ساخت درگاه بانکی برای سایت

پنجشنبه ، 29 آبان 1399 ، 10:19

در دنیای اینترنت روش های زیادی برای فروش خدمات و محصولات مانند بسترهای فروش آنلاین، همکاری با فروشگاه های اینترنتی، شبکه های اجتماعی و .. وجود دارد که مهم ترین و اصلی ترین روش، استفاده از سایت یا فروشگاه اینترنتی است.داشتن سایت علاوه بر اینکه به افزایش اعتبار و برندینگ بهتر کسب و کارها کمک می نماید، با توجه به اینکه به صاحبان کسب و کار قابلیت توسعه و افزایش عملکرد را می دهد، باعث افزایش رضایتمندی کاربران و کمک به مدیریت بهتر آنها نیز می گردد.

کسب و کارهای اینترنتی برای پرداخت هزینه محصولات و خدمات خود توسط مشتری، از درگاه بانکی یا درگاه پرداخت اینترنتی بهره می برند، به همین دلیل در این مقاله ما سعی کرده ایم آسان ترین روشی که برای ساخت درگاه بانکی وجود دارد را برای شما توضیح دهیم.

تعریف درگاه بانکی

درگاه پرداخت اینترنتی یا درگاه بانکی یک سرویس ارائه خدمات پرداخت در بستر اینترنت می باشد که پرداخت و دریافت وجه را از طریق اینترنت ممکن می‌سازد. با گسترش کسب و کارهای اینترنتی، استفاده از درگاه بانکی یکی از الزامات برای رشد و توسعه این نوع کسب و کارها شده است.

در فرایند پرداخت در یک سمت، پذیرنده حقیقی یا حقوقی قرار دارد که درگاه به حساب بانکی او مرتبط است و مبالغ پرداخت شده به حساب وی واریز می‌شود و سمت دیگر درگاه، مشتریان و خریدارانی هستند که در ازای محصولات یا خدماتی که پذیرنده ارائه می‌دهد مبلغی را پرداخت می‌کنند.

به بیان دیگر، درگاه بانکی یا IPG سیستمی است که امکان تراکنش های مالی در بستر اینترنت را فراهم می کند. به این معنی که مشتریان شما می توانند بدون مراجعه حضوری به بانک یا استفاده از کارت به کارت و کد های دستوری، اقدام به پرداخت مبلغ اعلام شده به حساب بانکی شما کنند. در نظام بانکی کشور ایران شرکت های PSP وظیفه انجام و آماده سازی و برقراری امنیت تراکنش های بانکی را بر عهده دارند.

انواع درگاه پرداخت بانکی در ایران

درگاه‌های پرداخت PSP

شرکت‌های PSP وظیفه ارائه خدمات پرداخت بانکی را برعهده دارند. خدمات پرداخت بانکی به خدماتی اطلاق می‌شود که از طرق مختلف، عملیات پرداخت را برای کسب و کارهای گوناگون تسهیل می‌کنند. این شرکت‌ها به صورت رسمی اجازه ارائه خدمات پرداخت از بانک مرکزی را دارا هستند.

درگاه‌های پرداخت واسط

شرکت های پرداخت یار که خدمات درگاه‌های پرداخت واسط را ارائه می دهند، شرکت‌هایی هستند که با PSP ها قرارداد می‌بندند و درگاه‌های پرداخت را از آن‌ها دریافت می‌کنند و در اختیار مشتریان قرار می‌دهند. در درگاه پرداخت واسط برای انجام تراکنش، قبل از ورود به صفحه درگاه، مشتری ابتدا وارد سایت واسط می‌شود که اطلاعاتی شامل پذیرنده، قیمت، اطلاعات پرداخت را در بر دارد و پس از چند ثانیه به صورت اتوماتیک به صفحه پرداخت هدایت می گردد.

از کدام روش برای ساخت درگاه بانکی خود استفاده کنیم؟

دو روش موجود دارای مزایا و معایبی می باشند و با توجه به اینکه ما قصد داریم که آسان ترین روش برای ساخت درگاه بانکی را معرفی نماییم، استفاده از درگاه های پرداخت واسط گزینه مناسبتری خواهد بود.

