی هم در کنار ما بود.»


زهرا رهنورد با یادآوری مطالبات حوزه زنان، سعادت زنان را یک مقوله جنسیتی ندانست و توضیح داد: «سعادت زنان یک مقوله ملی است. اینکه در ایام انتخابات مطالباتی مطرح شود و وعده هایی نیز در برابر آنها داده شود موجب حل مسایل مربوط به زنان نمی شود. حل مشکلات زنان یک پروژه بزرگ است که به عزم ملی نیاز دارد. موانع رفع تبعیض علیه زنان و حمایت از آنها باید شناسایی شود و تیم های متنوع از جمله در بین خود زنان باید برای حل وجوه مختلف این مشکلات تشکیل شود.»
رئیس سابق دانشگاه الزهرا همچنین با اشاره به مفهوم «دیگری سازی»، از وجود این معضل در کشور انتقاد و اظهار کرد: «فکر می کنم در سی امین سال انقلاب اسلامی این کشور آنقدر قدرتمند است که برای همیشه لفظ «دیگری» را کنار بگذارد. دیگری سازی مغایر اصول دموکراتیکی است که در قلب اسلام نیز وجود دارد.»
همسر مهندس موسوی تصریح کرد: «اول انقلاب برخی تبعیض های جنسیتی وجود داشت که من در جهت رفع آن تلاش کردم و در سال 67 مقرر شد که تبعیض جنسیتی در دانشگاه ها برداشته شود.»


«دختران ما 70 درصد ورودی های دانشگاه ها را تشکیل می دهند؛ افتخار می کنیم.» رهنورد با گفتن این جمله بر نقش مهم زنان در جمهوری اسلامی تاکید کرد و افزود: «این مساله نشان دهنده آن است که نظام جمهوری اسلامی باید به این زنان و دختران ببالد و شرایط زندگی خوب آنها را فراهم کند. در کنار اینها باید آسیب شناسی شود که چرا پسران ما به درستی وارد دانشگاه نمی شوند؟ تبعیض جنسیتی یک اهانت به دانشگاه است و به این معناست که ای خانم های تحصیل کرده، شما حق ندارید به اندازه خودتان دانشگاه داشته باشید و ای آقایان ما، به جای اینکه ببینید معضل شما چیست به شما ارفاق می کنیم که وارد دانشگاه شوید.»
دکتر رهنورد متذکر شد:«شعار ابدی من، همواره آزادی بیان، قلم و اندیشه برای همه است. من همچنین به استقلال کامل دانشگاه ها، آزادی زندانی سیاسی و رفع تبعیض و حمایت از زنان در تمام زمینه ها معتقدم. »

منبع: روزنامه سرمایه

► میر حسین موسوي:دغدغه اساسي بايد رفع تورم و بيكاري باشد
دکتر رضایی: به جوانانهایمان به جای پرتقال یکبارمصرف، یک درخت درآمدزا بدهیم ◄

مطالب مرتبط
بنر