خطرات خرید از تلفنبانک+سارقان با پولتان چه می کنند؟

سه شنبه ، 8 آذر 1390 ، 12:15

در گزارش قبلی شما را با خطرات استفاده از تلفنبانک آشنا کردیم. در این گزارش تلاش می کنیم خطرات خرید از طریق تلفنبانک و تلفن را معرفی کنیم.

در حال حاضر علاوه بر اعلام موجودی، عمده ترین خدمات تلفنبانک ها پرداخت قبوض و خرید برخی اقلام الکترونیک مانند شارژ تلفن همراه می باشد که استفاده از آن می تواند خطرات جبران ناپذیری به همراه داشته باشد.

 


اگر قبلا از تلفنبانک استفاده کرده باشید، می دانید که هنگام پرداخت قبوض و خرید دو مشخصه اصلی از شما دریافت می دارد :
1.    شماره کارت
2.    رمز دوم (رمز اینترنتی)

درصورتی که این مشخصات در اختیار سارقان قرار بگیرد می توانند کلیه وجوه کارت شما را به کارت خودشان یا هر فرد دیگری منتقل کنند و اگر کمی هم ذکاوت به خرج بدهند و پول را به حساب یک واسط منتقل کنند، اینجاست که پیدا کردن سارق بسیار دشوار خواهد بود.

همانطور که در گزارش قبلی اشاره کردیم، در طی کلیه مراحل استفاده شما از تلفنبانک و اعلام کدهای امنیتی به مخابرات و پس از آن به بانک امکان نصب دستگاه شنود وجود دارد. به این ترتیب سارقان و هکرها با کمک دستگاه های بسیار ساده و بعضا ارزان قیمت می توانند اطلاعات و رموز شما را سرقت کنند و بعد از آن هم حسابتان را خالی کنند یا حداقل همیشه از موجودی شما آگاه باشند.

به دست آوردن این اطلاعات کار چندان دشواری نیست و هر فرد مبتدی که کمترین اطلاعاتی حتی در حد دانش آموز دبیرستانی  داشته باشد، می تواند این کار انجام دهد.

اما این نوع از سرقت تنها یکی از ابعاد مشکلات موجود در سیستم تلفنباک است که تا این لحظه نادیده گرفته شده است. در صورتی که فرد شناخته شده ای باشید که گردش حساب بالایی دارید و یا اینکه با حجم وسیعی از مردم در ارتباط  هستید، به عنوان مثال اگر مغازه دار باشید و افراد زیادی به مغازه شما رفت و آمد دارند، بایک بار مشاهده مشخصات کارت شما،  امکان سرقت اینترنتی اطلاعات شما چند برابر خواهد شد.

هر خرید اینترنتی به چهار فاکتور اساسی نیاز دارد:
1.شماره کارت
2. رمز اینترنتی
3. تاریخ اعتبار کارت
4. کد cvv2
سارقی که از طریق تلفنبانک اطلاعات شما را سرقت کرده باشد به شماره کارت و رمز اینترنتی شما دست پیدا کرده تاریخ اعتبار و کدcvv2 فقط با یک بار مشاهده کارت بانکی شما قابل حفظ کردن است.

به این ترتیب فرد سارق خیلی راحت می تواند با کارت شما خرید اینترنتی هم بکند.

حجم وسیعی  از پرونده های پلیس فتا مربوط به سرقت های اینترنتی است که از طریق سرقت اطلاعات صاحب کارت صورت گرفته است.

سارقان با اطلاعات بانکی شما چه می کنند؟

1.    خریدکالای الکترونیک

یکی از روش های معمول خرج کردن بی دردسر موجودی حساب های سرقتی، خرید کالای الکترونیک است. سارقان بلافاصله به فروشگاه های اینترنتی مراجعه می کنند و درحجم های وسیع کالامی خرند. به طور مثال کارت شارژ تلفن همراه که به راحتی در بازار قابل فروش است.

2.    خرید کالاهای فیزیکی
دیده شده برخی سارقان حتی کالاهای فیزیکی هم می خرند و با اعلام آدرس های اشتباه هنگام تحویل کالا در محل حاضر می شوند و پس از دریافت کالا متواری می گردند در حالی که هیچ نام و نشان واقعی هم از آنها یافت نمی شود.(نمونه این پرونده به وفور در پلیس فتا موجود است)

3.انتقال وجه اینترنتی
سارق در این روش وجه را به حساب یک کارت سرقتی و حساب چند واسطه واریز می نماید و به طور غیر مستقیم از آن حساب ها پول را برداشت می کند. به این ترتیب پیدا کردنش دشوار خواهد شد.

متاسفانه تا این لحظه هیچ یک از بانک های کشور ویا مخابرات  به خطرات موجود توجه نکرده اند و بیم آن می رود با ادامه این روند، این بمب ساعتی خطرات جبران ناپذیری را به بار بیاورد.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

==================

► سایت کلاهبرداری که آنلاین دیش می فروشد+تصویر
وقتی همه خوابیم / راهزنان اینترنتی در پوشش بانک سامان!+تصویر ◄

مطالب مرتبط
بنر