از معایب درگاه مستقیم می توان به لزوم داشتن ای نماد، مجوز کسب و کار، دانش فنی، انجام مراحل اداری طولانی، پشتیبانی ضعیف و پرداخت مالیات اشاره کرد که این معایب در درگاه های واسط وجود ندارد و در این روش با احراز هویت، در زمان کم می توان درگاه بانکی دریافت نمود.

از طرف دیگر مزیتی که درگاه مستقیم به درگاه واسط دارد، نبود درصد کارمزد از هر تراکنش و واریز وجه بصورت مستقیم به حساب صاحب درگاه می باشد. درگاه های واسط با توجه به خدمات بهتر و بیشتری که نسبت به درگاه مستقیم ارائه می دهند، به ازای هر تراکنش بین 0.5 تا 2 درصد از مبلغ تراکنش را به عنوان کارمزد کسر می کنند و تسویه آنها معمولا بصورت روزانه می باشد.

نحوه ساخت درگاه بانکی

از مزیت های دیگر درگاه های واسط، می توان به وجود افزونه، پلاگین و نمونه کدها در زبان های برنامه نویسی متفاوت اشاره کرد. علاوه بر این شرکت های ارائه دهنده درگاه پرداخت واسط سعی کرده اند، خدماتی را به صاحبان کسب و کار ارائه دهند تا بتوانند در کمترین زمان از درگاه بانکی در سایت خود استفاده کنند و صرف نظر از اینکه سایت از چه سیستم مدیریت محتوایی استفاده کرده و یا با چه زبانی پیاده سازی شده است، امکان استفاده از درگاه پرداخت وجود داشته باشد.

بیشتر سایت های موجود از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده می کنند و می توان گفت همه شرکت های ارائه دهنده درگاه پرداخت افزونه اتصال وردپرس به درگاه پرداخت را در اختیار مشتریان خود قرار می دهند.

شرکت های زیادی وجود دارند، که درگاه پرداخت بصورت واسط ارائه می دهند، در این مقاله درگاه پرداخت اینترنتی رایان پی به دلیل داشتن تیم فنی قوی و مدیریت بهتر تراکنش ها در حجم بالا برای معرفی انتخاب شده است. با توجه به سابقه رایان پی در حوزه تراکنش های خرد این شرکت از نظر اعتبار نیز یکی از بهترین ها در زمینه پرداخت الکترونیک می باشد.

مهم ترین مزایای درگاه بانکی رایان پی عبارتند از :

• سرعت بالای انجام تراکنش و اعلام آنی مغایرت‌ها و پاسخگویی سریع و کامل در قبال آنها

• صحت بالای 99.8 درصدی تراکنش‌ها

• امنیت فوق العاده، مطابق با آخرین استانداردهای بین المللی و دستورالعمل های شاپرک

• امکان شخصی‌سازی درگاه پرداخت در نسخه درون برنامه‌ای

• راه اندازی چندین درگاه برای هر کسب و کار

• قابلیت تعریف چند شماره شبا برای هر پذیرنده و تسهیم مبالغ پرداختی مشتریان بین حساب‌های هر پذیرنده

• قابلیت پرداخت مستمر خریدهای تکراری یا Recurring Payment

• پشتیبانی 24 ساعته در تمام ایام هفته از طریق مرکز تماس

• دریافت پلاگین جهت اتصال سایت به درگاه پرداخت

• سازگاری با تمامی صفحات نمایش اعم از موبایل، تبلت و رایانه

• امکان ارائه لینک پرداخت برای کسب و کارهایی که سایت شخصی ندارند

مراحل فعالسازی درگاه پرداخت اینترنتی

ساخت درگاه پرداخت اینترنتی در رایان پی بسیار ساده است و شما تنها باید چند مرحله ساده را انجام دهید، تا در کمتر از 2 ساعت کاری درگاه در اختیار شما قرار گیرد.

مدارک مورد نیاز

• ایمیل

• کد ملی

• تصویر کارت ملی و شناسنامه

• آدرس وب سایت

• شماره شبا و حساب

• آدرس و کد پستی

مراحل ثبت نام

1. ثبت نام در رایان پی

2. احراز هویت

3. درخواست درگاه

4. نصب و فعال سازی

آدرس سایت رایان پی : https://rayanpay.com

اگر مراحل دریافت درگاه در رایان پی رو به درستی انجام دهید، در یک ایمیل اطلاعات درگاه حاوی لینک دانلود افزونه درگاه وردپرس، کد مشتری، رمز عبور مشتری و شناسانه مشتری برای شما ارسال خواهد شد.

با داشتن این اطلاعات شما دارای یک درگاه پرداخت هستید و با نصب و راه اندازی در سایت می توانید از درگاه پرداخت استفاده کنید. در ادامه طی 4 مرحله نحوه ساخت درگاه بانکی رایان پی شرح داده شده است :

۱. دانلود افزونه درگاه پرداخت

از طریق لینک ارسالی در ایمیل افزونه درگاه پرداخت رایان پی را دانلود نمایید، یا از طریق لینک زیر پلاگین مورد نظر را دانلود کنید.

دانلود مستقیم افزونه درگاه پرداخت رایان پی

۲. نصب افزونه درگاه پرداخت

وارد محیط ادمین سایت وردپرسی خود شوید و از منو به بخش افزونه ها رفته و سپس گزینه افزودن را کلیک نمایید. لازم به ذکر است، افزونه درگاه پرداخت رایان پی مخصوص ووکامرس می باشد و باید این افزونه را نیز بر روی سایت خود داشته باشید تا بتوانید تنظیمات لازم برای درگاه پرداخت خود را انجام دهید.



بر روی دکمه choose file کلیک نمایید و به مسیری که فایل افزونه را دانلود و ذخیره کردید، مراجعه نمایید ( بصورت پیش فرض در پوشه دانلود ویندوز خواهد بود)، فایل wc-rayanpay-gateway.zip را انتخاب و گزینه open را کلیک نمایید :




سپس بر روی گزینه نصب کلیک و صبر کنید تا فایل افزونه آپلود و نصب شود. بعد از نصب موفقیت آمیز افزونه با صفحه ای مانند زیر مواجه خواهید شد. برای فعال شدن افزونه درگاه پرداخت رایان پی بر روی دکمه “فعال کردن افزونه” کلیک نمایید. با پیام “افزونه فعال شد”، صفحه افزونه ها به نمایش در خواهد آمد :


اگر از روش بالا موفق به فعال کردن افزونه نشدید، می توانید به افزونه ها/افزونه های نصب شده مراجعه نمایید و پلاگین درگاه پرداخت امن شرکت رایان پی فعال نمایید.

۳.تنظیمات افزونه درگاه پرداخت

حال شما پلاگین درگاه پرداخت رایان پی را به خوبی نصب و فعال کرده اید، اکنون نیاز هست بر اساس اطلاعات ارسالی به ایمیلتان، درگاه پرداخت خود را فعال نمایید. به همین منظور در منو وردپرس به ووکامرس / پیکر بندی مراجعه نمایید.

مانند تصویر زیر درگاه پرداخت رایان پی را فعال نمایید و سپس بر روی گزینه مدیریت کلیک نمایید :


در این بخش شما می توانید تنظیمات مربوط به درگاه پرداخت رایان پی را مشخص نمایید :


فعالسازی/غیرفعالسازی : با تیک زدن این گزینه، شما می توانید درگاه پرداخت خود را فعال نمایید.

عنوان درگاه : عنوان درگاه که طی خرید به کاربر نمایش داده می شود.

توضیحات درگاه : توضیحاتی که در طی علمیات پرداخت برای درگاه نمایش داده خواهد شد.

کد مشتری : کد مشتری رایان پی، که بعد از احراز هویت به ایمیل شما ارسال شده است.

رمز عبور مشتری : رمز عبور رایان پی که توسط شرکت رایان پی ارسال شده است.

شناسه مشتری : شناسه انحصاری درگاه رایان پی شما می باشد، که توسط شرکت رایان پی برای شما با ایمیل ارسال شده است.

پیام پرداخت موفق : متن پیامی که میخواهید بعد از پرداخت موفق به کاربر نمایش دهید

پیام پرداخت ناموفق : متن پیامی که میخواهید بعد از پرداخت ناموفق به کاربر نمایش دهید

4. نمونه ای از درگاه پرداخت


منابع : زومیت ، رایان پی

► تغییر رمز کارت به صورت غیرحضوری رایگان است
لزوم بهره مندی شهروندان از خدمات بانکداری الکترونیک بانک شهر ◄

مطالب مرتبط
بنر